bazarnews

کد خبر: ۲۳۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
یادداشت
نسبت میزان سود سپرده های بانکی بر اساس محاسبه متوسط سپرده های بانکی مدت دار هر استان در طول ۱۲ ماه سال ۱۳۹۵ و میزان سود متعلقه به أن و تقسیم آن بر جمعیت آن استان محلسبه شده است.
بازار نیوز - در این باره باید توجه کرد که رقم ۱۰۵ میلیون ریال سود سپرده به ازای هر نفر جمعیت ساکن در استان تهران، به این معنی نیست که به هر نفر ساکن این استان ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شده،‌ بلکه به صورت متوسط این رقم محاسبه شده است. بخش مهمی از این سود به سپرده های شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مستقر در تهران تعلق می گیرد. اما با توجه به این که بنگاه های اقتصادی بیشتر به دنبال تسهیلات و جذب منابع مالی هستند تا سپرده گذاری در بانکها. سپرده گذاری در استان تهران بیشتر توسط اشخاص حقیقی صورت می گیرد (به احتمال زیاد)

 هر چند که میزان سپرده های بانکی خرد و متوسط کم نیست، اما بخش مهم آن مربوط به ارقام نسبتا درشت است.

قطعا بیش از ۹۰ درصد مردم استان تهران دارای سپرده سرمایه گذاری در بانکها نیستند. بنابراین رقم ۱۰۵ میلیون ریال به ازای هر نفر. در سال ۱۳۹۵. می تواند به صورت متوسط به ۱۰۰ میلیون تومان در سال برای هر سپرده گذار (با میزان سپرده بالای ۴۰۰-۵۰۰ میلیون تومان) تبدیل شود...یعنی ۸ میلیون تومان در ماه.

پس از تهران به ترتیب استان های اصفهان با متوسط سود سپرده سرانه ۲۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۵، یزد ۲۲ میلیون ریال)، فارس (۲۰ میلیون ریال) و قم (۱۸ میلیون ریال قرار دارند. در سطح استانها باید توجه داشت که بخش اعظم سپرده متعلق به اشخاص حقیقی است و نه بنگاهها

میزان و توزیع سود سپرده ها در سطح استانها

 رقم ۱۰۵ میلیون ریال سود سپرده سالانه متوسط جمعیت تهران برای استان سیستان و بلوچستان به ۵ میلیون ریال بالغ می گردد. یعنی بالاترین استان (تهران) ۲۰ برابر پایین ترین استان (سیستان و بلوچستان.

حتی اگر ۲۰ درصد بالایی (۶ استان) به ۲۰ درصد پایینی را هم محاسبه کنیم به نسبت ۵ برابر می رسیم که این نسبت برای درآمد اقتصادی سرانه ۲ برابر می باشد. به عبارتی پرداخت سودهای بالای بانکی در استانهای کشور، منجر به تشدید نابرابری های منطقه ای و استانی شده است.

با توجه به توزیع به شدت نامتقارن.. سود سپرده های بانکی در سطح استان ها و همچنین بین جمعیت شهرها و استانها، پرداخت سودهای بالا به سپرده های بانکی در چند سال اخیر.... منجر به خلق ثروتهای بادآورده (و حرام از نظر شرعی) از محل رانت سرمایه شده است که این امر ضمن بالا بردن سطح بی عدالتی اجتماعی منجر به افزایش شدت نابرابری ها در سطح کشور (بین مردم و بین مناطق) شده است.

 متوسط سود متعلقه به سپرده های بانکی به ازای هر نفر جمعیت کشور ۲۹ میلیون ریال در سال ۱۳۹۵ بود که برابر با بیش از ۲۰۰ هزار تومان است... این رقم بیش از ۴ برابر یارانه پرداختی به  نفر می باشد. بخش اصلی (بیش از ۹۰ درصد) این رقم عظیم قطعا بین کمتر از ۵ درصد مردم کشور توزیع شده است. یعنی این که ۵ درصد جمعیت کشور از سود سپرده متوسط ۴ میلیون تومان در ماه (۵۰۰ میلیون ریال در سال) برخوردار بوده اند و قطعا بیش از ۹۵ درصد دیگر یا بدهکار  یه بانکاها بوده و سودها و جرایم تسهیلات کلان پرداخته اند یا خوش شانس بوده اند که به بانکها بدهکار نبوده اند.

 مطالعات انجام شده بر اساس داده های موجود حاکی از آن می باشد که تا کنون به جرئت در تاریخ بشر چنین رانت عظیمی به سرمایه پولی تعلق نگرفته است. در شرایطی که بهای کالاها (بدون خدمات) در طی دوره شهریور ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۵ (۳/۵ سال) ۳۹ درصد رشد داشته، در صورت سپرده گذاری در بانکها، سرمایه سپرده گذار بیش از ۲ برابر می شد. به عبارتی سود سپرده گذاری دارای نرخ افزایش ۲/۵ برابر تورم بود.

ایران در چهار سال گذشته به بهشت سپرده گذاران و نزولخوران در جهان تبدیل شد.
احسان سلطانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
سلام

هیچوقت یکجانبه به قاضی نروید و پای حرام بودن از نظر شرعی را نیز وسط نکشید چون...
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: