bazarnews

کد خبر: ۱۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مدیرعامل بانک سرمایه گفت: انتشار شایعه ورشکستگی بانک سرمایه کار ۲۱ بدهکار کلان بود که باید امروز برای تعیین تکلیف بدهی ۵۵۰۰ میلیارد تومانی خود به دادستانی مراجعه می‌کردند.
بازار نیوز - در پی انتشار شایعه ورشکستگی بانک سرمایه که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر و با تکذیب این بانک روبه‌رو شد، امروز مدیران بانک در نشستی خبری که در سالن بزرگ یک هتل برگزار شد، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. 

در این نشست خبری که می‌توان گفت یکی از بزرگترین اجتماعات حضور خبرنگاران و غیرخبرنگاران بود و یک سالن برگزاری مجالس را تقریبا پر کرده بود، محمدرضا خانی مدیرعامل بانک اظهار داشت: از زمانی که بانک سرمایه مبارزه با مفسدین را آغاز کرد، این شایعات قوت گرفت، ما تا سال گذشته شایعاتی در این زمینه نداشتیم، زیرا بانک با مفسدین، کلاهبرداران و کاسبان کاری نداشت، اما از زمانی که مبارزه را شروع کرد شایعات و بی‌اخلاقی‌ها شروع شد. 

خانی ادامه داد: یک زمان بحث ادغام مطرح شد که با تکذیب بانک مواجه شد و بعد از باب شایعه ورشکستگی وارد شدند.

مدیرعامل بانک سرمایه افزود: بحمدالله این گروه در حال شناسایی است، آنها جزو بدهکاران کلان بانک هستند که با اهداف مخرب خود شایعه را از بعدازظهر چهارشنبه رواج دادند. 

وی با طرح این سؤال که چرا 15 اسفندماه موعد اعلام ورشکستگی بانک سرمایه در شایعه مذکور اعلام شد؟ گفت:‌این آخرین مهلت بدهکاران کلان بود، ما در دیداری که با معاونت دادستانی داشتیم قرار بود ساعت 4 بعدازظهر امروز 21 بدهکار کلان بانک که 11 سال از بازپرداخت بدهی خود فرار می‌کردند، احضار شده و تکلیف‌شان معین شود. امروز آخرین مهلت‌شان است که یا باید پول بانک را بدهند و یا تحت تعقیب قضایی قرار گیرند. 

خانی، بدهی این 21 بدهکار را 55 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که حجم عمده مطالبات معوق بانک که بالغ بر 73 هزار میلیارد ریال است را تشکیل می‌دهد. 

وی گفت: خوشبختانه مشتریان تحت تأثیر این شایعات قرار نگرفتند، این افراد کاسب که منافعشان به خطر افتاده فکر می‌کنند، مشتریان بانک هوشیار نیستند، اما آن زمان دیگر گذشته است که مردم هر شایعه‌ای را بپذیرند. 

خانی گفت: در پی انتشار شایعه مشتریان به بانک مراجعه و از بانک مرکزی استعلام کردند و خوشبختانه انتشار این مطلب، آثار مخربی بر روی بانک نداشت. 

وی ادامه داد: ما فکر نمی‌کنیم این شایعات و دسیسه‌ها تمام شده، اما نگران نیستیم، آنها شایعه بسازند، ما هم مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد. 

مدیرعامل بانک سرمایه گفت: این بدهکاران قبلاً رقیب هم بودند، اما الان رفیق هم شده‌اند، چون متفق‌ هستند پول بانک را ندهند، عده‌ای بازداشت شده‌اند که بخشی از پول بانک را پس داده‌اند و یا املاک مرغوبی داشته‌اند که تحت فشار نهادهای نظارتی بابت بدهی‌شان به بانک معرفی کرده‌اند. 

*تراز دریاف و پرداخت شعب بانک سرمایه دیروز مثبت بود
خبرنگار فارس به خانی گفت: براساس اطلاعات ما در پی انتشار شایعه روز گذشته، تعدادی از سپرده‌گذاران شما منابع خود را از بانک‌تان خارج کردند، حجم منابع خارج شده از بانک سرمایه در روز گذشته چقدر بوده است؟ 

خانی پاسخ داد: در بانک، عملکرد روزانه مهم است، هر روز منابعی وارد و خارج می‌شود، در پایان روز گذشته، عملکرد شعب ما مثبت بوده است، ورود به منابع جدید مثبت شود و لذا ترازنامه ما روز گذشته اثر مخربی نداشت. 

وی گفت: براساس آماری که از شعب گرفتیم تعدادی از مشتریان که دیروز پولشان را از بانک خارج کردند، امروز مجددا آن را به بانک برگردانده‌اند. 

*اشتباه محاوره‌ای در اعلام سود ۲۴ درصدی
مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت روز گذشته شعب شما وعده سود 24 درصدی به مشتریان‌ می‌دادند که مصداق نرخ‌شکنی است، گفت: این اشتباهی است که در زبان محاوره صورت گرفته و نقل قول شعب است. سود بانک‌ها علی‌الحساب است، ما به رؤسای شعب گفته‌ایم که شما مشاور مالی و اقتصادی مشتریان هستید، و لذا به مشتریان بگویید اگر سپرده شما در این مسیر صحیح هدایت شود، چه نرخ سودی را برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد. 

خانی ادامه داد: بانک سرمایه در پرداخت سود علی‌الحساب تابع مقررات بانک مرکزی است، در عین حال سود قطعی بسته به عملکرد بانک دارد. 

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا زمانی که با مدیران متخلف در هیات مدیره حضور داشتید، بحثی از فساد مطرح نمی‌کردید، گفت: من از ابتدای امسال وارد هیأت مدیره بانک سرمایه شدم و از 4 مهرماه به عنوان مدیرعامل فعالیت دارم. فلسفه حضور هیأت مدیره، وصول مطالبات بود، ما به شناسایی بدهکاران پرداختیم و اقدام قضایی آخرین اقدام در نظام بانکی است. 

خانی گفت: هنوز هم اعلام می‌کنم سایر بدهکاران اگر پول بانک را بدهند، دست از تعقیب قضایی‌شان برمی‌داریم. 

وی همچنین از بخشودگی جرایم دیرکرد بدهکاران بانک سرمایه در صورت تسویه بدهی خبر داد.

*املاک معرفی شده سهامدار بدهکار بانک بیش از بدهی اوست
مدیرعامل بانک سرمایه در خصوص تخلف یکی از سهامداران عمده، اظهار داشت: ما برای 38 درصد سهام بانک، سهامدار بخش خصوصی داریم که تسهیلات گرفته و معوق شده است.

وی گفت: این سهامدار املاک مرغوبی داشت که ارزش آن بیش از بدهی او بود و آنها را به بانک معرفی کرده است.

*بدهکاران حقوقی شرکت‌های کاغذی
خانی همچنین تصریح کرد: بدهکاران کلان ما شرکت‌ها و اشخاص حقوقی هستند که در پشت آنها اشخاص حقیقی قرار دارند، در واقع عمده شرکت‌ها، کاغذی است. 

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره خط اعتباری بانک سرمایه به شرکت توسعه پایدار قشم گفت: این شرکت یکی از فعال‌ترین شرکتهای بانک سرمایه در بخش ارزی، ریالی و تجارت است، هشت سال است خط اعتباری دارد که از این خط اعتباری استفاده کرده و در پایان، سرمایه بانک را به همراه سود آن برمی‌گرداند. چیز جدیدی نیست و آنچه وجود دارد ادامه روند هشت ساله است.

* 4 درصد معوقات نظام بانکی در بانک سرمایه
مدیرعامل بانک سرمایه همچنین مدعی شد که مطالبات معوق بانک سرمایه 4 درصد حجم مطالبات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد و عدد بزرگی نیست.

خانی در پاسخ به اینکه در شرایط رکود مسکن، گرفتن املاک بدهکاران کلان چه فایده‌ای برای بانک و سهامداران آن دارد، گفت: چاره‌ای جز این نداریم، اخیراً هم دادستان اعلام کردند بانک‌ها می‌توانند املاک را به جای بدهی معوق خود توقیف کنند، اگر این کار را نکنیم، بازپرداخت مطالبات، معضل خواهد شد. 

مدیرعامل بانک سرمایه همچنین در خصوص تغییر هیأت مدیره بانک اظهار داشت: برای انتصاب هیأت مدیره سه نفر را معرفی کرده‌ایم که یک نفر تایید فنی شده است و از تأیید دو نفر دیگر خبری نیست.

به گفته وی جای یک نفر دیگر در هیأت مدیره خالی است که احتمالاً سال آینده معرفی می‌شود. 

*حجم مطالبات معوق بانک 73 هزار میلیارد تومان است
محمودی رئیس اداره وصول مطالبات بانک سرمایه نیز در این نشست گفت: حجم مطالبات معوق بانک سرمایه 73 هزار میلیارد ریال است که از ابتدای سال 95، سیزده هزار میلیارد ریال و در دو ماهه اخیر 5000 میلیارد ریال وصولی داشته‌ایم. 

وی ادامه داد: بابت بدهی‌های معوق، 3 هزار میلیارد ریال املاک مرغوب به ما معرفی شده که در اسرع وقت ارزیابی و با بدهی این بدهکاران تهاتر می‌شود. 

وی ادامه داد: امیدواریم در رابطه با افرادی که در بازداشت به سر می‌برند، هر چه زودتر به نتیجه برسیم و بتوانیم بدهی آنها را تهاتر کنیم. 

*ارائه صورت‌های مالی سال 94 و پیش‌بینی عملکرد سال 95 در روزهای آتی
زارعی معاون فنی بانک سرمایه نیز در خصوص تأخیر بانک سرمایه در ارائه صورت‌های مالی به بورس و شفاف‌سازی گفت: بانک سرمایه بر شفاف‌سازی تأکید داشته و ظرف روزهای آتی، شفاف‌سازی به نحو احسن انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: اما شفاف‌سازی به تنهایی کافی نیست و برنامه مدیریت را هم باید به بازار سرمایه اعلام کنیم. 

زارعی وعده داد افزایش سرمایه 600 درصدی بانک سرمایه طی دو سال انجام خواهد شد و مسئولان بانک در حال حاضر منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند. 

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که گفت:  شما در گذشته هم وعده شفاف‌سازی و شناسایی سود داده بودید که این وعده‌ها محقق نشد و این تأخیر از عواملی بود که به شایعه ورشکستگی بانک سرمایه دامن زد، اظهار داشت: اتفاق دیروز ربطی به شناسایی سود ندارد، در عین حال الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی براساس مدل IFRS و تأخیر در ارائه صورت‌های مالی متوجه کل بانک‌ها بوده است. 

وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به شفاف‌سازی خاص بانک سرمایه است که طی روزهای آتی صورت‌های مالی سال 94 و پیش‌بینی عملکرد سال 95 را اعلام خواهیم کرد. 

زارعی در پاسخ به این پرسش که در حالی که وضعیت‌های صورت‌های مالی شما مشخص نیست، چگونه در شعب خود به مشتریان وعده سود 24 درصدی می‌دهید، گفت: صورت‌های مالی سال 94 ابهامی ندارد و مبحث اندازه‌گیری و شناسایی سال 95 در حال حاضر مورد بحث است.

*ماهی یک میلیارد تومان هزینه باشگاه داری
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های باشگاه ورزشی بانک سرمایه، گفت: باشگاه ما ماهی یک میلیارد تومان هزینه دارد و اخیراً یک درخواست 6 میلیاردی داشتند که موافقت نکردیم. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: