bazarnews

کد خبر: ۱۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
ترامپ برای اینکه بتواند روسیه را راضی کند تا رویش را از ایران برگرداند کار سختی را در پیش دارد زیرا باید پیشنهادات مناسبی را به پوتین بدهد

به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از بلومبرگ، همانطور که ترامپ سعی می‌کند به روسیه نزدیک شود، یک سوال در ذهن همه ایجاد می‌شد و آن این است که آیا می‌تواند پوتین را متقاعد کند که رویش را از ایران برگرداند.

این دو کشور از سال 2015 هنگامی که برخی از کشورهای دنیا تصمیم گرفتند تحریم‌ها را از روی ایران بردارند بسیار به هم نزدیک شده‌اند. روسیه به ایران سلاح‌های نظامی می‌فروشد و ایران نیز خاک خود را در اختیار هواپیماهای روسی برای حمله به سوریه قرار می‌دهد.
مقامات دولتی ترامپ به خبرنگار بلومبرگ گفته‌اند آنها به دنبال این هستند که رابطه خود را با روسیه افزایش دهند ولی از آن طرف پوتین نیز در مقابل دخالت ایران در سوریه قرار بگیرد.

میشل لدین کسی که مدتی به عنوان مشاور مایکل فلین فعالیت می‌کرد می‌گوید: مهم است محدود‌یت‌های روسیه برای همکاری با آمریکا در زمینه مقابله با ایران شناخته شود. وی ادامه می‌دهد: این گفت و گو بین دو کشور باید انجام شود. میشل لدین به همراه میکل فلین کتابی را در سال 2016 به نام "زمین مبارزه" چاپ کرده است.

در این کتاب گفته می‌شود ایران باید برای مبارزه با داعش شکست بخورد. فلین و لدین، هر دو همچنین منتقد عملکرد روسیه در مقابل با داعش بوده‌اند. در این کتاب مدعی شده است: وقتی که می‌گوییم روسیه شریک خوبی برای مبارزه با داعش است باید یادآوری کنیم که این کشور در مبارزه با جهادی‌ها در سرزمین خودشان نیز موفق نبوده‌اند و در این مورد هم‌دست ایران هستند. در سوریه هر دو کشور می‌گویند که در حال مبارزه با داعش هستند ولی در واقعیت، قسمت اعظم تلاش آن‌ها برای مقابله با مخالفان بشار اسد است.

بلومبرگ ادامه می‌دهد در حال حاضر بیشترین تلاش دیپلماسی آمریکا این است که روسیه را متقاعد کند تا دست ایران را سوریه کوتاه نماید و دیگر به آنها تسلیحات نظامی نفروشد. فاکتور دیگر این است که درباره توافق هسته‌ای ایران دوباره دولت ترامپ مذاکره کند. ترامپ گفته‌ است بلافاصله از توافق ایران کنار نمی‌کشد اما یکی از منتقدان آن است. برخی از مقامات دولتی آمریکا نیز گفته‌اند که اگر امکان داشته باشد می‌خواهند درباره بندهای جدیدی از آن به مذاکره بنشینند. 

بلومبرگ می‌گوید مشخص نیست که ترامپ چه چیزی می‌تواند به روسیه پیشنهاد دهد تا دست از ایران بکشد. میکل مک فال، سفیر سابق آمریکا در روسیه اعتقاد دارد ترامپ برای اینکه بتواند آمریکا را متقاعد کند تا از حمایت ایران دست بردارند شرایط سختی خواهد داشت. وی می‌گوید: آیا ما می‌خواهیم سلاح‌های که روسیه به ایران می‌فروشد را بخریم؟ قطعا نه. آیا قرار است از متحدان سنی خود بخواهیم این کار را انجام دهند؟ به نظر بعید می‌آید. من نمی‌فهمم که پوتین از این توافق چه سودی خواهد کرد.

پوتین در دوره‌ای گفته بود که چه انتظاراتی از آمریکا دارد. وی در ماه آکتبر توافق پلوتونیوم با آمریکا را منحل کرد و اعلام نمود  اگر آمریکا حضور نظامی در کشورهای عضو ناتو را کاهش دهد و تحریم ها را از روی روسیه بردارد آنگاه درباره توافق پلوتونیوم تجدید نظر خواهد کرد.

ترامپ به طور مشحص نگفته می‌خواهد چه چیزی به روسیه پیشنهاد دهد اما می‌گوید با طی کردن یک روند درست تمایل دارد تحریم‌ها را از روسیه بردارد و توافق کنترل تسلیحاتی جدید با این کشور امضا کند.

ماتئو مک اینس، تحلیلگر سابق آژانس دفاعی آمریکا می‌گوید: من هیچ راهی نمی‌بینم که بتوانیم ایران را از سوریه خارج کنیم اما می‌شود تاثیر و حضور ایران را در آن منطقه کم کرد و این هدفی است که باید به دنبالش باشند.

بلومبرگ ادعا می‌کند ترامپ می‌تواند با رهبران ایرانی بازی ذهنی انجام دهد. رومانوف در قرن نوزدهم معاهدات بسیاری بر ضد ایران بسته بود. در تابستان، هنگامی که روسیه تایید کرد عملیات هوایی این کشور از خاک ایران بوده،  تنش این دو کشور بسیار افزایش یافت. عدم اعتماد ایرانی‌ها به روسیه، ابزاری است که می‌توان از آن بهره برد.

به هر صورت ترامپ کار سختی دارد تا کنگره را درباره ارزشمندی رابطه با روسیه راضی کند. مخصوصا اینکه سازمان اطلاعاتی آمریکا در حال جست و جوی هر نوع رابطه‌ای بین ترامپ و پوتین قبل از انتخابات هستند. از طرف دیگر پوتین باید دریابد که فواید همکاری با آمریکا نسبت به ایران سنگینی می‌کند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: