bazarnews

کد خبر: ۲۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
به‌دنبال تسخیر یک خط لوله دیگر و بسته‌شدن جریان نفت، دو میدان نفتی دیگر به میدان‌های تعطیل لیبی پیوستند.
بازار نیوز -  پس از آنکه یک گروه مسلح در لیبی کنترل خط لوله نفت را به‌دست گرفت، میدان‌های حماده و الفیل از تولید بازمانده‌اند. براساس اعلام رسمی، این دو میدان از هفته گذشته متوقف شده‌اند و یک منبع آگاه نیز اعلام کرده که به مشتریان هردوی آنها اعلام وضعیت فورس‌ماژور ابلاغ شده است. این شرایط وقتی ابلاغ می‌شود که یک طرف از قرارداد به دلایلی که از کنترلش خارج است، برای مدت معنی‌داری توان تحویل دادن یا تحویل گرفتن نفت را نداشته باشد.

 میدان الفیل توسط یک جوینت‌ونچر از شرکت انی ایتالیا و شرکت ملی نفت لیبی اداره می‌شود و روزانه ۹۰ هزار بشکه نفت پمپ می‌کرد. شرایط بی‌ثباتی در تولید نفت برای لیبی که اقتصادی به‌شدت وابسته به طلای سیاه دارد و به‌تازگی در خردادماه توانسته بود خود را به رکورد ۱/۰۲ میلیون بشکهه در روز برساند، بسیار نامطلوب است. لیبی پس از سرنگونی دولت قذافی، تلاش زیادی برای بازگشت به رکورد تولید روزانه ۱/۶ میلیون بشکه نفت کرده است اما هنوز نتوانسته آن‌را احیا کند. میدان شراره نیز که بزرگترین میدان تولید نفت لیبی‌ست، براساس اخبار منابع غیررسمی، از دو هفته قبل همچنان تعطیل است و این به‌معنی حذف ۳۳۰ هزار بشکه از تولید روزانه لیبی خواهد بود.

 این کشور که به همراه نیجریه از طرح فریز نفتی اوپک مستثنی شده تا بواند توان خود را احیا کند و بازگشت بخشی ا این توان، موجب افت قیمت نفت در خردادماه شده بود اما پس از آخرین نشست بررسی طرح کاهش تولید و استثناء مجدد، این کشور نتوانست بر هرج و مرج و گروه‌های مسلح داخلی غلبه کند و باردیگر شیرهای نفت بسته شد. بخش امنیتی شرکت ملی نفت لیبی که حکم حراست از میادین و تأسیسات را دارد، تسلط گروه مسلح بر خط لوله نفت و همچنین توقف پمپاژ از دو میدان الفیل و حماده را تأیید کرده است. کاهش مجدد و شدید تولید نفت لیبی درست در روزهایی اعلام شده که توفان هاوری در حال زیر و رو کردن سواحل خلیج مکزیک در تگزاس است و صنعت نفت و پالایش آمریکا را با وقفه جدی مواجه کرده است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: