bazarnews

کد خبر: ۳۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
بازارنیوز بررسی می‌کند:
در حال حاضر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از ۵۰ کشور و اقتصاد‌های توسعه یافته جهان در حال اجراست.  این مالیات در کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه و دیگر کشور‌ها وجود دارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز :  مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک پایه مالیاتی مؤثر از سالها پیش در اکثر کشورهای توسعه یافته اخذ میشود، این مالیات قدیمی ترین مالیات حوزه زمین و مسکن است که بر افزایش قیمت زمین و مسکن (عایدی سرمایه) وضع میشود. در حال حاضر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از 50 کشور و اقتصادهای توسعه یافته جهان در حال اجراست.  این مالیات در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه و دیگر کشورها وجود دارد.

 یکی از دلایل اصلی معرفی CGT در انگلستان، رشد سریع ارزش ملک پس از جنگ جهانی دوم بود. این قضیه منجر به این شده بود که سوداگران املاک عمدتاً خانه ها را احتکار کنند تا درآمد اجاره ای ایجاد نشود و عایدی سرمایه بیشتر شود. پس از آن، سیستم مالیات بر عایدی سرمایه، توسط جیمز کالجان، رئیس مجلس انگلستان در سال 1965 معرفی شد.

درخصوص اموال و داراییهای غیر از املاک نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بین 20 تا 10 درصد در نظر گرفته شده است؛ و برای خانه های دوم به بالا نرخ این مالیات بین 28 تا 18 درصد میباشد.

آمریکا نیز از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و توسعه یافته است که از سال 1913 این مالیات را اخذ می کند. در این  کشور افراد و شرکتها مالیات بر عایدی سرمایه را در مجموع خالص کل سود سرمایه خود میپردازند. در ایالات متحده، عایدی سرمایه کوتاه مدت به همان میزان که درآمد عادی مالیات پرداخت میکند، مشمول مالیات است.  همچنین عایدی سرمایه درازمدت با نرخ پایینتر مشمول مالیات میشود. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا متناسب با میزان حقوق افراد و تعداد افراد خانواده تعیین میشود. نرخ این مالیات نیز از صفر درصد برای افراد با درآمد کمتر تا  20 درصد  برای افراد با درآمد بالا متغیر است.

در کانادا مالیات بر عایدی سرمایه بر فروش داراییهایی مانند سهام منابع مالی به دست آمده از فروش داراییها یک نوع درآمد محسوب میشود. میزان مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا به صورت عمومی معادل 50 درصد است. در فرانسه نیز مالیات بر عایدی سرمایه هنگام نقل و انتقال املاک از فروشنده اخذ میشود. از فروشندگان، مالیاتی به میزان 36.2 درصد دریافت میشود که شامل مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ  19 درصد به اضافه 17.2 درصد هزینه های اجتماعی است.

میزان مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای دیگر مانند آفریقای جنوبی به میزان 40 درصد، در دانمارک به صورت متغیر از 27 تا 42 درصد، در سوئد 30 درصد و در ترکیه 35 درصد می رسد. در کشور روسیه مالیات بر عایدی سرمایه به میزان 30 درصد از افراد غیرمقیم و به میزان 13 درصد از ساکنین روسیه، گرفته می شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: