bazarnews

کد خبر: ۱۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
طی چند روز گذشته در شبکه‌های مجازی اظهارنظرهای تندی در مقابل اقدام ترامپ در منع ورود مسلمانان به آمریکا انجام شده است. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی گفته‌اند پشت مهاجرین هستند و از آنها حمایت خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، تنها چند روزی از تحلیف دونالد ترامپ می‌گذرد ولی تصمیمات وی جهان به‌هم‌ریخته است و بسیاری از رهبران کشورهای جهان بر ضد وی اظهارنظرهای تندی داشته‌اند. در همان روزهای اولیه دونالد ترامپ سه سند را امضا کرد و بر اساس آن از  یکی از معاهده‌های مهم تجاری آمریکا با کشورهای جهان کنار کشید. معاهده TPP شروع‌کننده مذاکرات آن جرج بوش بود و در ادامه و بعد از 7 سال اوباما به توافق رسید. بر اساس این معاهده قرار بود کشور آمریکا قدرت و نفوذ تجاری چین را در کشورهای آسیای شرقی بر هم بزند. بحث پیرامون آن بسیار فراوان بود و حتی رئیس‌جمهور استرالیا مقابل آن قرار گرفت و بیان کرد که می‌توان چین را جایگزین آمریکا کرد. بعدازاین معاهده در خبرها آمد که دونالد ترامپ به دنبال اجرای حکمی است تا از ورود شهروندان  هفت‌کشور دنیا به آمریکا جلوگیری کند و سپس در روز جمعه این قانون را امضا کرد.

کشورهایی که شامل این قانون می‌شوند، عراق، ایران، سودان، سوریه، سومالی، یمن و لیبی هستند. نکته جالب درباره این کشورها این است که همگی مسلمان هستند و درصد مشارکت آن‌ها در حملات تروریستی اروپا و آمریکا بسیار پایین بوده است. به‌عنوان‌مثال هیچ‌یک از حملات تروریستی انجام‌شده در کشورهای دنیا توسط یک ایرانی صورت نگرفته و همین موضوع باعث خشم و ناراحتی بسیاری از مردم دنیا شده است.

دونالد ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی خود بارها بر ضد برجام حرف زده بود و با انواع لفظ‌های متفاوت آن را یک توافق بد و افتضاح بیان کرده بود و قول داد که در دوران ریاست جمهوری آن را پاره خواهد کرد. اما بعد از در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری و اظهارنظرهای رهبران اروپایی از جمعه اتحادیه اروپا ظاهرا متوجه شد که امکان خارج شدن از آن وجود ندارد. به همین دلیل با چرخش سیاست‌های خود سعی دارد ازلحاظ سیاسی بر ایران فشار وارد کند.
در همان ساعات اولیه حکم ترامپ، ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی که با فیلم فروشنده قرار بود در اسکار شرکت کند، اعلام کرد به دلیل نژادپرستانه بودن ممنوعیت ایران و مسلمانان در اسکار شرکت نخواهد کرد و بعدازآن اصغر فرهادی  کارگردان فیلم فروشنده علیرغم قرار گرفتن این فیلم در بین بهترین فیلم‌ خارجی اسکار موضع مشابهی گرفت. وزارت امور خارجه ایران نیز به این اتفاق عکس‌العمل نشان داد و طبق دستوری مشابه امکان ورود مردم آمریکا را به ایران به حالت تعلیق در آورد. ظریف، وزیر امور خارجه در این مورد می‌گوید: برخلاف آمریکا، تصمیم‌های ما معطوف به گذشته نیست، از تمام دارندگان روادید معتبر ایران با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

اظهارنظرهای جهانی
از همان روزهای اولیه اعتراضات آمریکا نسبت به منع ورود 7 کشور شروع شد و بسیاری از مردم در فرودگاه‌های این کشور دست به تظاهرات و حمایت از مسافران آمریکا کردند. در هنگام تظاهرات، یک قاضی فدرال  حکم به تعلیق بخشی از فرمان اجرایی دونالد ترامپ داد.
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در توییتر خود در مقابل فرمان ترامپ اظهارنظر کرده است: خطاب به آن‌ها که از آزار، ترور و جنگ فرار می‌کنند، کانادایی‌ها فارغ از اعتقادات شما، به شما خوش‌آمد خواهند گفت. گوناگونی، قدرت ماست.

مردم جهان و بریتانیا حتی نسبت به اظهارات ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا نیز عکس‌العمل نشان دادند. می در هنگام تظاهرات برای گفت‌وگو با ترامپ به آمریکا سفرکرده بود و هنگامی‌که نظر وی را درباره حکم ترامپ پرسیدند هیچ عکس‌العملی نشان نداد و از پاسخ دادن به سؤال طفره رفت. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در اظهارنظری خطاب به ترزا می‌ گفت: اگر در برابر نا عدالتی، بی‌طرف هستى، طرف ستمگر را گرفته‌ای. وی همچنین پیشنهاد کرده که تا زمان برداشتن این حکم باید مانع ورود رئیس‌جمهور آمریکا به بریتانیا شد.

در بین سیاست‌‌مداران آمریکا برنی سندرز و هیلاری کلینتون افراد مشهور حزب دمکرات از تظاهرکنندگان حمایت کرده‌اند و حتی صدای سناتور جان مک‌کین که جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ است نیز درآمد. در بیانیه‌ای که مک‌کین به همراه لیندزی گراهام منتشر کرده، صریحاً از ممنوعیت ورود مسلمانان انتقاد شده است.


شرکت‌های چندملیتی آمریکا که بسیاری از پناهندگان این کشورها در آنجا کار می‌کنند واکنش‌های بسیار تندی داشته‌اند.  شرکت گوگل با محکوم کردن این اقدام به کارمندان مهاجر خود که از این 7 کشور هستند گفته از آن‌ها حمایت خواهد کرد و خواسته فعلاً از کشور خارج نشوند. سرگى برین، خالق کمپانى گوگل و دوازدهمین پولدار جهان، براى تظاهرات علیه حکم ممنوعیت ورود اتباع ٧ کشور، به فرودگاه سن فرانسیسکو رفت و گفت: "من اینجام چون خودم پناهنده هستم!"

زاکربرگ خالق فیس‌بوک و جک دورسی مدیر توییتر نیز در مقابل این حکم ترامپ قرار گرفتند. توییتر در بیانه رسمی خود اعلام کرد توسط مهاجران از هر مذهبى ساخته‌شده و همیشه پشت آن‌ها خواهد ماند.  

مدیرعامل شرکت‌های پی پل،  تسلا، کورسرا، لینکدین، نتفلیکس نیز در مقابل این حکم قرار گرفته‌اند. اما نکته جالب درباره بیانیه شرکت Airbnb است. برایان چکسی خالق این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک در حساب توییتر خود می‌گوید: این شرکت براى پناهندگان و مهاجرانى که از ورود آن‌ها به آمریکا جلوگیرى شده، اقامت رایگان در هر نقطه جهان ترتیب می‌دهد.  مدیر استارباکس نیز وعده داد در واکنش به حکم ترامپ طی 5 سال آینده 100 هزار پناهنده را استخدام کند.

اما یارکشی سیاسی شرکت‌های آمریکایی به اینجا ختم نمی‌شود. شرکت تاکسی یاب اوبر که کارایی همچون اسنپ و تپسی در ایران دارد، هیچ حمایتی نسبت به کارمندان مهاجر خود انجام نداد و بعدازاینکه رانندگان تاکسی نیویورک در فرودگاه تجمع اعتراضی انجام دادند قیمت‌ها را بالا نبرد و همین تصمیم تعبیر به موافقت با حکم ترامپ شد. سپس کمپینی یرای پاک کردن این برنامه از روی گوشی‌ها همراه راه افتاد. البته این شرکت بعدازآن عذرخواهی کرد ولی دیگر دیر شده بود زیرا رقیبش لیفت، یک‌میلیون دلار به اتحادیه آزادی شهروندان کمک کرد. جامعه‌های آزادی مدنی آمریکا طی همین دو روز بالای 20 میلیون دلار کمک دریافت کردند.

اقدام ترامپ در ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور در چند روز گذشته تقریباً هیچ موافقی نداشته است ( البته بنیامین نتانیاهو همان‌طور که انتظار می‌رفت موافق این اقدام است)، حتی طی چند روز گذشته، گروهی از مردم آمریکا تازه از خواب بیدار شدند و فهمیدند با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور چه اشتباه بزرگی را انجام داده‌اند. مایکل بردلی کاپیتان تیم ملی فوتبال آمریکا که قبل از انتخابات حامی ترامپ بود در مورد حکم ممنوعیت مسلمانان گفت:‌ حمایت از رئیس‌جمهور مهم بود اما اشتباه می‌کردم. ترامپ همان نژادپرستِ ضد زن است!
دونالد ترامپ در ساعات ابتدایی اعتراض‌ها هیچ اظهارنظری نکرد ولی بعد بیان کرد اینکه می‌گویند این حکم نژادپرستانه و بر ضد مسلمانان است غلط می‌باشد چراکه از بین 40 کشور مسلمان دنیا تنها 7 کشور شامل آن می‌شوند. به‌هرحال باید منتظر ماند دید رئیس‌جمهور آمریکا تا چه حد می‌تواند در مقابل اعتراضات دوام بیاورد و بعد از 90 روز چه تصمیمی خواهد گرفت. 
 



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: