bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
سال 2017 بسیار برای اتحادیه اروپا تعیین‌کننده است زیرا در سه کشور بزرگ انتخابات برگزار می‌شود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که احزاب پوپولیست قدرت را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، در سال 2016، دو اتفاق مهم رخ داد که از دیدگاه بسیاری از سیاستمداران و تحلیل‌گران می‌تواند بازی‌های سیاسی در جهان را تغییر دهد و حتی زمین بازی را در اختیار کشورهایی بگذارد که تابه‌حال در حاشیه قرار داشتند.

اتفاق اول برکزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. خروج این کشور موج شدیدی از نا اطمینانی را به وجود آورد و هنوز بعد از گذشت چندین ماه همچنان بر فضای سیاسی بریتانیا سایه انداخته است. برخی از شرکت‌های بریتانیایی که می‌ترسند فعالیت‌‌های اقتصادی آن‌ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تأثیر قرار بگیرد به دنبال انتقال کسب‌وکار خود به دیگر کشورهای عضو هستند. این امر سبب می‌شود هزاران موقعیت شغلی از بریتانیا خارج شود. اما اثر خروج بریتانیا تنها بر روی خود این کشور نبوده و اثرات مخربی بر روی اتحادیه اروپا داشته است، به‌طوری‌که برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند اتحادیه اروپا به پایان دوره خودش نزدیک می‌شود.


خروج بریتانیا سبب شد گروه‌های پوپولیستی در بیشتر کشورهای اروپایی قدرت بگیرند و وارد بازی شوند. طرفداران خروج از اتحادیه اروپا می‌گویند کشورشان تنها باید بر روی مردم خودش تمرکز کند و رویکرد اقتصادی تجارت آزاد را قبول ندارند. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها اعتقاد دارند با اتخاذ سیاست‌های حمایتی ازجمله گذاشتن تعرفه بر روی مرزها می‌توان تولید داخلی را تقویت کرد. ظهور این گرو‌ه‌ها خطر بزرگی برای جهانی‌سازی است و به‌شدت اتحادیه اروپا را تحدید می‌کند. رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای دیگری هیچ گزینه دیگری غیر از حفظ اتحادیه اروپا نباید پیش روی خود ببینند.


اتفاق بزرگ دیگر ریاست جمهوری ترامپ در ایالات‌متحده است. ترامپ با شعارهایی ازجمله گذاشتن تعرفه بر روی کالاهای خارجی، پاره کردن برخی معاهدات تجاری با کشورها، ساختن دیوار در مرز بین آمریکا و مکزیک و ایجاد محدودیت در ورود مهاجران توانست در اتاق بیضوی کاخ سفید بر قدرت بنشیند. دونالد ترامپ در همان هفته‌های اول با عقب کشیدن از معاهده PPT سروصدای بزرگی را در دنیا به وجود آورد. این معاهده قرار بود آمریکا را به کشورهای شرق آسیا متصل کند تا قدرت چین در آن منطقه کاهش یابد.


سیاست دوم ترامپ طی هفته گذشته ممنوع کردن ورود تمام شهروندان 7 کشور مسلمان ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالیاز ورود به خاک آمریکا بود. این سیاست که در حال حاضر توسط دادگاه فدرال به حالت تعلیق درآمده سبب شده که احزاب جناح راست در کشورهای اروپایی با اعتمادبه‌نفس بیشتری درباره مهاجران حرف بزنند.


در سال 2017 قرار است در سه کشور بسیار مهم اروپای انتخابات برگزار شود. مردم دو کشور آلمان و فرانسه که به‌عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند روند آینده کشورشان را تعیین خواهند کرد. کشور سوم نیز هلند است.


با توجه به دو عامل گفته‌شده یعنی برکزیت و ریاست جمهوری ترامپ در هر سه کشور احتمال دست گرفتن قدرت توسط پوپولیست‌ها وجود دارد. حزب‌هایی که خروج از اتحادیه اروپا و ایجاد محدودیت‌های مهاجرتی از شعارهای اصلی آن‌ها است.


فرانسه

در آوریل و مه سال 2017 مردم فرانسه درباره رئیس‌جمهور جدید این کشور تصمیم می‌گیرند. لوپن کاندید جناح راست فرانسه که به اعتقادات ضد مهاجرتی و اتحادیه‌ اروپایی خود مشهور است شعارش را "فرکزیت" یعنی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تعیین کرده است.


لوپن در مصاحبه اخیر خود می‌گوید "فرکزیت بخشی از سیاست‌های من است" وی ادامه می‌دهد: "مردم برای به دست گرفتن مجدد حاکمیت این کشور و آزادی از برده‌داری تحمیل‌شده توسط دموکرات‌ها باید بتوانند به خروج از اتحادیه اروپا رأی دهند."


جدا از اینکه وی وجود ناتو را دیگر قبول ندارد انتقادات شدیدی هم بر سیاست‌های مهاجرتی کشور فرانسه دارد. در این مورد لوپن گفته است که از ایده ایجاد محدودیت برای ورود پناهندگان به این کشور حمایت خواهد کرد و ادامه می‌دهد: من مخالف سیاست‌های تشویقی ورود مهاجران به فرانسه هستم و نمی‌توانم آن‌ها را قبول کنم. این سیل مهاجران باید محدود شود. اروپا آن‌قدر قدرت ندارد که آن‌ها بتوانند شغلی پیدا کنند و زندگی روزمره خود را بگذرانند. مهاجران‌ به‌محض اینکه پایشان را بر روی خاک این کشور بگذارند غیرقانونی هستند... آن‌ها از قوانین تخطی کرده‌اند و باید به سرزمین خود برگردند.


لوپن باید در انتخابات با نخست‌وزیر پیشین فرانسه فرانسوا فیلون از حزب جمهوری‌خواه به مبارزه بپردازد. نامزد جناح چپ حزب سوسیالیست فرانسه نیز هنوز مشخص نشده است زیرا فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور حال حاضر فرانسه اعلام کرده که برای دوره بعدی کاندید نخواهد شد. امانوئل مکرون نخست‌وزیر سابق فرانسه با حزب "روبه‌جلو" نیز از دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است.


آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فرانسوا فیلون به دلیل رسوایی‌های حقوقی حتی به دور دوم انتخابات هم نمی‌رسد. حزب "روبه‌جلو" که سوشال لیبرال است در جدیدترین نظرسنجی‌ها به 22 درصد آرای انتخابات رسیده و تنها 3 درصد از ماریا لوپن عقب‌تر است. لوپن بین 24 تا 25 درصد از آرا را در نظرسنجی‌ها در اختیار دارد.


همان‌طور که مشاهده می‌شود احتمال قدرت گرفتن لوپن از حزب راست که بارها گرایش‌های خود به سیاست‌های ترامپ را تائید کرده است احتمال ریاست‌جمهوری‌اش در فرانسه بسیار زیاد است. یکی از دلایلی که حزب راست طی این سال‌ها قدرت گرفته حملات تروریستی بسیار زیاد در فرانسه طی سال‌های گذشته است.



سه انتخابات 2017 و سه زلزله بزرگ پیش روی اروپا/ آیا اتحادیه اروپا زنده می‌‌ماند؟


آلمان

آنگلا مرکل احتمالاً برای بار چهارم به‌عنوان صدراعظم آلمان در انتخابات پارلمانی آلمان تعیین می‌شود. اما ائتلاف وی به‌احتمال‌زیاد برخی از کرسی‌ها را از دست می‌دهد. جناح راست آلمان که با عنوان "آلترناتیو برای حزب آلمان" شناخته می‌شود طی حمله کامیونی ماه گذشته توانسته است در این کشور محبوبیت خود را افزایش دهد.


اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان بزرگ‌ترین حزب محافظه‌کار آلمان است و در کنار حزب خواهر سوسیال مسیحی توانستند در انتخابات سال 2013، 43 درصد از آرای پارلمان را به دست آورند. اما سیاست "درهای باز" در مقابل مهاجران و اتفاقات تروریستی کشورهای دیگر بر روی محبوبیت آنگلا مرکل تأثیر منفی گذاشته است.


حمایت از حزب "آلترناتیو برای آلمان" طی سال گذشته محبوبیتش 15 درصد افزایش داشته است. خانم فراک پتری رهبر حزب این حزب می‌گوید پلیس مرزی باید مانع ورود مهاجران شود و حتی در صورت لزوم از اسلحه و سلاح گرم در مقابل آن‌ها استفاده کند. این مصاحبه وی بازتاب‌های گسترده‌ای در آلمان داشت.


سه انتخابات 2017 و سه زلزله بزرگ پیش روی اروپا/ آیا اتحادیه اروپا زنده می‌‌ماند؟


هلند

مردم هلند قرار است در 15 مارس سال 2017، 150 عضو از پالمان این کشور را انتخاب کنند. گیرت ویلدرز رهبر " حزبی برای آزادی" به عنوان سیاست‌مدار پوپولیست کشور هلند شناخته می‌شود. این حزب در حال حاضر تنها 12 کرسی از مجلس نمایندگان را در اختیار دارد اما به دلیل اظهارنظرهای ویلدرز محبوبیت‌های وی در سال گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود در انتخابات پیشرو 36 کرسی از 150 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرد. در این صورت می‌تواند بیشترین تعداد نمایندگان را در مجلس داشته باشد. در حال حاضر حزب مردمی آزادی و دموکراسی با 40 کرسی قدرت تصمیم‌گیری بیشتری نسبت به سایر احزاب دارد.


گرت ویلدرز در اوت سال قبل اعلام کرد بود اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ادامه پیدا کند، تلاش خواهد کرد که همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا برگزار شود. وی معتقد است که اتحادیه اروپا اجازه تعیین تکلیف را برای هلند ندارد و نمی‌تواند بگوید با چه کشورهایی تجارت داشته باشد و با چه کشورهایی نداشته باشد.


گرت ویلدرز در کنار اعتقادات ضد اروپایی تفکرات اسلام‌ستیزی دارد. وی در سال‌های قبل قرآن را با کتاب "نبرد من" آدولف هیتلر مقایسه کرده بود و می‌گفت اگر زنان می‌خواهند در هلند حجاب داشته باشند باید مالیات جداگانه‌ای بپردازند.


سه انتخابات 2017 و سه زلزله بزرگ پیش روی اروپا/ آیا اتحادیه اروپا زنده می‌‌ماند؟


نتیجه‌گیری

همان‌طور که بالا بحث کردیم احتمال اینکه حزب راست افراطی در فرانسه قدرت را در دست بگیرد بسیار زیاد است و بنابراین می‌توانیم منتظر همه‌پرسی همچون برکزیت در کشور فرانسه باشیم. در کشور هلند احتمال اینکه انگلا مرکل برای بار چهارم صدراعظم آلمان نشود بسیار کم است اما این خطر برای دوره‌های آتی وجود دارد که حزب راست‌ "آلترناتیوی برای آلمان" به‌مرورزمان قدرت خود را افزایش دهد. در کشور هلند حزب گرت ویلدز می‌تواند بزرگترین حزب پارلمان شود و به طبع آن در تصمیم‌گیری‌ها نقش کلیدی بازی کند.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: