bazarnews

کد خبر: ۵۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
در سال ۹۷ کار اساسی که منجر به ایجاد ظرفیت های متناسب با مصرف در وزارت نیرو شده باشد صورت نگرفت و وزارت نیرو درگیر کارهای روزمره بود.

یکی از مهمترین چالش های وزارت نیرو در تابستانی که گذشت، خاموشی های گسترده ای بود که با توجه به سقف تولید و رشد مصرف، کشور با محدودیت بسیاری در تامین برق در تابستان مواجه شد. اگرچه وزارت نیرو مدعی است خاموشی ها پیش بینی شده بود، اما امید خود را برای عبور از تابستان گرم 97 به شرایط آب و هوایی گره زد که با نیرویی ها یار نبود و خاموشی وسیعی در سطح کشور اتفاق افتاد. تابستان 98 پیش رو است و با توجه به رشد بارش ها و امکان تامین برق از نیروگاه های برق آبی، بررسی علل قطعی ها، انتظار می رود این وزارتخانه با ارتقاء مدیریت مصرف از قطعی های احتمالی در سال آینده جلوگیری کند. آیا وزارت نیرو توان مواجه با تابستان 98 را خواهد داشت؟

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کمبود ۷هزار مگاواتی برق در تابستان ۹۷ به اقتصادآنلاین گفت: در سال گذشته، حدود 7 هزار مگاوات کمبود در پیک مصرف وجود داشت، که مدیریت آن با خاموشی ها کنترل شد و سال سختی برای مردم و وزارت نیرو رقم خورد. اگر وزارت نیرو این کمبود را جبران نکرده باشد، در تابستان سال آینده نیز با مشکل قطعی مواجه خواهیم شد. 

او با اشاره به این نکته که تولید برق در برنامه مدون توسعه اجرایی نشده و بین تولید و مصرف توازن وجود ندارد گفت: یکی از برنامه های مدون توسعه، تولید سالانه 5 هزار مگاوات برق است که وزارت نیرو تنها در سال 89 به آن دست یافت و پس از آن سیر کاهشی شدیدی داشت. در نتیجه تناقص مشخص بین تولید و مصرف برق واضح است. 

خادمی با اشاره به رشد بارندگی که منجر به بهبود وضعیت سدها شد گفت: در اثر بارش های اخیر، امکان جبران 1000 مگاوات برق وجود دارد، اما اگر تولید ازمنابع دیگر افزایش نیابد و نیروگاه های بیشتری به مدار وارد نشود، تابستان 98 نیز با مشکل خاموشی مواجه خواهیم شد. 

عضو کمیسوین انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد وزارت نیرو در سال 97 گفت: کار اساسی که منجر به ایجاد ظرفیت های جدید در وزارت نیرو شده باشد صورت نگرفت و وزارت نیرو درگیر کارهای روزمره بود. می توان گفت در سالی که گذشت کار زیرساختی در این وزارتخانه انجام نشده است. 

او با اشاره به  قرار داد وزارت نیرو با شرکت ترک یونیک اینترنشنال در زمینه احداث نیروگاه برق گفت: قرار بود با مشارکت شرکت ترک، حدود 5 هزارمگاوات برق در ایران تولید و به ظرفیت برق کشور اضافه شود، اما خبری از اجرای آن در دست نیست و عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: