bazarnews

کد خبر: ۱۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
در سال 2017 انتخابات بسیاری انجام خواهد شد ولی این رویداد در 4 کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، در سال 2017 قرار است انتخابات بسیاری انجام شود. در صدر اخبار جهان همواره انتخابات سه کشور هلند، فرانسه و آلمان قرار دارد ولی 5 کشور دیگر قرار است تصمیم‌گیری‌هایی را انجام دهند که اقتصاد سیاسی جهان را در سال 2017 تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رفراندوم قانون اساسی ترکیه
سال 2017 مسیر سیاسی ترکیه را برای سالیان طولانی مشخص می‌کند. در 20 ژانویه، رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان توانست آخرین اصلاحات قانون اساسی را از مجلس بگذراند و در آن اختیارات ریاست جمهوری افزایش می‌یابد. ولی بعد آن مردم باید تصمیم‌گیری کنند که آیا قدرت همچنان در دستان خودشان باشد یا به رئیس‌جمهور بدهند. قدرت اجرایی ترکیه در اختیار نخست‌وزیر قرار داشت، پستی که طیب اردوغان از سال 2003 تا 2014 آن را بر عهده داشت. وی از آن زمان سعی دارد تا قوانین بازی را تغییر دهد و بعد از کودتای ترکیه در سال 2016 وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کرد.
آخرین نظرسنجی نوامبر، 45.7 از تغییرات قانون اساسی حمایت کردند و 41.3 درصد مخالف آن بودند. اما رجب طیب اردوغان سیاست‌مدار اثبات‌شده‌ای است و  نشان‌داده که می‌تواند نظرات مخالفان را تغییر دهد و کاری کند تا اصلاحات قانون اساسی رأی بیاورد. اگر اصلاحات رأی بیاورد آنگاه وی به‌آرامی کشور را به سمت دیکتاتوری خواهد برد و همچنین برای اتحادیه اروپا غیرممکن خواهد شد تا ترکیه را در عضو ویزای شینگن کند. یکی از شرایط اولیه آن دورنگه داشتن مهاجران سوری از مرزهای ترکیه است.

انتخابات کره جنوبی
تحت هر حالتی کره جنوبی در سال 2017 انتخابات برگزار خواهد کرد. اگر دادگاه کره، اتهامات پیرامون رئیس‌جمهور این کشور، پارک جون هی را تأیید کند آنگاه طی 60 روز باید انتخابات برگزار شود و اگر هم این اتفاق نیافتد، انتخابات در زمان معین خودش یعنی ماه دسامبر برگزار خواهد شد. با توجه به شرایط کنونی کره و اینکه آن‌ها طی چند سال اخیر نتوانستند رشد مناسبی را تجربه کنند به نظر می‌رسد باید انتظار داشته باشیم گروهی از سیاست‌مداران که تابه‌حال از مدار سیاست خارج بودند وارد عرصه شوند. 

کشور کره به دلیل نزدیکی به کره شمالی همواره دارای مشکلات سیاسی متعددی است. موشک‌های کره شمالی به‌راحتی می‌توانند به کره جنوبی برسند. از طرف دیگر وجود ترامپ نیز فشارهای اقتصادی و سیاسی بسیاری به آن‌ها وارد کرده است. به‌عنوان‌مثال آن‌ها با آمریکا مانورهای نظامی بسیاری را در مرز مشترک دو کره برگزار می‌کنند. ترامپ اعلام کرده که دولت پیونگ‌یانگ باید دستمزد بیشتری به 30000 سرباز آمریکایی در کره پرداخت کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران
طبق برنامه، ایران در ماه مه انتخابات خواهد داشت. رئیس‌جمهور حسن روحانی در 4 سال ریاست جمهوری خود توانسته روابط مناسب‌تری ازلحاظ سیاست خارجی داشته باشد و توافق برجام نیز از بزرگ‌ترین دستاوردهای وی است. انتخاب مجدد وی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران به اصلاح‌طلبان امکان می‌دهد تا به‌آرامی اصلاحات را در این کشور پیاده‌ کنند و روابط بهتری با غرب داشته باشند.

کنفرانس حزب ملی آفریقا در کره جنوبی
کره جنوبی تا سال 2017 هیچ انتخاباتی نخواهد داشت، اما بعد از پایان آپارتاید در ربع قرن پیش، سیاست‌ آن‌ها تنها در اختیار یک حزب قرار داشت. حزب ملی آفریقا اولین بار توسط نلسون ماندلا تشکل شد و وقتی‌که آن‌ها تصمیم به تعیین یک رهبر جدید برای خود به گیرند به‌احتمال‌زیاد وی ریس جمهور بعدی آن‌ها خواهد شد. 

در حال حاضر جاکوب زوما رئیس‌جمهور این کشور است ولی تحقیقات نشان می‌دهد که حزب ملی آفریقا محبوبیت خود را در میان مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی که زوما ایجاد کرده از دست داده است. از طرف دیگر بسیاری از حامیان وی، بیشتر به فکر منفعت‌طلبی هستند تا رشد اقتصادی. ازاین‌رو برای اینکه همچنان در اقتصاد آفریقای جنوبی ذی‌نفع باشند، سعی دارند تا همسر سابق وی را کاندید بعدی انتخابات بکنند.

ازلحاظ جغرافیای سیاسی،  زوما بسیار از غربی‌ها رویش را برگردانده و بارها دولت‌های غربی غیرقابل‌اعتماد دانسته است. تمرکز وی بر روی داخل و سیاست‌های حمایتی آن‌ها سبب شده که قدرت آن‌ها در رهبری کشورهای آفریقایی کاهش یابد. 

انتخابات محلی در هند
در سال 2017، هند آماده انتخابات ایالتی‌ می‌شود و مهم‌ترین آن در اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور برگزار می‌شود.  اوتار پرداش در حدود 200 میلیون جمعیت دارد. انتخابات این ایالت به‌عنوان سکوی پرتابی برای حزب حاکم، بهاراتیا جاناتا شناخته می‌شود تا رهبر آن‌ها، نخست‌وزیر مودی در انتخابات سال 2019 انتخاب شود. 

مودی در چند سال اخیر با اصلاحات بسیار زیادی که ازلحاظ سیاسی و اقتصادی انجام داده توانسته است شرایط مناسبی را برای هند به وجود بیاورد ولی ادامه اصلاحات نیازمند سرمایه‌گذاری در انتخابات و به دست گرفتن قدرت در اوتار پرادش است

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: