bazarnews

کد خبر: ۱۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
آیا سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر کرده است؟
بعد از تصویب دستورالعمل اجرایی ترامپ بمنظور جلوگیری از ورود ایرانیان، برخی اینگونه تصور می‌کنند که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر کرده است.
بازار نیوز - این افراد می‌پندارند در صورتی که کاندیدای حزب دموکرات برنده شده بود، برجام کاربرد بیشتری داشت. یا بهتر بگویم، اینان تصور می‌کنند اگر کلینتون رای آورده بود، هنوز می‌توانستند به غلو و دروغگویی در مورد برجام ادامه دهند.

اما برجام چه بود؟ در روزهایی که رییس دولت مست انجام مذاکرات بود و منتقدان را به جهنم حواله می‌داد، سرنوشت همه چیز ملت را به برجام گره زده بود. از رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری خارجی گرفته تا "آلودگی هوا و آب خوردن". خلاصه همه چیز هم و غم دولت شده بود برجام. هر کس هم که مخالفت کارشناسی داشت، متهم به بی‌سوادی، تندروی و بچگی‌ میشد.

کم‌کم مشخص شد که وعده‌های دولت در خصوص برجام عملی نخواهد شد. بطور مشخص هنوز پولهای بلوکه شده سابق و پولهای ناشی از فروش نفت آزاد نشده و تنها جهت خرید کالاهای مصرفی و یا سرمایه‌ای قابل استفاده بوده و حتی امکان انتقال آنها به بانک مرکزی جهت کنترل بازار ارز وجود ندارد.

وقتی مشخص شد که تحریمها رفع نشده، زمزمه‌هایی شروع شد که برجام سایه جنگ را از سر کشور کوتاه کرده! آری دولتی که قصد داشت دوستداران واقعی مملکت را با عناوینی همچون "دلواپس" خفه کرده و از صحنه خارج کند، وقتی دید دستاورد اصلی‌اش بی نتیجه مانده، به خروجی عملکرد اینان دستبرد زد تا برای برجامش آبرویی درست کند. اما این روزها که پرده‌ها یکی یکی کنار می‌روند، دروغ دیگری از برجام عیان گردیده است. در زمان اوباما و در کنگره آمریکا طرحی تهیه شده که بر مبنای آن رییس جمهور آمریکا می‌تواند برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای به ایران حمله کند! اینجا را ببینید: https://goo.gl/Hy5Hr6

اگرچه این قانون هنوز تصویب نشده ولی با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در کنگره آمریکا، و همچنین با توجه به سایر قوانینی که بعد از برجام بر علیه ایران مصوب گردیده، تصویب این قانون نیز بسیار محتمل خواهد بود.

تصویب این قانون نه تنها دروغ "جلوگیری برجام از جنگ" را برملا می‌کند، بلکه اساسا اصل برجام را زیر سوال می‌برد. قبل از برجام هم روسای جمهور آمریکا از حمله نظامی به ایران سخن می‌گفتند. سوال اینجاست که پس خاصیت برجام چیست؟ 

حماقت محض اینجاست که دولت برجام را یک طرفه اجرایی کرده و حال منتظر اجرای تعهدات طرف مقابل است ولی طرف مقابل مقدمات جنگ را فراهم می‌کند. 

آمریکا همان آمریکای سابق است، ولی برخی دنبال بزک کردن آمریکا بودند تا از این طریق چند روزی در قدرت و حکومت باشند.

امام خمینی: آنهایی که خواب آمریکا می‌بینند، خدا بیدارشان کند.
دکتر مجتبی رضا خواه
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: