bazarnews

کد خبر: ۱۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
دولت همیشه برای ما سرطان بوده و اگر ما الآن مسئله دولت و سازمان‌های دولتی را نداشته باشیم آنگاه راندمان اکثر کارآفرین‌ها ده برابر می‌شود.
امیرحسین مظاهری سیف کارآفرین و مؤلف کتاب رقص عقاب‌ها به خبرنگار بازار نیوز درباره مشکلات کارآفرینی می‌گوید: همیشه کارهایی که نوآوری دارد و برای آن هنوز قانونی تعریف نشده شروع آن فرصت و تهدید دارد.  این موضوع بستگی به خود شخص کارآفرین دارد  و چون بسیار از جاهای گوناگون سعی دارند جلوی وی را بگیرند اتفاق بعد آن کاملا به بازی که آن فرد دارد بستگی دارد. عموماً نوآوری‌ها، خصوصاً در دنیای مجازی، به دلیل نداشتن بستر قانونی و ناظر اولش مشکلات بسیاری دارد ولی شخص کارآفرین می‌تواند از همین به‌عنوان فرصت استفاده کند. 

وی درباره نقش دولت در بهبود کارآفرینی می‌گوید: من در تجربه کارآفرینی خودم فهمیده‌ام باید دولت را کنار گذاشت چون آن‌ها روی هر چیزی که دست بگذارند شرایط را بدتر می‌کنند. تجربه نشان داده که اصلاً نباید سمت دولت رفت و از آن توقعی داشت. در مورد دولت کارآفرین‌های خبره جمله معروفی دارند: مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان.

این کارآفرین ادامه می‌دهد: دولت به دلیل عدم درک و فهم سیستم کارآفرینی و ایجاد قوانین مزاحم معضل بزرگی است. دولت همیشه برای ما سرطان بوده و اگر ما الآن مسئله دولت و سازمان‌های دولتی را نداشته باشیم آنگاه راندمان اکثر کارآفرین‌ها ده برابر می‌شود. اگر یک‌هزارم مصوباتی که در حال حاضر هست همانند شورای گفت‌وگو و کمیته بهبود فضای کسب‌وکار اجرا شود مشکلات حل می‌شود. ما نیازمند یک قانون جامع برای حمایت از کسب‌وکار هستیم تا بتوانیم مستقل شویم و کار کنیم. توانستیم استکبارهای خارجی را کنترل کنیم اما معضل کسب‌وکار استکبار داخلی است. همانند بیمه، مالیات و قوانینی گه وجود دارد. اگر قرار است کاری انجام شود باید ببینیم استارت‌آپ‌ها چه نیازهای قانونی برای ثبت، مالیات و مجوزها دارند و سعی کنیم آن‌ها را اصلاح کنیم. 

مظاهری درباره تجربه کارآفرینی خودش و برخوردهایی که با دولت داشت گفت: تجربه من نشان می‌دهد که دولت و ساختارهای دولتی با ندیدن صورت‌مسئله جلو می‌روند و هنگامی‌که این کسب‌وکارها جا افتاد، قانونی را  درست می‌کنند تا آن را بپذیرند. به‌عنوان‌مثال سال 68 برای اولین بار تندخوانی در ایران راه افتاد. تا سال 1371 اصلاً نیازی به مجوز نداشت و از سال 72 گفتند مجوز نیاز دارند. تا سال 73 تعداد این تندخوانی‌ها بسیار گسترش یافت. زمانی که همه تندخوانی‌ها از بین رفتند ارشاد، سازمان ملی جوانان، سازمان فنی حرفه‌ای متولی آن شدند. 

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هم همین‌طور است. سیستم‌های کارآفرینی همانند تپ سی، دیجی‌کالا و ... نخواهند مرد بلکه با پیشرفتی که انجام می‌دهند جامعه را مجبور خواهند کرد که آن را بپذیرند. 

مظاهری درباره مشکلات پیش آمده برای برنامه اسنپ و اعتراضات پیش‌آمده نسبت به از بین بردن برخی مشاغل گفت: ویژگی کارهای اینترنتی همین از بین بردن تعدادی از کسب‌وکارها است. قرار نیست که در مقابل تغییر جهانی مقاومت کنیم. ساختارهای دولتی هم هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. حال آن کسی که به‌عنوان کارآفرین کار می‌کند اگر قاعده تبدیل تهدید به فرصت را بلد باشد اتفاقاً از این جریان قطعاً سود خواهد برد.
وی در آخر درباره بهبود تأمین منابع مالی برای بنگاه‌های کوچک گفت:  قبلاً هیچ کمکی برای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک نمی‌شد الآن نیز مثل سابق بیابان است.



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: