bazarnews

کد خبر: ۴۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
بارش باران در حوضه های آبریز کشور در بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبلا افزایش داشته است. بیشترین رشد بارندگی در حوضه آبریز "مرزی شرق" ثبت شده است. حوضه آبریز "دریای خزر" نسبت به سایر حوضه ها در رشد بارندگی عقب است.

وضعیت بارش در حوضه های آبریز نشان می دهد میزان ریزش های جوی در حوضه های آبریز اصلی در پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. برمبنای گزارش دفتر مطالعات پایه آب، مجموع بارش های 6 حوضه آبریز با افزایش 65 درصدی  از 64 میلی متر در پایان بهمن ماه سال گذشته به 184.4 میلی متر در پایان بهمن ماه سال جاری رسیده است.

نجات "مرزی شرق" از خشکسالی

بیشترین حجم بارندگی مربوط به حوضه آبریز " خلیج فارس و دریای عمان" و " دریای خزر" بوده است، اما بیشترین رشد بارش مربوط به "مرزی شرق" با 37.2 میلی متر بارندگی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 87 درصد رشد داشته است.

سایه سونامی نمک از "دریاچه ارومیه" کمرنگ شد

بیشترین میزان بارندگی بهمن ماه نسبت به دی ماه سال جاری در حوضه آبریز "دریاچه ارومیه" با 74.4 میلی متر بارندگی تجمعی ثبت شده است.

زنگ خطر کم بارشی در "دریای خزر"

از بین حوضه های آبریز اصلی، مرزی شرق با 87 درصد رشد و قره قوم با افزایش چشمگیر 84 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشترین و دریای خزر با 29 درصد رشد، کمترین رشد میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل را ثبت کرده اند.

"مرزی شرق" از میانگین بارش ده ساله عقب است

در تمامی حوضه های آبریز میانگین ریزش های جوی از میانگین ده ساله و 50 ساله اخیر بالاتر رفته است، به جز حوضه آبریز "مرزی شرق" که علی رغم افزایش بارش ها، از میانگین ده ساله و 50 ساله بارش ها عقب تر است.

"ارس" و "هراز" همچنان کم بارش

در زیرحوضه های آبریز دریای خزر، کمترین بارندگی های ثبت شده مربوط به "ارس" و "هراز و قره سو" بوده است. این دو زیر حوضه در دی ماه نیز از بارش کمتری نسبت به سایر زیرحوضه ها برخوردار بودند. بیشترین بارش مربوطه به زیرحوضه "تالش و مرداب انزلی" ثبت شده است.

"کارون بزرگ" خوزستان را پرآب کرد

در زیرحوضه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان که رکوردهای بارش باران را در سال آبی جاری جابجا کرده اند، بیشترین افزایش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل  مربوط به زیرحوضه های " کارون بزرگ" و "جراحی و زهره" بوده است. در این حوضه آبریز" رودخانه های سیستان " و بندرعباس و سیرچ علی رغم رشد چشمگیر بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، از میانگین ده ساله و 50 ساله بارش ها در بین زیرحوضه های این بخش عقب تر هستند.

"بختگان و مهارلو" سیراب از بارش

در زیرحوضه های آبریز فلات مرکزی، بیشترین رشد بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل در زیر حوضه" طشک، بختگان و مهارلو" ثبت شده است. در حالی که تمامی زیرحوضه ها رشد بارندگی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهند، اما زیرحوضه های "هامون، جازموریان" و " کویرلوت" همچنان از متوسط بارش های ده ساله و 50 ساله عقب تر هستند.

باران در"هامون" کم است

در حوضه آبریز مرزی شرق، بیشترین رشد بارش در زیرحوضه " پترگان، خواف" ثبت شده است، و "هامون، هیرمند" و "هامون، مشکیل" علی رغم افزایش مناسب بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل از متوسط بارش های ده ساله و 50 ساله عقب تر هستند.

میزان بارندگی کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل و متوسط بلندمدت ده ساله و 50 ساله بالاتر است، اما با توجه به توزیع نامتقارن بارندگی در بین حوضه های آبریز کشور، مساله کمبود بارش برای بعضی زیرحوضه ها از جمله "رودخانه های سیستان" و "هامون، هیرمند" و "هامون، مشکیل" نسبت به متوسط بلندمدت همچنان پابرجاست.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: