bazarnews

کد خبر: ۱۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
رییس سازمان امور اراضی کشور از فعالیت 600 گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح کشور در ایام نوروز خبر داد.
بازار نیوز - علیرضا اورنگی افزود: این گشت های ویژه با حضور فعال و مستمر در عرصه‌های کشاورزی، با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب اراضی برخورد خواهند کرد.

وی ادمه داد: برنامه ریزی و اقدامات لازم در سطح ستاد وزارتخانه و استان ها برای حفاظت و صیانت از اراضی کشور از 25 اسفندماه آغاز شده و در حال انجام است.

اورنگی سامانه 131 سازمان امور اراضی را برای دریافت گزارش های مردمی از تخلفات احتمالی تغییر کاربری اراضی و برخورد قانونی معرفی کرد.

این مقام مسئول به مدیران استانی توصیه کرد تا فعالیت خود را با هدف جلوگیری از تغییر کاربری، با اولویت برخوردهای ارشادی، پیگیری و اجرا کنند.

سازمان امور اراضی کشور در تعطیلات نورزوی و با احتمال فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین، ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی نیز از مردم خواست تا به توصیه های هفتگانه این سازمان توجه داشته باشند.

بر اساس این توصیه و مطابق قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر تخریب بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

این سازمان مشارکت و نظارت همگانی را بهترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور دانسته و از شهروندان خواسته است، در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.

بر این اساس، گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی نیز در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی، گزارش‌های دریافتی از سامانه 131 مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهند کرد.

صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها نیز از سوی شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان، ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

براساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌ تعیین شده ممنوع بوده وارایه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

سازمان امور اراضی در ادامه توصیه های خود از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش خواسته است تا چنانچه قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، قبل از هرگونه اقدام، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) یا مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره کرده و برای دریافت مجوز اقدام کنند. 
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: