bazarnews

کد خبر: ۵۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
در گفتگو با دانش آموخته دانشگاه هاروارد مطرح شد:
عده‌ای می‌گفتند که اگر ارز ۴۲۰۰ بشود اوضاع بهتر می‌شود. در همهمه صدا‌های مختلف در کشور سیاست گذار نمی‌داند دقیقا چه باید بکند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و دولت های مستقر تاکنون نتوانسته اند اقتصاد ایران را در ریل رونق و ثبات اقتصادی پیش ببرند. در تمامی این دولت ها اقتصاددانان حضوری پررنگ داشتند اما چرا تغییرات جدی صورت نگرفته است؟ چرا اقتصاددانان همواره نسبت به امتناع سیاست مداران از توصیه ها و مشاوره های آنان شکوه می کنند؟ علیرضا عبدالله زاده دانش آموخته دانشگاه هاروارد در این گفتگوی تصویری با اقتصاد نگار به این سوالات پاسخ می دهد که در چند بخش منتشر خواهد شد.
اکنون سیاست گذار ادعا می کند، آن موقع که این نرخ اعلام شد، عده‌ای می‌گفتند که اگر ارز ۴۲۰۰ بشود اوضاع بهتر می‌شود. در همهمه صدا‌های مختلف در کشور سیاست گذار نمی‌داند دقیقا چه باید بکند. شما اگر می‌خواهید یک فرآیند سیاسی درست داشته باشید باید بتوانید طرفین ذی نفع آن سیاست را وارد گفتگو کنید.
پشت هرکسی که ایده برای راه حل دارد، درکی از مسئله نهفته است. خیلی وقت‌ها ایده‌ها تنها راه درست برای مسئله‌ای که در ذهن آدم هست، نیستند؛ بلکه می‌شود با جمع آوری نگاه آدم‌ها از مسائل، ببینیم که شاید راه حل دیگری هم وجود داشته باشد. دوران این نیست که بنشینیم پشت میز، و با مدل‌های صرفا شناخته شده انتخابی یا دستوری و تحکمی بگوییم که یک اتفاقی بیفتد. معمولا این روند، روند سازنده‌ای نیست برای همین است که آنچه از جلسه ۲۱ فروردین در می‌آید، با واکنش گروه‌هایی که قانع نشدند مواجه می‌شود. این که چگونه می‌شود انسان‌ها را حول یک مسئله هماهنگ و متحد کرد، سیاست مدار‌ها به تنهایی نمی‌توانند این کار را کنند، کسانی باید اینجا وارد شوند که به آن‌ها فرصت آفرینان سیاستی می‌گوییم. مثل دانشگاه ها، لابی‌ها و...
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: