bazarnews

کد خبر: ۱۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
مجمع جهانی اقتصاد به بررسی فواید مهاجرت برای کشور مقصد پرداخت و اشاره کردن تاثیراتی همچون رشد اقتصادی و کارآفرینی برای کشورهای در حال توسعه دارد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از مجمع جهانی اقتصاد، جمعه پیشین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد که به مدت 90 روز تمام شهروندان 6 کشور ایران، عراق، لیبی سومالی، سودان، سوریه و یمن اجازه ورود به کشور آمریکا را نداشته باشند و همچنین تمام برنامه‌های مهاجرتی آمریکا را برای 120 روز به حالت تعلیق درآورد

این دستور با انتقادهای فراوانی از طرف متحدان آمریکا، فعالان حقوق بشر و شهروندان آمریکایی به‌خصوص مدیرعامل گوگل ساندر پیچایی مواجه شد.

مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید، ما بسیار از دادن دستور توسط آمریکا و آنهم توسط فردی که قبلاً خودش تاجر بوده است شوکه شدیم. جدا از شعار ترامپ که "اول آمریکا" است، محدودیت‌های مهاجرتی و موضع‌های ضد مهاجری تأثیرات بسیار زیادی بر روی اشتغال، رشد اقتصادی و بهره‌وری در آمریکا خواهد گذاشت.

مجمع جهانی اقتصاد ادامه می‌دهد، دو هفته گذشته و در اجلاس سالانه مجمع در داووس ما بارها و بارها از شرکت‌های خصوصی شنیدیم که مهاجرت برای کسب‌وکار آن‌ها بسیار مفید است، اما آن‌ها به دلیل امکان بد شدن رابطه‌شان با دولت و سهامداران، تمایلی به حرف زدن دراین‌باره نداشتند. به دلیل اینکه فشارها بسیار زیاد شده تصمیم بر این داریم که بدون ترس یا جانب‌داری مزایای مهاجرت را بیان کنیم.

1- مدارک بسیار واضحی وجود دارد که مهاجرت رشد اقتصادی را تحریک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مطالعه‌ای در کشور بریتانیا نشان داد که در دهه اول قرن بیست و یکم مهاجران از منطقه اقتصادی اروپا، 25 میلیون پوند درآمد خالص به دولت داده‌اند و 34 درصد بیشتر از چیزی که دریافت کرده‌اند پرداخت مالیات داشته‌اند. بر اساس آمارهای بانک جهانی، افزایش 3 درصدی مهاجران در بازار نیروی کار در کشورهای توسعه‌یافته برای اقتصاد جهان سود 365 میلیارد دلاری خواهد داشت.

2- مهاجران تمایل دارند که بسیار کارآفرین و خلاق باشند. در آمریکا، مهاجران بودند خالق شرکت‌هایی مانند گوگل، اینتل، پی پل، ای بی، یاهو و غیره هستند. اگرچه مهاجران تنها 15 درصد جمعیت را در اختیار دارند اما یبش از 50 درصد استارت‌آپ‌های سیلیکون و خانواده‌هایش در اختیار آن‌ها است.

3- شاید این موضوع کمتر از سایر اهمیت داشته باشد اما مهاجران حفره‌های شغلی حساس در بازار کار همچون پرستاری و خدمات درمانی را پر می‌کنند. با توجه به پیر شدن جمعیت در کشورهای درحال‌توسعه بسیار مهم است که آن‌ها به‌منظور بهبود فرآیندهای خدمات‌رسانی خود اقدام به جذب نیروی کار از کشورهای دیگر بکنند.

4- پولی که مهاجران به کشور خود می‌فرستند به مبارزه با فقر در کل جهان کمک می‌کند و می‌تواند بر روی تولید ناخالص داخلی جهانی و ذخیره ارزی کمک‌های زیادی بکند. در سال 2016 بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که وجود ارسالی به بیش از 600 میلیارد دلار برسد.
در انتها اگرچه خیلی قابل‌لمس نیست اما مهاجران گوناگونی فرهنگی و اجتماعی به وجود خواهند آورد که باعث قوی‌تر شدن پدیده  چند فرهنگی می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد در انتها می‌گوید واضح است که مهاجران باید به‌خوبی مدیریت شوند تا پتانسیل‌های آن‌ها شناخته شود. در کوتاه‌مدت می‌تواند برای کشورها هزینه داشته باشد اما در بلندمدت بسیار سود‌‌ ده هستند.

ویفروم در انتها می‌گوید به‌طورقطع ما از باز گذاشتن مرزها دفاع نمی‌کنیم اما نه ما و نه هچ کس دیگری نباید بخواهد که با دفاع از بستن مرزها، اقتصاد ملی خود را در اولویت قرار دهد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: