bazarnews

کد خبر: ۲۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
گزارش اکونومیست از شاخص‌های اقتصادی دنیا
با توجه به آمارهای رسمی در دوران ترامپ تراز تجاری این کشور شرایط بدتری را تجربه می‌کند و کشور پاکستان نیز در بین 10 کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز، اکونومیست هر هفته آخرین آمارهای اقتصادی دنیا را در شاخص‌هایی از جمله رشد اقتصادی، تورم، بیکار و تراز تجاری اعلام می‌کند.
بر اساس آخرین آمارهای در دسترس کشور ایرلند با رشد 6.9 درصدی در فصل چهارم سال 2016 بالاترین رشد را دارا است و بعد آن چین با 6.4 درصد و ویتنام با 6.2 درصد قرار دارند. ترکیه اگرچه در فصل سوم 2016 رشد 1.8- درصدی را تجربه کرد و در انتهای جدول رشد اقتصادی قرار داشت اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان این کشور نیز توانسته روند صعودی خود را ادامه دهد. رشد ترکیه برای فصل اول 2017 برابر 5.1 درصد است. کشورهای ونزوئلا، برزیل و آرژانتین در انتهای جدول هستند. 
بر اساس پیش‌بینی اکونومیست از رشد اقتصادی سال 2017، هند انتظار می‌رود با 7.2 درصد رشدی بالاتر از چین داشته باشد و سپس اقتصادهای نوظهور فیلیپین و ویتنام قرار دارند. پاکستان نیز با با 5.7 درصد رشد اقتصادی در جایگاه پنجم است. برای سال 2018 نیز اکونومیست پیش‌بینی می‌کند ویتنام از چین در رشد اقتصادی پیشی بگیرد. 

تورم
در نرخ‌های تورم که بر اساس تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود همچنان آمارهایی از کشور ونزوئلا و آرژانتین در دسترس نیست. مقامات این دو کشور به دلیل شرایط خاص اقتصادی که در آنجا وجود دارد مدتی است از اعلام کردن آمارهای اقتصادی سر باز می‌زنند. ولی به‌طورقطع ونزوئلا بالاترین تورم را در بین تمام کشورهای دنیا دارد. آخرین پیش‌بینی‌ها غیررسمی حکایت از تورم ۷۰۰ درصدی دارد. سیاست‌مداران این کشور تابه‌حال بارها دستمزدها را در سال ۲۰۱۶ چند برابر کرده‌اند ولی همچنان بهبودی در شرایط اقتصادی آن‌ها مشاهده نمی‌شود شرایط اقتصادی ونزوئلا حتی سبب جنگ داخلی نیز شده است. به‌طورکلی بر اساس آمارهای در دسترس، کشور مصر با 29.7 درصد در ماه مه بالاترین نرخ تورم را دارا است. بر اساس این آمارها تنها 4 کشور مصر، آرژانتین، اوکراین و ترکیه هستند که تورم‌های بالای 10 درصد را تجریه می‌کنند. تورم دو کشور ژاپن و سوئیس منفی است و کشور سنگاپور تورم 1.6- را به طور متوسط در سال گذشته داشته است. این میزان تورم به معنای ارزانی کالاها در این کشور است و به دلیل اثرات ضد انگیزشی که در بازار تولید دارد توسط اقتصاددان‌ها توصیه نمی‌شود. 

نرخ بیکاری 
بر اساس آمارهای نرخ بیکاری که به‌صورت تقسیم تعداد افراد بیکار در جست‌وجوی شغل بر نرخ مشارکت محاسبه می‌شود کشور آفریقای جنوبی همچنان با 27.1 در سه ماهه اول سال 2017 بالاترین نرخ بیکاری را دار است. بعد از آن کشورهای یونان، اسپانیا و برزیل قرار دارند. کشورهای آسیای شرقی در پایین جدول نرخ بیکاری هستند. بر اساس آمارها تنها 1.3 درصد از مردم تایلند بیکار هستند که البته میزان بیکاری به دلیل عواملی همچون تغییرات شغلی طبیعی است. پس از آن کشورهای اوکراین، ایرلند، سنگاپور، ویتنام و ژاپن قرار دارد.


تراز تجاری
ارقام تراز تجاری که اختلاف بین درآمدهای صادراتی و وارداتی است نشان می‌دهد کشور چین با 458.9 میلیارد دلار با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کشورهای دنیا در رتبه اول است. بعد از آن کشورهای منطقه یورو و آلمان با تراز تجاری 276 و 269.1 میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم هستند.

همان‌طور که کشور چین با قدرت زیادی در بالای جدول قرار دارد کشور آمریکا نیز با اختلاف بسیار زیاد به نسبت بریتانیا در انتهای جدول رتبه‌بندی تراز تجاری است. تراز تجاری این کشور برابر 774- میلیارد دلار است. انتظار می‌رفت با روی کار آمدن ترامپ و قرار دادن تعرفه‌های سنگین بر روی مرزهای این کشور در سال ۲۰۱۷ مقداری شرایط آمریکا بهتر شود. اما آمارها خلاف آن را نشان می‌دهد. تراز تجاری این کشور در ماه دسامبر سال گذشته 750- میلیارد دلار بود. 


کسری بودجه و نرخ بهره
کشور نروژ که به عنوان اقتصاد رفاه و هزینه‌های اجتماعی بالا برای شهروندانش شناخته می‌شود بالاترین مازاد بودجه را بر اساس پیش‌بینی‌های سال 2017 دارد. میزان مازاد بودجه این کشور 4.7 درصد از تولید ناخلص داخلی است. در کنار نروژ تنها 6 کشور هنگ کنگ، لوکزامبورگ، ایسلند، هلند، کره جنوبی و نیوزیلند هستند که از کسری بودجه رنج نمی‌برند. کشور ونزوئلا با 19.9 درصد کسری و مصر با 9.3 بالاترین کسری بودجه را در بین کشورهای دنیا دارند.

بر اساس آمارهای رسمی و سه‌ماهه گذشته کشور مصر با نرخ بهره 19.35 بالاترین نرخ را در دنیا دارد. اما کشور سوئیس نیز همچنان سیاست نرخ بهره منفی خود ادامه می‌دهد و با رقم ۰.۷۳- درصد در انتهای جدول قرار دارد. مفهوم نرخ بهره در این کشور این است که مردم برای گذاشتن سپرده در بانک باید هزینه پرداخت کنند درواقع برای سپرده‌‌گذاری ۱۰۰ فرانک سوئیس باید ۰.۷۳ فرانک آن را به بانک بابت هزینه‌های نگهداری پول و خدمات ارائه شده بدهند. البته سیاست نرخ بهره منفی توسط ۲۰ کشور دنیا انجام می‌شود و دلیل آن هم افزایش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بیان شده است.


جهش اقتصادی پاکستان/ وخیم‌تر شدن تراز تجاری آمریکا در دوران ترامپ/ اشتغال کامل در شرق آسیا

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: