bazarnews

کد خبر: ۳۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
ورود معامله گران غیرحرفه‌ای به بازار ارز در ماه‌های اخیر امروز تاثیر خود را در این بازار گذاشت و عواقب سقوط دلار، اول از همه دامنگیر غیرحرفه ای‌های بازار شد.

چندین ماه است که شاهد افت و خیز‌هایی در بازار ارز بودیم که به قول اقتصاددانان این افزایش و کاهش قیمت دلار جز حباب چیز دیگری نیست و نمی‌توان از نقش معامله گران غیر حرفه‌ای در افزایش قیمت دلار غافل شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص ارزیابی وضعیت دلار و پیش بینی آن در نیمه دوم امسال، گفت: افزایش‌های نرخ ارز طی هفته‌های اخیر قطعا تحت تاثیر عوامل احساسی و روانی و فضا‌های سیاسی بوده است.

بازارسازی ارز و ورود معامله گران غیرحرفه‌ای به بازار

محمد واعظ با بیان اینکه در یک مقطع شاهد بازار گردانی و بازارسازی از سوی دلال‌هایی بودیم که قیمت دلار را افزایش می‌دادند و با ایجاد فضای احساسی و روانی عامل هجوم معامله‌گران غیر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای به بازار ارز شدند، ادامه داد: این تازه واردان که به طور قطع توان مقابله با بازارگردانان و معامله گران حرفه‌ای ارز را ندارند به طور قطع محکوم به خروج از بازار ارز می‌شوند.

آسیب غیرحرفه ای‌های بازار به روند واقعی قیمت‌ها

وی با اظهار اینکه در بازار ارز همواره این معامله گران غیرحرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای هستند که توان رقابت با دانه درشت‌های این بازار را ندارند و دچار ضرر و زیان می‌شوند، ادامه داد: بازار ارز حاصل دست کاری‌های بازارگردانان است و اگر چه امروز شاهد افزایش و کاهش حبابی ارز هستیم، اما پیش بینی می‌شود در آبان ماه باز این فضای احساسی و روانی در بین مردم ایجاد و با موج جدید از خریداران و افزایش قیمت دلار مواجه شویم.

واعظ با بیان اینکه ورود افرادی که دچار احساسات شدند و بدون اینکه نیازی به ارز داشته باشند وارد بازار ارز شدند، بزرگترین آسیب را به اقتصاد زدند و باعث شد شاهد یک افزایش غیر منطقی دلار شویم، گفت: انتظار می‌رود احتمالا طی ماه‌های پیش رو پس از چند افزایش و کاهش نرخ ارز به یک ثبات برسد که پیش بینی می‌کنیم در فصل زمستان این ثبات ارز را داشته باشیم.

افزایش قیمت دلار در هفته‌های اول ناشی از روابط بین الملل بود

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در هفته‌های اول دلیل دیگری داشت، اما افزایش‌های اخیر آن ناشی از حباب بود، گفت: نوسانات هفته‌های اخیر باعث ایجاد نااطمینانی و بی اعتمادی در بازار اقتصادی و این مسئله مانع تصمیم گیری‌های اقتصادی شد و حوزه سرمایه داری یا صادرات بلند مدت را تحت تاثیر قرار داد که ثبات بازار ارز باعث بازگشت تصمیمات توسعه‌ای در اقتصاد می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان داشت: آنچه باعث ثبات در بازار ارز می‌شود آزمون و خطا‌هایی است که معامله گران غیر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در این مدت بدست می‌آوردند و با ترک بازار کمک به ثبات بازار ارز می‌شود.

وی گفت: البته نباید از نقش معاونت خزانه داری آمریکا و دستگاه‌های خدماتی وابسته غافل ماند.

یکی از صرافان مستقر در خیابان سپه اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر وضعیت روز ارز را اینگونه تشریح کرد: از دیروز با کاهش قیمت ارز مواجهیم به طوری که در عرض ۲۴ ساعت هفت هزار تومان کاهش قیمت داشتیم، اما این در حالی است که هیچ خرید و فروشی از سوی صرافی‌ها صورت نمی‌گیرد.

مهران کتابی عدم ثبات بازار ارز را ادامه دار خواند و گفت: به طور قطع وقتی نمی‌توان پیش بینی درستی از وضعیت بازار ارز کرد ما نمی‌توانیم به نرخ فعلی از مردم دلار بخریم و مجبوریم با قیمتی از مردم دلار بخریم که ضرر نکنیم.

یکی از مردمی که در کنار دلال‌های فروش ارز در خیابان سپه ایستاده بود و حاضر بود دلار خود را قیمت ۹ هزار تومان بفروشد، گفت: اندک سرمایه‌ای که داشتم را دلار خریدم و از ترس اینکه قیمت دلار پایین بیاد اقدام به فروش دلار می‌کنم و امروز که آمدم دلارم را بفروشم پایین‌تر از نرخ روز بازار از من می‌خرند و این واقعا انصاف نیست و اگر این را می‌دانستم به هیچ عنوان اقدام به این کار نمی‌کردم.

افزایش قیمت دلار تا ۸ هزار تومان منطقی بود

دیگر عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در خصوص وضعیت ارز به مهر گفت: با توجه به اینکه دلار مطابق با تورم پیش نرفته بود نیاز به یک موج افزایش قیمتی داشت، اما تا هشت هزار تومان این افزایش منطق اقتصادی داشت.

مجید صامتی اظهار داشت: دولت‌ها همواره در دور دوم خود بدنبال افزایش قیمت دلار و برد اقتصادی برای رفع کم و کاستی‌های خود هستند و این اتفاق یکبار در دولت احمدی نژاد افتاد که واقعا دلار از تورم عقب مانده بود و نیاز به یک افزایش قیمت داشت و امروز نیز دلار سه هزار تومانی معنایی نداشت و باید مطابق با تورم پیش میرفت.

در بررسی‌های میدانی از بازار ارز اصفهان در خیابان سپه و حکیم شاهد بودیم که بیش از اینکه شاهد تبادل ارزی باشیم بیشتر شاهد تبادل قیمت‌های کاهشی ارز بین مردم هستیم و عملا خرید و فروش ارز به صورت عمده انجام نمی‌شود.

 

خبرگزاری مهر

برچسب ها: دلار ، قیمت دلار ، بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: