bazarnews

کد خبر: ۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
نمایندگان مجلس:
بازار نابه سامان مسکن هر روز توان مالی مردم برای خانه دار شدن را کاهش داده و میل به اجاره نشینی را از سر ناچاری بیش از پیش می کند.
بازار نیوز - آشفتگی بازار اجاره بها که این روزها با بحرانی شدن شرایط اقتصادی بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه را درگیر کرده است نیازمند مکانیزمی برای قاعده مند شدن است.

رکود بازار مسکن که به گفته کارشناسان بیش از 70 شغل را درگیر کرده این روزها سربار بخش اجاره بها نیز شده است به گونه ای که با افزایش هر روزه نرخ ها توان مالی مردم برای اجاره خانه ای مطلوب آب می رود.

متاسفانه با وجود اینکه در سال های اخیر با سخت شدن شرایط اقتصادی کشور رهبر انقلاب بارها در خصوص گرانی مسکن هشدار داده و خواهان ورود مسئولان برای مهار قیمت ها هستند اما شاهد انجام اقدامی درخور توجه در این زمنیه نبوده ایم.

اکنون با کاهش قدرت خرید مردم خانه دار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه رویایی دست نیافتنی شده به گونه ای که مردم به ناچار به اجاره بها روی آورده اند که در این میان برخی موجران و مشاوران املاک برندگان این بازی ناعادلانه هستند که هر روز با اعمال سلیقه بیشتر پول های بیشتری را به جیب می زنند.

با وجود تاکید کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس بر نبود ضابطه مشخص در ایجاد ثبات در نرخ اجاره بها اما هیچ اقدام عملی در راستای قاعده مند کردن این مهم تاکنون صورت نگرفته است که این خود دغدغه عظیمی برای مردم را رقم زده است.

عبدالکریم حسین زاده، با انتقاد از وضعیت کنونی بازار مسکن و اجاره بها، گفت: اجاره بها و قیمت املاک دچار یک حباب عظیم شده و وضعیت مطلوب و درستی ندارد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر خانوار ایرانی در حدود دوسوم درآمد ماهیانه خود را برای اجاره بها یا خرید مسکن کنار می گذارد، افزود: سیاست گذاری های ما در حوزه مسکن درست نبوده و در تبدیل کردن مسکن از یک کالای سرمایه ای به  کالای مصرفی موفق عمل نکرده ایم.

انتقاد از تبدیل مسکن به کالایی سرمایه ای
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه مردم و بخش زیادی از جامعه بخش اعظمی از دارایی های خود را در بخش مسکن سرمایه گذاری می کنند، تصریح کرد: دولت باید با مدیریت بازار اجاره بها و کنترل قیمت املاک براساس سیاست گذاری های دقیق از حضور دلالان و واسطه ها در این بازار جلوگیری کند.

وی با اشاره به عرضه انبوه مسکن در سال های اخیر، تاکید کرد: با وجود تولید و عرضه بیش از حد مسکن در سال های اخیر متاسفانه در نتیجه ضعف مدیریت و برنامه ریزی در این حوزه همچنان قیمت مسکن و اجاره بها بالا است که این نشان می دهد که دولت خلاء مدیریتی و سیاست گذاری را پر نکرده است.

 ساماندهی بازار مسکن نیازمند همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها
حسین زاده با بیان اینکه عدم همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین شهرداری با یکدیگر مشکلات بخش مسکن را بیش از پیش کرده است، تصریح کرد: تنها وزارت راه و شهرسازی در این بخش دخیل نیست؛ بلکه شهرداری ها نیز عاملی بر آشفتگی بازار مسکن هستند که در صورت وحدت رویه وضعیت مسکن به طور حتم در کلانشهرها قابلیت تثبیت خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه نباید این گونه تصور شود که شهرداری تهران حکم یک بنگاه املاک یا معاملاتی کلان را در کشور بازی کند، تصریح کرد: شهرداری نیز همسو با دولت باید ورود کرده و با طرح های جامع، توسعه ای و سطح شهری در راستای ساماندهی به بازار مسکن و اجاره بها گام بردارد.

حسین زاده افزود: قیمت مسکن و اجاره بها از اقتصاد سیاسی و اقتصاد شهری تبعیت کامل می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تا کید کرد: شرکت های انبوه ساز در راستای بکارگیری منطقی و عقلانی از ظرفیت های حوزه مسکن وهمین طور  آتیه سرمایه گذاری ها در این حوزه نیازمند برنامه ریزی اساسی هستند.


در ادامه یارمحمدی تصریح کرد: بنگاه های معاملاتی به حباب قیمتی اجاره بها دامن می زنند/ کاهش نرخ سود بانکی در اجاره بها سرشکن شد

علیم یارمحمدی،با اشاره به آشفتگی بازار اجاره بها در فصل نقل و انتقالات،گفت: بنگاه های معاملاتی و مشاوران املاک عاملان اصلی تاثیرگذاری بر نرخ اجاره بها برای کسب سود بیشتر هستند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از فعالیت دلالانه بنگاه ها و مشاوران املاک در کشور، گفت: بنگاه های معاملاتی دامن زننده به حباب قیمتی اجاره بها هستند.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه ارتباط دادن کاهش نرخ سود بانکی با نرخ اجاره بها دیگر دلالی بنگاه های معاملاتی در روزهای اخیر بوده است، افزود: بسیاری از مشاوران املاک با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی افزایش نرخ اجاره بها را امری توجیه پذیر می خوانند.

وی با تاکید براینکه تا سال های قبل نرخ اجاره بها تابعی از یک چهارم قیمت واحد مسکونی لحاظ می شد، تصریح کرد: متاسفانه اکنون این نرخ نیمی از قیمت خانه را شامل می شود که برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه بسیار رقم بالایی است.

بازار اجاره بها ملتهب از کاهش نرخ سود بانکی
این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از بنگاه های معاملاتی و موجرها خواهان دریافت رقم بیشتری به عنوان اجاره در هر ماه هستند، گفت: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی بازار اجاره بها ملتهب که در این میان قشر متوسط و ضعیف جامعه برای داشتن سرپناه مجبور هستند درآمد بیشتری را صرف اجاره خانه کنند.

یارمحمدی از ورود کمیسیون عمران مجلس به ساماندهی بحث اجاره بها خبرداد و گفت: این کمیسیون با دعوت از مسئولان مربوطه حباب قیمتی در بحث مسکن را از بین خواهد برد.

 باید برخورد قاطعی با نرخ های نجومی اجاره بها صورت بگیرد
وی با بیان اینکه باید برخورد قاطعی با نرخ های نجومی اجاره بها صورت بگیرد،تصریح کرد:هیچ ضابطه و قانونی در بحث تعیین نرخ اجاره بها و مسکن درحال حاضر وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: باتوجه به رکود موجود در بازار مسکن باید اقدامی ضربتی برای ساماندهی این بازار صورت بگیرد.

 

کیان پور نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، اذعان داشت: کاهش نرخ اجاره بها همسو با تورم ضروری است و باید کارگروهی از مسئولان ساماندهی بازار اجاره بها را به عهده بگیرند.

مجید کیان پور  با اشاره به آشفته بازار اجاره بها، گفت: با توجه به قرارگرفتن در فصل جابجایی، بازار اجاره بها ملتهب شده و اعمال قیمت های سلیقه ای را شاهد هستیم.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از اوایل خرداد تا پایان شهریورماه زمان نقل و انتقالات است، افزود: بی برنامگی در بحث تنظیم بازار مسکن فشارهای بسیاری را بر مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحمیل کرده است.

افزایش نرخ مسکن به ویژه در بحث اجاره بها با نرخ تورم فاصله بسیاری دارد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مسکن به ویژه در بحث اجاره بها با نرخ تورم فاصله فاحشی دارد، تصریح کرد: دولت باید همسو با کاهش نرخ تورم به کاهش نرخ سود بانکی، اجاره بها و سایر مولفه هایی که تاثیرگذاری بر بهبود اقتصادی دارد اقدام کند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ اجاره بها باید با نظارت های بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، مشاوران املاک،  سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان مالیاتی همراه شود، گفت: بسیاری از افزایش قیمت ها در بحث اجاره بها نتیجه ضعف نظارت ها و اعمال سلیقه است.

 کاهش نرخ سود بانکی ملاکی برای قیمت مسکن نیست
کیان پور با تاکید برضرورت تسریع در ساماندهی بازار مسکن به ویژه اجاره بها، افزود: برای تحقق این مهم نیازمند تشکیل کارگروهی از مسئولان مربوطه هستیم تا مبادی تخلف در زمینه اعمال سلیقه در نرخ گذاری های مسکن را ببندیم.

وی با بیان اینکه ربط دادن افزایش نرخ اجاره بها به کاهش نرخ سود بانکی بهانه تراشی برخی برای اعمال افزایش قیمت ها است، ادامه داد: نباید کاهش نرخ سود بانکی را ملاکی برای قیمت مسکن در نظر بگیریم.

کیان پور تاکید کرد: با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم باید تمامی مولفه های مرتبط با اقتصاد به این آمار و ارقام نزدیک شود.

 حباب قیمتی اجاره بها باید شکسته شود
وی با بیان اینکه شکستن حباب قیمتی اجاره بها با نزدیک شدن نرخ آن به تورم ممکن می شود،گفت: بالا بودن نرخ اجاره بها  در حالی که کاهش تورم رخ داده منطقی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: باید زمینه سازی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه هایی که در بانک ها سپرده شده اند در بخش تولید مسکن صورت بگیرد تا به این ترتیب کمبود واحد مسکونی بهانه ای برای رشد قیمت مسکن و اجاره بها نباشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر ارقامی که برای اجاره بها لحاظ می شود؛بسیار بالاتر از میزان ارزش واقعی واحد مسکونی است.


در ادامه اقبال محمدیان، با انتقاد از افزایش هر ساله اجاره بها و نبود دستگاهی مشخص برای نظارت بر آن، گفت: در موضوع افزایش اجاره بها مجموعه ای از عوامل بسیار دخیل است و نمی توانیم تنها مشاوران املاک را به عنوان این عامل معرفی کنیم.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حوزه مسکن موتور محرکه اقتصاد کشور است، افزود: هر زمانی که مسکن از رکود خارج شود حرکت های خوبی در حوزه اشتغال، اقتصادی و رفع نیازهای مردم شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به تکرار رکود در مسکن هر چند سال یک بار، تصریح کرد: معمولا در کشور ما مسکن یک خواب 4 یا 5 ساله داشته بعد جهشی بی سابقه را تجربه می کند که بخشی از این جهش کاذب بوده و با واقعیت ها همخوانی ندارد.

 جهش های کاذب در بحث مسکن نرخ اجاره بها را افزایش داده است
محمدیان با بیان اینکه جهش های کاذب در بحث مسکن باعث می شود که اجاره بهای مسکن افزایش یافته و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند، گفت: اقشار کم درآمد جامعه که توان خرید مسکن را نداشته و به اجاره واحد مسکونی روی می آورند مهم ترین خسارت دیدگان از افزایش نرخ اجاره بها هستند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت پرداخت ها در کشور بسیار از مردم توان خرید مسکن را ندارند، تصریح کرد: نابه سامانی وضعیت اجاره بها در شرایط فعلی اقتصاد کشور مشکلات زیادی را برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تلاش کمیسیون عمران مجلس برای ضابطه مند کردن بحث اجاره بها خبر داد و افزود:  اقدامات خوبی بحث مسکن در کمیسیون عمران مجلس در حال انجام است تا ساماندهی خوبی صورت بگیرد که نهایت آن رضایتمندی مردم خواهد بود.



قلی الله قلی زاده نیز با اشاره به نا به سامانی بازار اجاره بها در کشور، گفت: نبود ضابطه و قانون مشخص در بحث ساماندهی بازار اجاره بها توان مالی مردم برای داشتن سرپناه را هر روز کمتر می کند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رکود موجود در بازار مسکن بسیاری از مشاغل را به آستانه تعطیلی کشانده است، افزود: با خروج مسکن از رکود بازار اجاره بها نیز به سمت قیمت تعادلی سوق خواهد یافت.

 کاهش نرخ سود بانکی نیز نتوانسته کمکی به ثبات نرخ ها در بازار اجاره بها کند
وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی نیز نتوانسته کمکی به ثبات نرخ ها در بازار اجاره بها کند، تصریح کرد: با کاهش نرخ سود بانکی موجرها خواهان اجاره دادن ملک مسکونی خود به صورت اجاره هستند تا رهن تا به این ترتیب بتوانند ماهیانه پول هایی را از عواید خانه به جیب بزنند.

الله قلی زاده با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی تا رسیدن به حد مشخص و همسو با نرخ تورم می تواند تا حدودی بازار مسکن را ساماندهی کند، افزود: دولت و حتی مجلس باید در زمینه ایجاد ثبات در نرخ مسکن و اجاره بها ورود داشته باشند.

 ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از دولت و مجلس برای قاعده مند کردن بحث اجاره بها
وی از ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از دولت و مجلس برای قاعده مند کردن بحث اجاره بها خبر داد و گفت: باید با همکاری دولت و مجلس لایحه ای مشخص برای ساماندهی بازار اجاره بها مصوب شود تا به این ترتیب با ابزارهای قانونی بتوان از نابه سامانی بازار اجاره بها جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در حال حاضر متولی مشخصی برای بحث اجاره بها در کشور وجود ندارد، افزود: با تدوین طرحی مشخص می توانیم متولی مشخصی برای ضابطه مند کردن بحث اجاره بها و تعیین نرخ ها تعیین کنیم.

الله قلی زاده ادامه داد: با اوج گیری نا به سامانی اقتصادی بسیاری از موجران به فشار آوردن بر مستاجران با اعمال نرخ های نجومی اقدام می کنند که این به سخت شدن شرایط زندگی مردم منجر می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با قانون مند شدن بحث اجاره بها اعمال نرخ ها به دلخواه دیگر نخواهد بود و با هر نوع تخلفی در این رابطه برخورهای قانونی صورت خواهد گرفت.
خانه ملت
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: