bazarnews

کد خبر: ۴۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
وزارت جهاد کشاورزی حدود دو سال پیش برای تنظیم بازار برنج اقدام به واردات برنج‌های سمی از اروگوئه کرد که با هوشمندی سازمان غذا و دارو این برنج‌ها وارد بازار نشد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: وزارت جهاد کشاورزی، هرساله برای تنظیم بازار برنج کشور اقدام به واردات این محصول از کشور‌های صاحب برنج، مانند کشور‌های شرق آسیا (تایلند)، هند و اروگوئه و کشور‌های دیگر، می‌کند.

به گفته حجتی،وزیر کشاورزی، میزان تولید داخلی برنج حدود ۲/۲ میلیون تن در سال و نیاز ما به واردات برنج هم سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن است که در مجموع مصرف برنج کشور به حدود ۳/۲ میلیون تن می‌رسد، البته بخشی از واردات برنج از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود که معمولا در محاسبات نمی‌آید.

دو سال پیش، وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار کشور، اقدام به واردات ۳۳ هزار تن برنج از کشور اروگوئه کرد. این برنج‌ها با مجوز و ثبت سفارش از وزارت صنعت و معدن و تجارت، برخلاف ادعای مسئولین مبنی بر عدم ورود به کشور، وارد کشور و در انبار‌های دولتی ذخیره شد.

طبق قانون، ورود برنج به بازار کشور، نیازمند مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تایید سلامت برنج است. بر همین اساس، پس از این که برنج‌های اروگوئه‌ای وارد انبار‌ها شد، سازمان غذا و دارو اقدام به بررسی سلامت این برنج‌ها کرد. بعد از بررسی این سازمان مشخص شد برنج‌های وارد شده دارای مقادیر بیش از حد مجاز سم آرسنیک هستند. در نهایت هم وزارت بهداشت مانع واردات این نوع برنج به بازار شد.

برنج، بیش‌تر از هر گیاه دیگری آرسنیک را جذب می‌کند که مقدار این سم در هر نوع برنج بسته به زمین کشت و مقدار استفاده از آفت کش‌ها و... است. آرسنیک باعث ایجاد انواع سرطان‌ها مثل سرطان‌های مثانه، ریه و پوست و همچنین بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد.در بانوان باردار مسمومیت با آرسنیک می‌تواند باعث سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد گردد.

یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی  در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۷ اعلام کرد برنج‌های وارد شده از نظر استاندارد‌های جهانی «کدکس» مشکلی ندارد و وزارت بهداشت سخت گیری کرده و مانع از توزیع این برنج‌ها در بازار شده است.حسن حنان، معاون شرکت بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۷ گفته بود که به دنبال صادرات این برنج‌های آلوده به کشور دیگری هستیم و مجوز‌های آن هم اخذ شده است. اما بعد از گذشت ۸ ماه از صحبت‌های او، هنوز این برنج‌ها در انبار‌ها خاک می‌خورد.

اما اصل بحث این است که چرا واردکننده دولتی در حد یک وزارت خانه برای جان مردم ارزشی قائل نیست و دست به واردات برنجی می‌زند که مورد تایید وزارت بهداشت کشور نیست و جان مردم را به خطر می‌اندازد.

همچنین، طبق گفته حجتی، بخشی از واردات از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود و نظارتی بر این نوع برنج‌ها نیست و ممکن است برنج وارد شده هم دارای مشکلات بهداشتی زیادی باشد که در این صورت این برنج‌های آلوده وارد سفره‌های مردم می‌شود و بیماری‌های زیادی را برای مردم پدید می‌آورد.از بُعد اقتصادی هم نگاه کنیم، واردات این حجم از برنج بی مصرف، مقدار زیادی از ذخایر ارزی کشور را خالی کرد درحالی هیچ منافعی هم نداشت. از این قبیل واردات به دلیل کم توجهی و کم نظارتی ارگان‌ها در کشور زیاد است که در این شرایط حساس کشور ارز را از مملکت خارج کرده بدون آنکه ذره‌ای منفعت داشته باشد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: