bazarnews

کد خبر: ۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
تحلیلگر و کارشناس بورس در گفتگو با بازار نیوز
نوسانات بورس طی 10 روزهای گذشته بیشتر شده است به طوری که گاهی پرشتاب و گاهی رو به سقوط بوده است. البته تحلیلگر و کارشناس بورس عمده ترین دلیل نوسانات بورس را در تغییر و تحولات در راس مدیریت در سازمان بورس خواند و گفت: حتی این تغییرات نمی‌تواند در بورس کشور معجزه ای ایجاد کند.
محمد ترابی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: با تغییرات مدیریتی در راس سازمان بورس و حضور شاپور محمدی بر کرسی ریاست این سازمان، دید مثبتی در بازار ایجاد شد، چرا که همه معتقد بودند که بورس را بیشتر می شناسند. بنابرین بسیاری از حقوقی ها که دست به اعصا بودند با حضور وی وارد بازار بورس شدند. بسیاری با این تغییرات وارد بورس شدند و شروع به خرید سهام کردند. البته همان افراد با افزایش 20 درصدی خرید سهام در بورس خرید های خود را متوقف کردند. 

وی اضافه کرد: به اعتقاد من تغییرات مدیریتی در راس بورس بیشتر به این دلیل بود که چند ماه بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده  و این تغییر و تحولات بیشتر در راستای چشم انداز روشن بورس در پایان این دوره از دولت اتفاق افتاد و به نظر من این تغییر مدیریتی معجره ای در روند کاهش یا افزایش بورس ندارد چرا که اتفاق بنیادی در اقتصاد و حتی سیاسیت مملکت ما رخ نداده است که بتواند در بحث بورس تاثیر گذار باشد.

ترابی تصریح کرد:  البته یک موضوع مهم دیگری که تاکنون در حد شنیده باقی مانده است این است که ظاهرا شاپور محمدی قصد دارد برای کمک به بورس از طریق صندوق های بورسی وارد عمل شود. صندوق های بورس به این صورت است که سپرده های مردم را با سود 20 تا 22 درصد حفظ و در سپرده های بانکی سرمایه گذاری می کند.

وی در این باره اضافه کرد: شنیده شده است که شاپور محمدی رییس وقت بورس برنامه برای اجبار به این صندوق دارد که پول را به جای سپرده گذاری در بانک به بازار باز گرداند. اگر این اتفاق مثبت اجرایی شود مبلغی بالغ بر 4 یا 5 هزار میلیارد پول به بازار تزریق می شود و این اتفاق بنیادی در بحث بورس کشور است که می تواند طی 2 تا 3 ماه تحول عظیمی را به وجود بیاورد که امیدواریم این ایده و نظر مدیریت جدید بورس که تاکنون در حد حرف و حدیث باقی مانده است اجرایی شود.

وی تاکید کرد: شرایط این روزهای جامعه بین المللی و به طبع آن ایران، شرایط ناپایداری است. در مورد بحث اقتصادی می بینید که جامعه بین المللی و اقتصادی چین، اروپا و حتی آمریکا نسبت به 3 ماه گذشته تفاوت های بسیاری از نظر آمار و ارقام دارد. در مورد آمارهای سیاسی هم به همین صورت است و حتی تحولات سیاسی و بین المللی آمریکا که در حال اتفاق است تاثیر زیادی را در بحث اقتصاد ایران و دیگر کشورها خواهد داشت.

ترابی خاطر نشان ساخت: بورس نماد و شاخص اقتصاد کشور است. در حال حاضر اقتصاد و بورس به عوامل زیادی پایبند شده اند مثلا هر بار که تروریست ها یک قدم بر می دارند، یک پالس منفی در کل بازار بین المللی ایجاد می شود و بالعکس  هر وقت بر آنها غلبه می شود یک پالس مثبت در کل اقتصاد بین المللی می بینیم.

در حال حاضر در جامعه بین المللی و داخل کشور یک عدم ثبات دارد که این عدم ثبات تقریبا در زمان گذار است. بعد از بحران شدیدی که در اروپا مثل یونان از نظر اقتصادی اتفاق افتاد و کشورهای چین و آمریکا مشکلات اقتصادی داشتند، نرخ رشد کاهش داشت اینها یک دوران بحرانی بودند که به اعتقاد بسیاری ما از این بحران خواهیم گذشت. اما بسیاری هم معتقدند که ما وارد فاز جدیدی از یک بحران اقتصادی مخصوصا اروپا می شویم. یعنی یک آرامش قبل از طوفان و یک بحران اصلی.

وی ادامه داد: ایران مشکل عدم ثبات اقتصادی و سیاسی دارد یعنی بعد از این 2 سال رکودی که پشت سر گذاشتیم و آمار ها جالب نبود، کم کم نقاط روشنی در بحث سیاسی و اقتصادی در حال بروز است. اواخر سال 92 و 93  تا اواخر سال 94 دوره رکود داشتیم و رکود پایدار بورس به خاطر این بود که ما هیچ پالس مثبتی هم در این مدت ندیدم.

تحلیلگر اقتصاد و بورس خاطر نشان ساخت: از سال 94 به بعد و با وجود برجام و آمارهای مثبتی که در آمریکا از نظر اقتصادی و کاهش بیکاری شنیده شد، پالس های مثبتی از نظر بین المللی و داخلی نیز دریافت شد. با هر پالس مثبتی بورس ما هم آماده یک جهش می شود هر چند که جهش مداومی نیست.

ترابی اظهار داشت: یکی از عواملی مهم دیگری که از حرکت مثبت بورس جلوگیری کرد این بود که گروهی از تجار از اروپا آماده انجام سرمایه گذاری در ایران شدند و همین باعث تکاپو در جو بورس کشور شد، هنوز این گروه از کشور خارج نشده بودند که امریکا اعلام کرد که تا بحث برجام و انتخابات امریکا روشن نشود هیچ فعالیت اقتصادی و تجاری را قبول ندارد. 

وی با اشاره به صنایع تاثیر گذار در بورس گفت: عوامل مختلفی هستند که به دو دسته تقسیم می شوند. یکی صنایع شاخص ساز که با یک حرکت کوچک می توانند حرکت بزرگی را در شاخص بورس ایجاد کنند مثل معدن، فلزات و مخابرات. ولی صنایع و شرکت های هستند که اگر چه نمی توانند شاخص را تغییر بدهند اما مثبت شدن آنها باعث می شود تا کل بازار حرکت مثبتی رو شروع کند. مثل سایپا ایران خودرو، صنایع پالایشی بندر عباس و تهران یا تک سهم ها مثل پیمانکاری اراک و آذرآب. این ها تاثیر آنچنانی در شاخص ندارد ولی مثبت شدنشان روند کلی بازار را مثبت و یا بالعکس منفی می کند و در واقع به لیدر بازار معرف هستند.

ترابی در پایان گفت: تاثیر انتخابات آمریکا در جامعه بین المللی و بازار ایران مشهود می شود. در واقع به اعتقاد بنده در صورتی که کلینتون رای بیاورد بورس و  جامعه بین المللی هم آرام تر می شود و قطعا حرکت مثبت می شود و  اگر جمهوری خواهان رای بیاورند که بازار با  احتیاط بیشتری حرکت می کند. در مجموع بورس ایران منتظر اتفاق های خوبی با استارت برجام است که امیدواریم در این راستا به نتیج قابل قبولی هم برسیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: