bazarnews

کد خبر: ۱۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
با گذشت تنها چند روز از زیاست جمهوری ترامپ، وی وعده‌های خود را در حال عملی کردن است. ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و قرار دادن شرایط سختگیرانه برای پناهجویان از آن دسته است.
 بازار نیوز - این درحالی است که آژانس محافظت از محیط زیست و وزارت کشاورزی هم دستوراتی مبنی بر ممنوعیت مصاحبه و ارائه هر گونه ارائه اسناد و مدارک به رسانه‌ها دریافت کرده‌اند. 

رییس‌جمهور جدید ایالات متحده کارکنان آژانس محافظت از محیط زیست را از «ارائه خبرهای جدید به شبکه‌های اجتماعی یا خبرنگاران» منع کرده است.

گاردین در گزارشی در این زمینه نوشت که دو مقام دولتی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تصریح کردند که انتظار می‌رود، ساکن جدید کاخ سفید دستورات اجرایی مربوط به تامین بودجه دیوار حائل در مرز مکزیک را چهارشنبه به وقت محلی امریکا در دیدار از وزارت امنیت ملی امضا کرده است.

رویترز هم به نقل از مشاوران کنگره و کارشناسان مهاجرت گزارش داد، رییس‌جمهور همچنین ممنوعیت موقتی را بر ورود بیشتر پناهجویان تعیین و اعطای روادید به شهروندان سوریه و 6 کشور دیگر در خاورمیانه و آفریقا را متوقف کرده است.

طبق گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شد، ترامپ همچنین قصد دارد تدابیر سخت‌گیرانه‌تری ازجمله بازبینی از سرگیری برنامه دستگیری «فهرست سیاه» که زمانی برنامه‌یی پنهانی با هدف دستگیری اخوان‌المسلمین بود در پیش بگیرد و زندان گوانتانامو را نیز باز نگه دارد. ترامپ سه‌شنبه شب در توصیف این تدابیر در توییتی نوشت:«فردا روز بزرگی در برنامه‌ریزی برای امنیت ملی خواهد بود در میان بسیاری اقدامات دیگر، ما دیوار را خواهیم ساخت.»

دونالد ترامپ از دستورهای اجرایی به عنوان نمایشی عمومی برای از بین بردن زحمات و فعالیت‌های باراک اوباما در 8 سال دوره ریاست‌جمهوری‌اش همچنین برای نشان دادن تعهدش در عمل به وعده‌های انتخاباتی استفاده می‌کند. وی سه‌شنبه خشم بومیان امریکایی‌ را با موافقت با ساخت خط لوله‌های نفتی کی‌استون ایکس‌ال برانگیخت و این درحالی بود که یکی از تصمیم‌گیری‌های باراک اوباما در ماه‌های آخرش در کاخ سفید احترام به درخواست حامیان محیط زیست و بومیان منطقه بود که ساخت این خط لوله‌ها را خطری برای زیست‌بوم منطقه و مغایر با باورهای فرهنگی خود می‌دانستند. دونالد ترامپ چند روز پیش هم از «قانون جهانی منع سقط جنین» حمایت کرد که به معنای ممنوعیت تامین بودجه برای گروه‌ها و سازمان‌هایی است که امکان سقط جنین یا حمایت از این اقدام را فراهم می‌آورند.
به گفته دستیاران دونالد ترامپ و کارشناسان، انتظار می‌رود، جدیدترین دستورات او به محدودیت دسترسی به امریکا برای پناهجویان و لغو روادید برخی شهروندان از عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن باشد. با چنین اقدامی رییس‌جمهوری ایالات متحده احتمالا درخواست بنا العابد، دختر 7ساله سوری که از حلب برای ترامپ توییت کرده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده بود مبنی بر اینکه «کاری برای کودکان سوری انجام بده» نادیده خواهد گرفت.

جیمز کارافانو که مسوول امنیت ملی در گروه انتقال قدرت ترامپ است بر این مساله تاکید کرده که برنامه محدودیت اعطای روادید از روی احتیاط صورت می‌گیرد. وی در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی تصریح کرده است:«ما پرونده‌های مشروعی را در زمینه تروریسم فراملیتی و اینکه افرادی از کشوری به کشور دیگر سفر کنند تا اقدامی تروریستی انجام دهند، مشاهده کرده‌ایم. در حقیقت شاهد موارد اینچنینی در اروپای غربی بودیم از این رو اگر کشوری تدابیر محتاطانه‌یی را در مقابله با سفر غیرمستقیم تروریست‌ها از طریق زیر نظر گرفتن پناهجویان و بررسی بیشتر درخواست‌کنندگان روادید انجام دهد، چندان نامناسب نخواهد بود و رسیدگی به این موضوع درحالی که سعی می‌کنی از حملات تروریستی داخلی هم جلوگیری کنی از نظر من یک واکنش مسوولانه و منطقی از نظر امنیت ملی است. این مساله مشابه اقدامی برای مقابله با مذهب یا افرادی خاص نیست.»

سخنان این مقام امریکایی در دفاع از سیاست‌های ترامپ در شرایطی است که در فهرست کشورهایی که شامل محدودیت صدور ویزای مهاجرتی می‌شوند نامی از عربستان سعودی برده نشده است، کشوری که بیشترین حمایت از گروه‌های وهابی و سلفی در جهان دارد.
به اعتقاد ناظران، برنامه ترامپ برای مقابله با مهاجران مکزیکی و ساخت دیوار در مرز دو کشور همچنان مناقشه‌آمیز است و در همین شرایط رییس‌جمهور از برنامه‌ریزی برای تامین بودجه مراحل ساخت دیوار خبر داده است.

در این میان، کاخ سفید سعی دارد با تمام قوا از درز کردن خبرهای مربوط به محیط‌زیست و کشاورزی به بیرون از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه جلوگیری کند. به نیروهای آژانس محافظت از محیط زیست و وزارت کشاورزی دستور داده شده که تا اطلاع ثانوی از انتشار هر گونه اسنادی ازجمله اخبار، تصاویر، گزارش‌برگ(فکت‌شیت) و محتوی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند. این دستور به ویژه شامل حال نیروهای شاخه تحقیقات می‌شود که در تحقیقات مربوط به تغییرات آب و هوایی درگیر هستند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: