bazarnews

کد خبر: ۳۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با بازارنیوز:
کیانوش جهانپور معتقد است در پرونده دختر وزیر، باید اطلاع رسانی دقیق تری انجام شود تا از پخش شایعات جلوگیری شود.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: مطرح شدن موضوع احتکار دارو توسط دختر وزیر سابق، پیگیری آخرین وضعیت سامانه ملی مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور و همچنین مباحث مربوط به تحریم دارو، موضوعاتی بود که خبرنگار بازارنیوز در مورد آن‌ها با سخنگوی سازمان غذا و دارو گفتگو کرد.

دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز درباره استفاده سودجویان از سامانه TTAC (سامانه ملی مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور)  گفت: قرار است سامانه به همه‌ی حلقه های زنجیره توسعه پیدا کند؛ و اگر بتوانیم داروخانه‌ها و موجودی داروخانه‌ها و به نوعی تمام زنجیره را در سامانه داشته باشیم؛ میزان بروز تخلفات احتمالی کاهش پیدا می‌کند.

جهانپور درباره احتکار دارو توسط دختر وزیر اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی در حال بررسی موضوع اتهام است و ما در این موضوع ورود پیدا نکرده‌ایم اما چیزی که شنیده‌ایم بحث داروهای تاریخ گذشته بوده است و در این پرونده واژه احتکار را نمی‌شود به کار برد. اطلاعات دقیقی در دست نیست، جایی شنیده شده که داروها را  احتکار کرده‌اند، از طرفی گفته‌اند داروها تاریخ گذشته بوده است؛ در هر صورت این موارد باهم همخوانی ندارد و  به هرحال هیچ موردی به حوزه مستقیم سازمان اعلام نشده است.

در پرونده دختر وزیر، واژه

مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کمبود دارو در همه مقاطع و در همه بازار های دارویی دنیا وجود دارد اما وقتی از مرحله‌ای عبور کند، می‌گویند در این بازار بحران دارویی ایجاد شده است. با همه مشکلاتی که در ماه‌های اخیر وجود داشت، بحران دارویی در کشور رخ نداد؛ اگرچه تعدادی از اقلام دارویی کمیاب شد یا از ابتدا کمیاب بوده اما قاعدتاً با توجه به مشکلات موجود، این اقلام در بازار از مقداری که انتظار میرفت کمتر وجود دارد. البته مشکلات موجود در حوزه تراکنش‌های مالی و مناسبات بین المللی و همچنین بعضی نوسانات ارزی و نرخ ارز به این قصه دامن زد. ما انتظار داریم یک هم‌افزایی و حمایت همه جانبه از طرف نهادهای اقتصادی داشته باشیم که فرآیند واردات مواد اولیه یا دارو تسهیل شود و بخش عمده ای از مطالبات صنعت دارو و سازمان های بیمه گر تسویه گردد؛ اگر این دو موضوع همزمان اتفاق بیفتد، در ماه های آینده میتوانیم برای بازه زمانی حداقل یک تا دوساله ذخیره‌سازی محصولی داشته باشیم؛ در این صورت کمترین آسیب‌ها را از تحریم های ظالمانه‌‌ی پیش رو خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: این ذخیره‌سازی مستلزم همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها و البته تامین نقدینگی صنعت دارو است، خوشبختانه در هفته‌ها و روزهای اخیر اقدامات خوبی بین نهادهای اقتصادی و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده است و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند تا قبل از تشدید هرگونه تحریم و محدودیتی بتوانیم ذخیره سازی مطلوبی در صنعت دارو داشته باشیم. بالاخره تحریم‌ها با هدف تهدید زندگی جاری مردم و افزایش رنج عمومی انجام میشود و به خاطر مشکلات و انعکاس احتمالی حقوق بشری، اسم دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی را در تحریم ها و روی کاغذ نمی‌آورند اما با تحریم‌ها و مشکلاتی که در سایر مناسبات و تراکنش های مالی اعمال میکنند قاعدتا تحریم‌ها بر موضوع دارو اثرگذار خواهد بود؛ اگر موضوعاتی که ذکر کردم به نحو احسن در کشور اجرایی شود، کمترین آسیب متوجه مردم خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: