bazarnews

کد خبر: ۱۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کارشناسی اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
دکتری اقتصاد از دانشگاه فلوریدا آمریکا گفت: ادعای 250 هزار تومانی پرداخت یارانه کاندیدای انتخاباتی یک ادعای بی اساس است و نباید در مقابل آن سکوت کرد.
به گزارش بازار نیوز ، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، وعده کاندیداها افزایش چند برابری یارانه نقدی به مردم است تا با همین شعار انتخاباتی بتوانند تعداد آراء خود را بالا ببرند اما سوال اینجاست که آیا یک کاندیدا در مورد وعده داده شده محاسباتی هم انجام داده است یا اینکه صرفا برای رسیدن به اهدافش رقم یارانه را چندین برابر می کند؟ و یا اینکه با وجود وضعیت بودجه و فروش نفت در کشور می توان این راهکار را در صورت رای آوری عملیاتی کرد؟

در این خصوص "حمیدرضا برادران شرکاء" کارشناس اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران به بازار نیوز گفت: تاکنون دولت در پرداخت یارانه 45 هزار تومانی با مشکل مواجه بوده و توان پرداخت این مبلغ بسیار کم را نداشته و با این شرایط قطعا پرداخت 250هزار تومان یارانه هم شدنی نیست. وقتی پرداخت 45 هزار تومان مسئله دارد پس قطعا توزیع مبلغ 250 هزار تومان هم نتیجه عمیق تری در اقتصاد جامعه دارد. پس این کار به هیچ وجه امکان پذیر نیست و یا نتیجه مثبتی نخواهد داشت. 

وی با اشاره به وعده 250 هزار تومانی کاندیدای انتخاباتی و تاثیر مخرب آن در تورم، تولید و بیکاری گفت: اساسا هر نوع پرداخت نقدی به دلیل خروج منابع از بخش سرمایه گذاری و مولد و توزیع آن در بین افراد جامعه تاثیر منفی خواهد گذاشت و چون این موضوع باعث ایجاد تقاضا می شود در صورتی که نتوان تقاضای افراد را فراهم کرد در نتیجه باعث بالا رفتن نرخ تورم می شود.

برادران شرکا تصریح کرد: وعده افزایش یارانه جنبه تبلیغات دارد، ضمن اینکه در خصوص این شعار، مطالعه ای صورت نگرفته و آثار این ادعا هم مورد بررسی قرار نگرفته است. به هر حال در آستانه انتخابات این وعده ها بیشتر جنبه تبلیغات برای جمع آوری آراء صورت می گیرد.

دکتری اقتصاد از دانشگاه فلوریدا امریکا در ادامه در خصوص اینکه مردم چطور باید گول این تبلیغات انتخاباتی را نخورند تصریح کرد: باید یک تیم، آثار بودجه ای و تورمی این وعده انتخاباتی افزایش چند برابری یارانه را بررسی کنند و اینکه این ادعا چه نقشی می تواند در پیشرفت کشور داشته باشد و آیا دولت منابعی از محل تولید دارد که صرف این امور شود و یا اینکه اگر این منابع صرف آثار سرمایه گذاری مولد شود چه تاثیری در بخش اقتصادی دارد؟ به هر حال این موضوع باید مطالعه و بررسی  و به عموم اعلام شود، باید یک تیم تحقیقاتی این کار را انجام دهد و نتیجه آن را اعلام کند.

کارشناس اقتصادی کشورمان در پاسخ به اینکه چه نهای باید این ادعا را مورد مطالعه قرار دهد گفت: سازمان مدیریت یکی از جاهای است که می تواند بخشی از این مطالعات را مورد بررسی قرار دهد.

برادران شرکاء با تاکید بر اینکه مخالف طرح پرداخت یارانه بوده است، اذعان داشت: علت مخالفت من نسبت به این طرح این است که برخلاف نام آن، اصلا هدفمند نیست و تاکنون هیچ هدفمندی در این زمینه صورت نگرفته ضمن اینکه توزیع یارانه زمانی هدفمند می شود که گروهها نیز هدف باشند تا کسانی در این طرح قرار بگیرند که صلاحیت دریافت این مبلغ را داشته باشند. در واقع قرار بود بخشی از این یارانه صرف تولید در کشور شود و با این شرایط سوال اصلی اینجاست که چه میزان از این منابع به تولید و چه میزان از آن در بخش پرداخت نقدی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق محروم کشور هستند عده ای که با این یارانه 45 هزار تومانی زندگی می کنند، تصریح کرد: یارانه در روستاها یک عدد تعیین کننده است و دولت باید چاره ای بی اندیشد تا پرداخت این طرح در روستاها و بخش محروم بیشتر شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: