bazarnews

کد خبر: ۱۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
گفت و گو با یک کارآفرین:
حمیدرضا احمدی می‌گوید ما 40 درصد از حقوق یک فرد را باید برای بیمه و مالیات پرداخت کنیم که سبب می‌شود از نظر هزینه‌ و درآمدها انعطاف کافی را نداشته باشیم.
حمیدرضا احمدی، کارآفرین و مدیر سایت Evand در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره مشکلات کارآفرینی در کشور گفت: در حال حاضر قانون‌های کشور برای شرکت‌هایی ساخته شده که با یک سرمایه بزرگی وارد می‌شوند و ثبات و کافی را دارند. ولی برای استارت آپ‌ها که کار خود را می‌خواهند کوچک شروع کنند و کم کم بزرگ شوند قوانین بسیار دست و پا  گیر است. مثلا بودن در یک ملک تجاری بسیار معضل بزرگی است زیرا هم تعداد آن‌ها محدود است و هم بسیار گران می‌باشند. ضمن اینکه اگر بخواهید ثبت شده کار خود را شروع کنید آنگاه حقوق و مالیات و ... بسیار زیاد است. درصد حقوق و بیمه در مجموع 40 درصد حقوق یک فرد را می‌گیرد. یعنی اگر ما به یک نفر می‌خواهیم 2 یا 3 میلیون بدهیم باید حساب کنیم که 40 درصد به عنوان بیمه و مالیات به آن اضافه کنیم. برای شرکت‌هایی که هنوز معلوم نیست می‌خواهند چه کاری انجام دهند بسیار شرایط نامناسب می‌شود. 


وی ادامه می‌دهد: بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر برای پرداخت مالیات دو دفتره هستند ولی برای شرکت‌های دیگر همانند شرکت ما که یک دفتره هستند برای پرداخت حقوق شرایط بسیار سخت است. چون اگر یک نفر برنامه‌نویس حقوق 4 میلیونی داشته باشد ما مجبوریم به وی 4 میلیون بدهیم ولی 40 درصد مضاف بر آن را بیمه و مالیات پرداخت کنیم. ما می‌خواهیم قانونمند جلو برویم و پایین‌تر از حقوق را به بیمه و مالیات اعلام نمی‌کنیم ولی بسیاری از شرکت‌های دیگر به کارمند می‌گویند 4 میلیون حقوق شما است ولی پایین‌تر رد می‌کنیم تا روی همان مالیات و بیمه و غیره بدهیم. این موضوع برای شرکت‌هایی از جمله ما سبب می‌شود که  به دلیل رقابت در پرداخت حقوق نتوانیم افراد با تجربه و خبره‌تر را استخدام کنیم.


این کارآفرین درباره شروع به کار کارآفرین‌ها می‌گوید: استارت‌‌آپ‌ها هیچگاه کار خود را بزرگ شروع نمی‌کنند. تمام استارت‌آپ‌های دیگر مثل دیجی کالا، اسنپ، تپ‌سی و ... در ابتدا با دو سه نفر شروع می‌کنند و آزمایش انجام می‌دهند، سپس قدم به قدم جلو می‌روند و بزرگ می‌شوند و سعی می‌کنند تا سرمایه جمع کنند. این شرکت‌ها در فاز اول که هنوز در حالت جست و جو هستند و می‌خواهند شرایط خود را بهبود بخشند باید قوانین دیگری وجود داشته باشد. این شرکت‌ها مانند کارخانه نیستند که از اول چندین کارمند و ماشین‌آلات و زمین در اختیار داشته باشند.


وی ادامه می‌دهد: به هر حال قانون کار یکی از مشکلات ما است. یک نفر ممکن است به هر دلیلی از کارفرمای خود شرکت کند. قانون کار جزئیات فراوانی دارد که در عرف کشور حل شده ولی به هر حال بر اساس همان قوانین یک نفر می تواند به راحتی از کارفرما شکایت کند. مخصوصا برای استارت‌آپ‌ها که هنوز خیلی تجربه ندارند این قوانین بسیار اختلال ایجاد می‌کند. مناسب بود اگر قانون‌هایی برای شرکت‌های نوپا وجود داشت تا مقداری در خرج‌هایی که برای آن‌ها ممکن است پیش بیاید انعطاف داشته باشند. 

احمدی درباره مشکلات مالیاتی پیش‌روی کارآفرین‌ها می‌گوید: شرکت‌های دانش بنیان در مالیات بر درآمد معاف هستند و اگر سودده باشند باید مالیات بدهند ولی شرکت‌های دانش بنیان مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به سوددهی برسند. البته لقب دانش بنیان بودن مقداری ارزش شرکت را بالا می‌برد و در زمان حساب کردن مالیات مقداری شرایط بهتر می‌شود.

مدیرعامل سالت Evand  درباره راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و مجوزهای مورد نیاز آن به خبرنگار بازار نیوز گفت: هر شرکتی که می‌خواهد درگاه داشته باشد باید ای نماد بگیرد. خود فرآیند ای نماد گرفتن به دلیل کارایی پایین مرکز صادرکننده آن‌ بسیار مشکل است و اشتباهات بسیاری را مرتکب می‌شوند. غیر از ای نماد برای شروع کار مجوز دیگری نیاز نیست. البته به دلیل کش مکشی که بین تاکسیرانی و اسنپ وجود دارد ممکن است سبب شود تا در آینده مجوزهای دیگری نیز لازم باشد. یعنی استرات‌آپ‌ها در صنف خودشان باید ثبت نام کنند و عضو شوند. 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: