bazarnews

کد خبر: ۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
گسترش نرخ بیکاری به علت آثار و پیامدهای منفی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... تهدیدی جدی برای برقراری امنیت ملی کشور به شمار می‌آید.
بازار نیوز -  در این بین، رکود اقتصادی، توان اشتغال‌زایی محدود رشد اقتصادی، تجربه عدم تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده در حوزه اشتغال، بدعهدی آمریکا به توافق هسته‌ای و... تنها گوشه‌ای از ضرورت‌های پرداختن به این موضوع در کشور را آشکار می‌کند. به همین دلیل، اهتمام به حل معضل بیکاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دولتمردان کشور مطرح است. 

نرخ بیکاری در تابستان سال 1395، 7/12 درصد گزارش شده و این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان 1394)، 8/1 درصد افزایش یافته است. هر چند تعداد شاغلین در نیمه نخست سال 1395، افزایش یافته اما به علت افزایش جمعیت فعال، نرخ بیکاری افزایش یافته و تعداد بیکاران کشور به بیش از سه میلیون نفر رسیده است. یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که اشتغال کشور با آن روبه‌رو است، افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان است؛ به‌طوری که در تابستان سال 1395، نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله، 7/26 درصد گزارش شده است. همچنین قشر جوان تحصیلکرده دانشگاهی در وضعیت نامناسبی از اشتغال به سر می‌برند، تا آنجا که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بیش از 41 درصد بیکاران کشور در سال 1394 را شامل شده‌اند. اهمیت این موضوع از این حیث دو چندان است که در آینده‌ای نزدیک سیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار شده و متقاضی فرصت‌های شغلی جدید خواهند شد. از سوی دیگر، نرخ بیکاری زنان در حدود دو برابر نرخ بیکاری مردان بوده به‌طوری که، در تابستان سال 1395، نرخ بیکاری زنان (8/21 درصد) بیش از دو برابر بیکاری مردان (4/10 درصد) گزارش شده است. به همین دلیل، حل معضل بیکاری به‌خصوص در میان این قشر ضرورتی دوچندان می‌یابد.

با توجه به مطالب عنوان شده، سرمایه‌گذاری مضاعف در بخش‌ صنعت و توسعه بخش‌های مولد اقتصاد، اتخاذ سیاست‌های مدون و برنامه‌ریزی جامع به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، ممانعت از واردات کالاهای مصرفی، متناسب نمودن نظام آموزشی با نیاز بازار کار، بومی‌سازی فناوری‌های نوین، دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان و... می‌تواند به کنترل نرخ بیکاری کشور بینجامد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: