bazarnews

کد خبر: ۴۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
رئیس‌جمهور افغانستان؛
راه ترانزیتی «لاجورد» در ولایت هرات افغانستان به بهره‌برداری رسید.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان طی سخنانی در مراسم افتتاح راه ترانزیتی «لاجورد» در ولایت هرات از برداشته شدن موانع پیش‌روی تبدیل افغانستان به یک کشور صادر کننده خبر داده و از روسای جمهور ترکیه، ترکمستان، آذربایجان و گرجستان بابت کمک آنها برای تحقق این پروژه قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به قدمت حدود 4 هزار ساله راه لاجورد، افزود: سال ها پیش «سنگ لاجورد» ولایت بدخشان از طریق این راه به هندوستان و مصر صادر می شد.

اوغوزخان ارتوغرول، سفیر ترکیه در کابل نیز در این مراسم اظهار داشت: راه لاجورد به ویژه برای امنیت کشورهای منطقه حائز اهمیت است. چرا که اقتصاد و امنیت به یکدیگر وابسته است.

او ضمن با اشاره به نیاز افغانستان به همکاری منطقه‌ای، بر حمایت ترکیه از پروژه راه ترانزیتی لاجورد تاکید کرد.

پس از سخنرانی های مقامات حاضر در مراسم مذکور 9 دستگاه تریلی مملو از نخ پنبه، کشمش، دانه هندوانه و کنجد از افغانستان به مقصد ترکیه به راه افتاد.

محمد حمید طهماسی وزیر حمل و نقل افغانستان و شماری زیادی از مقامات عالی‌رتبه ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان نیز در این مراسم حضور داشتند.

لازم به ذکر است توافق‌نامه راه لاجورد در 15 نوامبر 2017 درحاشیه هفتمین نشست منطقه‌ای «ریکا» میان افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان به امضای مقامات این کشورها رسید.

راه لاجورد از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان عبور کرده و به دریای سیاه می رسد و بعد با گذر از ترکیه، افغانستان را به آب‌ های آزاد وصل می کند.

افغانستان دیگر می تواند تولیدات ملی خود با استفاده از راه ترانزیتی لاجورد از بنادر «آقینه» در فاریاب و «تورغندی» در هرات به اروپا صادر کند.

 

آناتولی

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: