bazarnews

کد خبر: ۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
مقایسه دو تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی
در حالی امروز کارخانه ارج به عنوان اولین تولیدکننده لوازم خانگی کشور تعطیل شده، که سامسونگ توانسته دو دهه پس از ورود به کشور بیشترین سهم از بازار را از آن خود کند.
بازار نیوز- در بین صنایع تولیدی مختلف در کشور این روزها اخبار صنعت لوازم خانگی، بیش از دیگران شنیده می شود و هر از گاهی به بهانه ای، رسانه ها به این صنعت بزرگ کشور می پردازند. اما اینبار متاسفانه یک خبر ناگوار توجهات را به این بخش جلب کرد.

خبر از این قرار بود که کارخانه ارج با حدود 80 سال قدمت در تولید لوازم خانگی ورشکست شد و با اخراج کارکنان و فروش ماشین آلات خود عملا تعطیل شد.

این خبر برای همه ایرانی ها که سال ها از محصولات این کارخانه استفاده کرده بودند بسیار ناگوار بود و از بیماری اقتصاد در کشور حکایت داشت.

به همین بهانه سعی داریم با مقایسه موفق ترین شرکت تولید کننده لوازم خانگی کشور و شرکت ارج، بررسی کنیم چرا این دو واحد با چنین سرنوشت های متفاوتی روبرو شدند. به نحوی که یکی، خبر از افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر می دهد و دیگری تعطیل می شود.

سام الکترونیک (سامسونگ) به عنوان موفق ترین شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در ایران رسما کار خود را از سال 1375 در کشور ما آغاز کرد و با همکاری شرکت مادر و مدیریت موفق داخلی، توانست اندک اندک ضمن ورود تکنولوژی جدید و روز دنیا میزان تولید خود را افزایش دهد تا ضمن درآمد زایی، از طریق ایجاد اشتغال و رشد تولید به اقتصاد ملی نیز کمک کند.

امروز این شرکت موفق شده با راه اندازی 4 واحد تولیدی کلان، میزان محصولات خود را چندین برابر کند و بیشترین سهم از بازار لوازم خانگی کشور را در دست بگیرد. به نحوی که در سال های آینده بازار داخلی جوابگوی این حجم تولید نخواهند بود و طبق گفته مدیران این شرکت، باید به فکر صادرات به کشورهای منطقه بود. همچنین 2500 کارگر ایرانی با گسترش این واحد، مشغول به کار شده اند.

سوال اینجا است که چه عاملی باعث می شود یک شرکتی به بزرگی ارج که روزی در زمینه لوازم خانگی در کشور بی رقیب بود، امروز تعطیل شود و شرکت سامسونگ تنها 20 سال پس از آغاز به کار در ایران، این جایگاه را بدست آورد؟

بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد علت عدم اقبال مردم به لوازم خانگی ارج در نسبت با سامسونگ به ترتیب کیفیت تولید، خدمات پس از فروش، تنوع و تکنولوژی روز است و اغلب آن ها معتقد بودند این شرکت برای بازگشت به خانه های مردم باید محصولات جدید و با کیفیت قابل قبول تولید کند.

سعید اکبری، کارشناس صنعت در این زمینه به خبرنگار بازار نیوز گفت: مهمترین عامل افول ارج در ایران عقب ماندگی تکنولوژیک این شرکت است. به طوری که با پدید آمدن تولیدکنندگان جدید در این صنعت و استفاده آن ها از تکنولوزی های جدید، به مرور زمان، ارج از دیگران جا ماند. طبیعتا مصرف کننده نیز به دنبال خرید کالای با کیفیت است و در بازار رقابتی لوازم خانگی، ارج این موقعیت را از دست داده بود.

وی ادامه داد: شاید این غفلت مدیران ارج بود که با تکیه بر پشتوانه این برند از توجه به تکنولوژی روز غفلت کردند و عملا سطح و کیفیت تولیدات آن ها در سه دهه اخیر رشد قابل توجهی نداشت.

محمد طحان پور رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی نیز ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی گفت: مساله از زمانی شروع شد که ما این کارخانه را از حالت خصوصی به خصولتی تبدیل کردیم و متاسفانه خصولتی ها دلشان برای کارخانه ها نمی سوزد و به دنبال مسائل خود هستند. در نتیجه عملا روند حرکت کارخانه متوقف شد و امروز ما شاهدیم که دستگاه ها و تجهیزات این واحد تولیدی به شدت قدیمی و غیر رقابتی هستند.

وی افزود: تنها راه نجات این کارخانه ها واگذاری به بخش خصوصی است و تنها بخش خصوصی است که می تواند توان تولید رقابتی ایجاد کند.

کلام آخر اینکه وضعیت صنایع تولیدی موفق، نظرات مردم و کارشناسان حکایت از آن دارند که اقتصاد کشور باید هر چه بیشتر به سمت خصوصی سازی و حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی حرکت کند و این تنها راه رشد و توسعه کشور است. در غیر این صورت باقی واحدهای تولیدی نیز به این سرنوشت دچار خواهند شد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: