bazarnews

کد خبر: ۱۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
مدیر موسسه مطالعات بامداد در نشست چشم انداز اقتصاد ایران گفت:نمودار سرعت گردش پول در اقتصاد ایران برای اولین بار در سال 95 به زیر عدد یک رسیده است.
بازار نیوز - دکتر سیامک قاسمی افزود: تا زمانی که سرعت گردش پول در اقتصاد ایران پایین است احتمال خروج از رکود اقتصادی بسیار پایین است این در حالی است که پایین بودن سرعت گردش پول تورم ایجاد نمی‌کند.

مدیر موسسه مطالعات بامداد در نشست چشم انداز اقتصاد ایران گفت:نمودار سرعت گردش پول در اقتصاد ایران برای اولین بار در سال 95 به زیر عدد یک رسیده است. بازار نیوز - دکتر سیامک قاسمی افزود: تا زمانی که سرعت گردش پول در اقتصاد ایران پایین است احتمال خروج از رکود اقتصادی بسیار پایین است این در حالی است که پایین بودن سرعت گردش پول تورم ایجاد نمی‌کند.
 
وی اضافه کرد:بازار پول در حالت انجماد قرارگرفته است و این انجماد باعث شده که رکود در تمام ارکان اقتصادی ایران رسوخ پیدا کند.
 
مدیر موسسه مطالعاتی بامداد، با مقایسه حجم نقدینگی اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته گفت:87 درصد نقدینگی در سپرده‌های  مدت‌دار ،10 درصد سپرده‌های جاری و 3 درصد اسکناس و مسکوکات است .
 
وی با اشاره به اینکه از فروردین تا بهمن‌ماه منابع از سپرده‌های بانکی بلندمدت  خارج نشده است،افزود: :دولت نتوانسته سپرده‌های بلندمدت بانکی را به جاری تبدیل و سرعت گردش نقدینگی را افزایش دهد.
 
وی مقاومت بانک‌ها و نبود جاذبه برای سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاران را عامل انجماد سپرده‌های بلندمدت دانست و گفت: بدهی دولت به بانک‌ها (16 درصد ) ،دارایی غیرمالی بانک‌ها ( 15 درصد )در کنار مطالبات وصول نشده (11) باعث شده 42 درصد منابع بانک‌ها قفل شود و در چرخه اقتصاد کشور  جریان نداشته باشد.
 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: