bazarnews

کد خبر: ۳۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:
جعفر قادری گفت:درآمدهای حاصل از صادرات نفتی کشور در سال ۵۰ ملیارد دلار است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : به گفته جعفر قادری ، درآمد سالانه صادرات غیر نفتی ایران نیز در همین حد و حدود است.

وی همچنین اظهارداشت: برای پاسخگویی به جمیع نیازهای مبادلاتی و احتیاطی کشور ۵۰ ملیارد دلار ارز در سال کافی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته در کنار دو انگیزه مبادلاتی و احتیاطی انگیزه سفته بازی وارد بازار ارز شده به دلیل اینکه سیاست های دولت در بازارهایی مثل سرمایه، پول و مسکن با مشکلاتی مواجه است.

وی در ادامه ضمن اشاره به رشد نقدینگی بالا طی سال های گذشته در کشور افزود: حجم نقدینگی از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت یازدهم تا کنون به بیش از سه برابر یعنی هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قادری بیان داشت: اگر روزنه ای برای جذب حجم بالای نقدینگی در بازارهای مختلف به خصوص بخش های تولیدی باز نشود این نقدینه به سمت هر بخشی سرازیر شود بدون شک می تواند مخرب باشد.

وی همچنین گفت: مسائل اقتصادی تحت تاثیر انتظارات و مسائل سیاسی می تواند نوساناتی در بازار ایجاد کند.

این نماینده ادوار مجلس افزود: حجم نقدینگی ها و کاهش دستوری سود سپرده های بانکی منجر به این شد که در عمل نقدینه از بازار پول خارج و به سمت بخش های غیر مولد همچون سفته بازی، دلالی، واسطه گری و غیره سرازیر شود چرا که برنامه ای مشخصی برای جذب این منابع در بخش های تولیدی وجود نداشت.

وی اظهارداشت: این مسائل و همچنین عدم دقت و مراقبت دولت از ارزهای تسعیری در صادرات نفتی و غیرنفتی باعث شد انگیزه های سفته بازی در بازار تقویت شود.

قادری بیان داشت: متاسفانه رها شدگی بازار این انتظارات را در فعالان اقتصادی و مردم ایجاد کرد که نرخ ارز در عمل بیش از سه هزار و ۸۰۰ تومان یا چهار هزار و ۲۰۰ تومان است چون در بقیه بازارهای مثل بازار پول و سرمایه انتظار نبود مبنی بر اینکه بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند تقاضاها بیشتر به سمت بازار سکه و ارز سوق داده شد.

وی در ادامه حجم بالای تقاضا و رشد نقدینگی را دو عامل مهم افزایش قیمت ارز در جامعه برشمرد و یادآورشد: طی چند روز گذشته شورای هماهنگی سه قوه به بانک مرکزی اجازه داد وارد بازار ارز شود و با استفاده از ابزارهای که می تواند به خدمت گیرد تقاضاهای مشروع و ضروری را پاسخ دهد.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: