bazarnews

کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
منشاء سفته بازی و دلالی:
دلالی و سفته بازی یکی از مشکلات اقتصادی امروز است و یکی از بازار های درگیر این موضوع مسکن می باشد که با خرید اوراق قرضه توسط شرکت های زیر نظر بانک ها منجر به ایجاد تقاضا کاذب و افزایش 13 درصدی اوراق قرضه در تیر ماه سال جاری شد.
بازار نیوز- تقاضای سفته‌بازانه با رشد چشمگیر خود طی سالیان گذشته، توانسته نقش تعیین‌کننده‌ای در جریان توزیع درآمد و ثروت در کشورمان داشته‌باشد. به‌گونه‌ای که بی‌اغراق، کمتر دارایی و ثروت انباشته‌ای را می‌توان‌یافت که بدون بهره‌مندی از این شیوه ثروت‌اندوزی، رشد یافته‌باشد. با این‌حال در بین عوامل مخرب اقتصاد کشور،مسؤولان و متولیان امر به کرات درباب آثار منفی این تجارت مخرب سخن گفته‌اند، اما حرکتی برای مهار آن شکل نگرفته‌است. 

دواقع فضای ایجاد شده برای رانت تمایلات را به سمت احتکار، واردات و صادرات غیر قانونی برده که در دوران تحریم  منجر به ظهور کاسبان تحریم شده که به دلیل زیاده خواهی ها، در شرایط ویژه تحریمی چند سال اخیر توانسته بودند، با سفته بازی، احتکار، واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز کشور و گرفتن امتیازهای ویژه به بهانه دور زدن تحریم ها، ثروت های هنگفتی کسب کنند. عده ای در فضای سفته بازی، عده ای دیگر در دلالی سکه و ارز، عده ای نیز از افزایش قیمت ها به بهانه کمبود کالا و.... توانسته بودند جولان زیادی در بازارها بدهند.

سرمایه گذاری های کلانی که صورت گرفته نیز بر این مورد دامن زده و منجر به نوسانات غیر طبیعی در بازار اقتصادی شد البته کاهش نرخ سود بانکی نیز در تمایل به دلالی بی تاثیر نبود زیرا تمایل به سودآوری کوتاه مدت افراد منجر به خارج کردن سپرده ها از بانک شد و سرمایه گذاران به سمت سفته بازی و دلالی گرایش یافتند که قیمت های غیر واقعی زمینه را برای تحقق اهداف سود جویان فراهم نموده است.

هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالا ایران منشاء سفته بازی را غیر واقعی بودن قیمت گذاری اعلام کرد و افزود: فضای بوروکرات و دیوان سالار حاکم شرایط را به سمت سفته بازی و دلالی برده و تصور نهاد های دولتی بر اینکه بهبود شرایط مستلزم دخالت این سازمان ها می باشد با تعیین قیمت های غیر واقعی منجر به ایجاد فضایی برای دلالی و سفته بازی می شوند.

مدیرعامل شرکت بورس کالا ایران، تصریح کرد: هر قیمتی که دستوری، صوری و دخالتی شدید باشد فضا را برای دلالی محیا می کند ولی اگر قیمت ها واقعی باشند امکان دلالی و رانت کاهش می یابد.

وی با اشاره به عرضه 2300 تومانی شکر در بورس افزود: در حالی شکر به این قیمت عرضه می شود که در بازار عمده فروشی ها به قیمت حدود 3200 تومان به فروش می رسد و این تفاوت قیمت 900 تومانی فضایی را برای احتکار، رانت و دلال بازی ایجاد می کند که حتی با جریمه کردن نمی توان این مشکلات را حل نمود باید بازار قیمت را تعیین کند در غیر این صورت رانت خواران و دلالان فعال بازار می شوند.

شکر با رویکرد حذف دلالی در بورس کالا عرضه شد تا کسی سواستفاده نکند، اما متاسفانه تعدادی از تجار، شکر خودشان را جمع کردند که در نتیجه این موضوع یک رقابتی ایجاد کرد که به احتکار و رانت منجر شد.

هاشمیان تصریح کرد: واقعی نبودن قیمت یکی از دلایل قاچاق می باشد که پدیده اقتصادی است که بر فرض مثال تفاوت قیمت بنزین بین ایران و پاکستان می شود و تا وقتی قیمت ها واقعی نشود قاچاق صورت می گیرد و فرصتی برای رانت خواران و سفته بازان می باشد که اقتصاد کشور را به شدت تهدید می کند.

وی افزود: بازار، فعالان اقتصادی و اصناف باید قیمت را تعیین کنند دولت با تعیین قیمت دستوری، صوری و دخالتی بستری برای سو استفاده مافیا ایجاد می نماید و تا وقتی شفاف سازی صورت نگیرد این داستان ها ادامه خواهد داشت.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: