bazarnews

کد خبر: ۴۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
معاملات بهمن ماه بازار سهام در حالی امروز با رشد ۶۸۲واحدی شاخص کل به پایان رسید که با وجود جود مثبت چند روز اخیر، زیان ۵درصدی در کارنامه این ماه بورس ثبت شد. در این میان بررسی عملکرد دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی نشان از حمایت سهامداران عمده در این ماه دارد؛ به این ترتیب در مجموع معاملات بهمن ماه بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد.

در دادوستدهای یکماه اخیر (بهمن‌ماه) سهامداران خرد بیشترین توجه را در خرید سهام نمادهای صنایع کوچک بورسی داشتند. به این ترتیب در معاملات یک ماه گذشته گروه اطلاعات و ارتباطات با تک‌نماد «های‌وب» شاهد جابه‌جایی ۶۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز سیمانی‌ها بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران خرد به میزان ۲۷ میلیارد تومان را تجربه کردند.

در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خرید و یا به عبارت دقیق تر حمایت را در نمادهای بانکی‌ داشتند؛ به طوریکه خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در این گروه به حدود ۹۵میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز سهامداران عمده به خرید سهام پالایشی ها توجه نشان دادند. به این ترتیب ۹۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. معدنی‌ها نیز با خالص خریدی در حدود ۴۱میلیارد تومان از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده دراین ماه بودند.

حتما بخوانید :  بررسی تحولات پیش روی بازار سهام تا پایان سال

معاملات آخرین روز بهمن
در این میان بررسی تغییر مالکیت های صورت گرفته در معاملات آخرین روز کاری بهمن‌ماه نشان از آن دارد که امروز بیش از ۱۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. البته بیشترین خرید حقوقی‌ها در نمادهای فولادی بود. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام ملی مس ایران و فولاد خوزستان قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران خرد در نماد «فملی» به ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسید. در همین راستا «فخوز» نیز شاهد جابه‌جایی ۴میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بود. سهامدار عمده شرکت یعنی گروه توسعه اقتصادی پایندگان امروز نیز به عرضه‌های خود در نماد «فخوز» ادامه داد و بیش از ۴۳میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را در بازار امروز از نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان داشتند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از ۳میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای بانکی نیز بانک پارسیان با خرید بیش از یک میلیون سهم از سوی حقوقی خود یعنی گروه مالی بانک پارسیان روبه‌رو شد. این در حالی است که در میان نمادهای قندی ، قند اصفهان با عرضه ۵میلیون سهم از سوی سرمایه گذاری اعتبارایران مواجه شد. در همین راستا روندی مشابه در نماد سیمان خوزستان با واگذاری ۱۲میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی سیمان سپاهان تشکیل شد.

دنیای بورس/

برچسب ها: بورس ، بازار سهام ، بهمن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: