bazarnews

کد خبر: ۵۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
معصومه آقاپور:اتفاقات سال ۹۷ تلنگر محکمی برای همه ما بود تا به خودمان بیاییم و باور کنیم اقتصاد نفتی می‌تواند آسیب‌هایی را به جامعه وارد کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: معصومه آقاپور علیشاهی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره شعار «رونق تولید» و لزوم رهایی از اقتصاد نفتی، توضیح داد: همه انتظار این را داشتند که شعار سال اقتصادی باشد. الان مهم‌ترین مشکل که بخشی از آن حاصل تحریم هاست، بخش اقتصادی است. تاکید مقام معظم رهبری به بخش اقتصادی، یعنی تمام نیرو‌های کشور باید متوجه بخش اقتصادی و تولید داخلی و از طرفی صادرات غیر نفتی برای کشور باشد. ما باید این تهدید و بحران را برای خودمان یک فرصت تلقی کنیم تا بتوانیم خودمان را از اقتصاد نفتی رها کنیم. این بهترین فرصت است. اتفاقات سال ۹۷ تلنگر محکمی برای همه ما بود تا به خودمان بیاییم و باور کنیم اقتصاد نفتی می‌تواند آسیب‌هایی را به جامعه وارد کند. رونق تولید یک پتانسیل قوی هست که می‌تواند ما را از این بحران‌های داخلی و خارجی نجات دهد.

این نماینده مجلس چند عامل که لازم است در بحث تولید رعایت شود را مطرح کرد و گفت:در این باره باید چند عامل را در نظر بگیریم: اولین شاخصه این است که درست است که ما کاهش ارزش پول در کشور داشتیم، اما این می‌تواند یک مزیت برای تولید داخل و اقتصاد غیر نفتی باشد. برای این ما باید مزیت‌های کالا‌های خود را پیدا بکنیم. دوم این که کیفیت کالا‌ها را بالا ببریم. من از سازمان استاندارد می‌خواهم که حتما استاندارد‌های کالا را مطابق با استاندارد‌های بین المللی قرار دهد و برند استاندارد ما مورد تایید جهان باشد. ما در این مورد قدم‌هایی در کمیسیون اقتصادی مجلس برداشته ایم. مورد سوم در رابطه با روابط پولی و مالی ماست. اگر صادرات غیر نفتی ما ایجاد شود، اما نقل و انتقالات پولی دچار مشکل باشد، قاعدتا باز هم در این مورد ضربه خواهیم خورد. متاسفانه یکی از هزینه‌های مازاد بر هزینه‌های تولید که بر تولید کننده‌های داخلی ما تحمیل شده، هزینه‌های تحریم است؛ که ما باید این را به حداقل برسانیم.

آقاپور درباره عملکرد دولت در بحث تولید داخلی در سال ۹۷ هم اینگونه توضیح داد: مجلس و دولت تلاش زیادی برای تولید انجام دادند، اما همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند: ما سوء مدیریت‌هایی داشتیم. دولت در نقاط حساسی دچار سرگیجه‌گی اقتصادی شد. اما در مجموع می‌توان گفت: سال ۹۷ سالی بود که تمام کسانی که می‌خواستند به ما ضربه بزنند، همه ضربه‌های کاری خود را زدند و ما محکم ایستادیم. من مطئنم در سال ۹۸ با تمام قوا می‌توانیم جلو رویم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: