bazarnews

کد خبر: ۴۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه:
کامبیز میرکریمی حجم صادرات میوه و خشکبار ایران در سال ۲۰۱۷ به روسیه از قبیل: خرما، مرکبات، کیوی و خربزه را ۱۲۰ میلیون دلار اعلام کرد.

گروه بازرگانی بازارنیوز: به گفته کامبیز میرکریمی، این میزان صادرات فقط سه درصد واردات روسیه را شامل می شود.
وی اظهارداشت: ایران به رغم برخورداری از مزیت های زیادی همچون قرارگیری در همسایگی روسیه، پائین بودن هزینه حمل و نقل کالا به دلیل همجواری، مقیم بودن تعداد زیادی از ایرانی ها در روسیه و غیره متاسفانه تاکنون بیش از سه درصد بازار روسیه حتی برای سنتی ترین کالاهای صادراتی کسب نشده است.

عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: ایران طی سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱۱۹ میلیون دلار سبزی و صیفی جات به روسیه صادرات کرده که این میزان صادرات هفت درصد بازار روسیه را شامل می شود.

وی در ادامه افزود: صادرات مس و مصنوعات مسی به روسیه در همین سال ۲۴۳ میلیون دلار بوده که پنج درصد بازار واردات این کشور را ایران تامین کرده است.

میرکریمی اظهارداشت: البته عمده این صادرات مفتول های مسی بوده است.

وی همچنین پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی را از دیگر اقلام صادراتی ایران به روسیه اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری ایران در حوزه صنعت پلیمر بسیار سنگین و قابل توجه است.

عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: جمهوری اسلامی به دلیل ظرفیت های فراوان اقتصاد مملکت جهش بسیار بالایی در این حوزه دارد.

وی اظهارداشت: ایران در حوزه صنعت پلیمر به خصوص پلی اتیلن رقیب چندانی در منطقه ندارد.

میرکریمی گفت: حجم صادرات پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی ایران به روسیه در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۰ میلیون دلار بوده که رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: عمده محصولات صادراتی در گروه پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی خود پلیمرها اعم از گرانول، پلی اتیلن و پلی پروپیلن بوده است.

عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در بخش دیگری از سخان خود اظهارداشت: روسیه پهناور ترین کشور جهان است.

وی گفت: روسیه سال ها همسایه شمالی ایران بوده است گرچه مرز مشترکی بین این دو کشور وجود ندارد بلکه از مسیر دریای خزر با یکدیگر همرز هستند.

میر کریمی ضمن اشاره به اینکه سابقه تجارت ایران با روسیه طولانی و قدیمی است، افزود: سیستم متمرکزی در زمان نظام شوروی سابق بین دو کشور حاکم بوده است.

وی ادامه داد: جالب اینکه بدانید در این سیستم ارزی در کار نبوده بلکه تبادلات بر اساس پولی ملی و مبتنی بر نظام تهاتری بود و تا زمان فروپاشی شوروی نیز این نظام ادامه داشت.

عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: حجم تجارت بین دو کشور نیز در همان دوران قابل توجه گزارش شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه روسیه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است، افزود: رتبه این کشور از نظر حجم و بزرگی اقتصاد بین ۸ تا ۹ در نوسان است.

میرکریمی با بیان اینکه روسیه به شدت به واردات وابسته است، اظهارداشت: صادرات این کشور بیشتر کالاهای اساسی است و درآمد ارزی خوبی از محل فروش نفت، گاز، آهن آلات، غلات و بسیاری موارد دیگر دارد.

وی اضافه کرد: روسیه یک کشور نفت خیز و از منابع گازی و نفتی فراوانی برخوردار است.

عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: سال های متمادی صادرات ایران به روسیه به میوه جات و خشکبار، مصنوعات فلزی، رب گوجه و نظایر این محدود شده است.

وی در ادامه یادآورشد: تنوع محصولات زیاد ولی حجم این کالاها کم است.

 

رادیو اقتصاد 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: