bazarnews

کد خبر: ۳۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
یادداشت/
یکی از عمده دلایل سقوط ارزش پولی ملی در کشورها، میزان بدهی‌های خارجی و ناتوانی از بازپرداخت این بدهی هاست. همزمان با ایران، پنج کشور ترکیه، آرژانتین، ونزوئلا، سودان و زیمبابوه نیز دچار افت شدید ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر شده اند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : یکی از عمده دلایل سقوط ارزش پولی ملی در کشورها، میزان بدهی های خارجی و ناتوانی از بازپرداخت این بدهی هاست. همزمان با ایران، پنج کشور ترکیه، آرژانتین، ونزوئلا، سودان و زیمبابوه نیز دچار افت شدید ارزش پول ملی در ماههای اخیر شده اند.

کشور ایران یکی از کم بدهکارترین کشورهای جهان است که با وجود بدهی بسیار ناچیز، در اثر تحریم های خارجی و ضعف تولید داخلی دچار سقوط ارزش پول ملی شده است. جدول زیر میزان بدهی خارجی (به قیمت دلار جاری)، میزان تولید ناخالص داخلی (بر اساس PPP) و نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی برای شش کشور نامبرده شده ارائه شده است.

 

آیا میزان بدهی خارجی ایران نگران کننده است؟

منبع: بانک جهانی، indexmundi

بر اساس شواهد، در بین شش کشور ذکر شده، ایران کمترین میزان بدهی خارجی را داشته است.کشور ونزوئلا 92 میلیارد دلار (بیش از 24 % تولید ناخالص داخلی خود) در سال 2017 بدهی خارجی داشته است. این نسبت برای سودان و زیمبابوه به ترتیب 27 % و 32 % بوده است.

یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش میزان بدهی خارجی هر کشور، مقایسه آن با میزان تولید ناخالص داخلی است تا میزان کشش اقتصاد آن برای جذب منابع مالی خارجی تعیین شود. براساس گزارش بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ به 1631 میلیارد دلار رسیده است.

بر این اساس نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی تقریبا صفر درصد است که رقم پایینی به شمار می‌رود. مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

بدهی خارجی به بدهی های یک کشور به وام دهندگان خارجی گفته می‌شود و می تواند شامل وام های دریافتی از بانک های خصوصی خارجی، دولت های دیگر و موسسه های مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی خارجی باشد.

آیا میزان بدهی خارجی ایران نگران کننده است؟

نام نویسنده: حسن حسنخانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: