bazarnews

کد خبر: ۵۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
در گفتگو با دبیر ستاد تنظیم بازار مطرح شد :
در مورد ۷۰ درصد کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدف می‌خورد.به عنوان مثال در برنج هندی، کره یا گوشت وارداتی ، تقریبا در یک سال گذشته ما کمترین نوسان قیمت را داشته‌ایم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : افزایش بی رویه قیمت‌ها سبب شد تا عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار یکشنبه ۲۹ اردیبهشت میهمان برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان باشد. قبادی در این برنامه درباره موضوعات مختلفی همچون مورد تایید بودن قیمت کالاهای موجود در بازار، عوامل مختلف بر قیمت گوشت قرمز، اعتقاد نداشتن دولت به نظارت بر بازار، وجود احتکارهای خانگی، تاثیر مصوبات ستاد تنظیم بازار بر معیشت مردم و... صحبت کرد. متن صحبتهای قبادی را می‌خوانید:

به عنوان دبیر ستاد بازار، آیا  این روزها از بازار خرید کرده‌اید؟

اتفاقا امروز قبل از اذان بود که مقداری سیب زمینی و پیاز و میوه خریدم، چون مهمان داشتیم تا ببینم وضع بازار چگونه است.

سیب زمینی و پیاز را کیلویی چند خریدید ؟

سیب زمینی کیلویی 3700 تومان وپیاز را 4000 تومان خریدم، هندوانه هم خریدم.

سیب زمینی گران شده بود؟

نه سیب زمینی به نظرم ارزان شده، سیب زمینی بالای پنج هزار تومان بود، اکنون قیمتش پایین آمده است.

مثل اینکه چند روز پیش سیب زمینی گران شده بود و دوباره ارزان شد .

نه به جهت بارندگی که اتفاق افتاد یک مقداری سیب زمینی در بازار با عدم تامین مواجه شد، والبته قیمت آن هم خیلی بالا نرفته بود ولی الان فروکش کرده و به زیر پنج هزار تومان آمده است حتی تا زیر چهار هزار تومان هم هست .
تا 7 و 8 هزار تومان رفته بود به نظر شما بالا نیست؟

بله 7 و 8  هزار تومان بالاست ولی ما باید هوای تولید کننده‌ها را هم داشته باشیم. من امروز خبری داشتم از پیازی که حاصل زحمت پیازکاران جنوب کشور، مردم دزفول بود. اگر اشتباه نکنم در میادین تره بار شهر دزفول قیمت نازل و پایینی عرضه شده بود، چون آقای وزیر هم دستور داده بود من واقعا به این فکر افتادم که بررسی بکنیم و ببینیم که اگر قیمت‌ها واقعا پایین آمده حتما در بحث صادراتش فکری بشود.

توروخدا بحث صادرات را نگویید.

نه ببینید ما از جهت تولید سیب زمینی و پیاز شرایط بسیار خوبی داریم در یک مقطع زمانی قیمت‌ها ذره‌ای بالارفت اما الان فروکش کرده است.

یک ذره نبود ..

شما تولید کننده هم داشته باشید اگر آنجا را نداشته باشید در آینده

شما بروید قیمت سر زمین را ببینید، حق با شماست با دو سه هزار تومان اختلاف به تولید کننده برسد. اما ناگهان می‌بینید تولید کننده می‌گوید من پیاز را کیلویی 1500 تومان می‌دهم اما در بازار تهران می‌شود 16 هزار تومان...

نه، تا این حد افزایش نداشته است.

زمانی که قیمت پیاز 16 هزارتومان بود ندیدید؟

16هزار تومان را شنیده بودیم اما اینکه از تولید کننده 2هزار تومان بخری و در تهران 16 هزار تومان باشد، تا این حد فاصله نیست. این مشکل از فضای خرید و فروش و دلالی در کشور ماست، چون من خودم بچه کشاورزم درک میکنم تولید کننده صرفا دنبال این است که به هر ترتیب شده محصولش را بفروشد، واقعا سر زمین به هر قیمتی بدهند معمولا می‌فروشد.

یعنی دلال‌ها این وسط بیشتر کیف می‌کنند.

به هر تقدیر این معضلی است که ما در نظام بازار کشور با آن مواجهیم، وقتی شما صادرات کشور را در رابطه با محصولاتی که مازاد تولید داریم که جدا از میزان مصرفی که در کشور هست باقی آن را صادر بکنیم و دیگر باید بحث نفت را فراموش کنیم و روی صادرات محصولات کشاورزی متمرکز شویم، من فکر می‌کنم امسال به جهت بارندگی‌های که در کشور اتفاق افتاد یکی از سال‌های درخشان کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی باشد. باید از این شرایط استفاده کنیم و بازارهای جدید را به دست بیاوریم، تجار و بازرگانان دنبال صادرات محصولات کشاورزی بروند و نیاز داخل هم تامین می‌شود.

هر وقت می‌خواهید چیزی را صادر کنید قیمت آن در بازار داخلی گران می‌شود.

این اتفاق باید مدیریت شود.

چه کسی باید مدیریت کند ؟

معمولا عزیزان ما در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی این کار را به عهده دارند و تا به حال هم درست اتفاق افتاده، عرض کردم در یک مقطع چند هفته‌ای ما در کشور مشکلات پیاز داشتیم البته قیمت سیب‌زمینی خیلی بالا نبود، اما می‌پذیرم که قیمت پیاز با نوساناتی مواجه شد.

خرما و شکر چطور؟ توپ را در زمین وزارت جهاد کشاورزی می‌اندازید واقعا فکر می‌کنید آن‌ها درست عمل می‌کنند؟

نه اصلا بحث توپ در زمین جهاد کشاورزی انداختن نیست، من هم چون دبیر ستاد تنظیم بازار کشور هستم اکیدا همچین اجازه‌ای را  به خودم نمی‌دهم، من مسئولیت دارم و به جای آن‌ها هم پاسخگو هستم. شما یک سوال پرسیدید که چه کسی مدیریت می‌کند من عرض کردم مجموعه‌ی دوستانمان در وزارت جهاد کشاورزی...


شما فرمودید که الحق و الانصاف خوب هم عمل کردند.

من اعتقاد دارم در بحث تولید مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خدمات ارزنده‌ای در کشور داشته است. ما زمانی وارد کننده پیاز بودیم و یادمان رفته که 80 و 90 درصد شکر وارداتی بود.

مگر مجوز صادرات دست وزارت جهاد کشاورزی است؟

بله بر اساس قانون آن‌ها به ما اعلام می‌کنند، به هر تقدیر ما چه زمانی اجازه می‌دهیم که کالایی صادر بشود ؟ ما کارهای نوشتاری را انجام می‌دهیم و به گمرک اعلام می‌کنیم اما چه زمانی اجازه صادرات کالا می‌دهیم، زمانی که تولید کننده و مجموعه تولید به ما بگوید مثلا این میزان بازار مصرف است، این میزان بعلاوه یک تناژ را باید صادر کرد، یعنی اگر ما بخواهیم این را نگه داریم و سرکوب قیمت کنیم عملا وقتی برای تولید کننده توجیه اقتصادی نداشته باشی دیگر چه اتفاقی می‌افتد، ما با مشکل تولید و کسری تولید مواجه خواهیم شد و مجبوریم کالا را وارد کنیم. ببینید وقتی عرضه بیشتر شد، عملا وقتی میزان تقاضا کم باشد قیمت آن کالا پایین می‌آید. شما اگر بخواهی قیمت را به هرشکل نگه داری باید عددی باشد که هم مصرف کننده بهره ببرد و هم تولید کننده، شما اگر بخواهی این را در بازار داخل تزریق بکنی کاهش قیمت و ضرر تولید کننده را در انتهای کار به دنبال دارد، ما به هر تقدیر کشوری هستیم که در بعضی از فصول تولیداتمان یک وضعیت دارد و مصرف ما در فصول دیگرشرایط دیگری دارد.

مثلا اگر دقت بکنید سیب و پرتغال در پاییز تولید ما هست اما حجم بالای میوه را در ایام عید مصرف می‌کنید. شما باید چند کار انجام دهید یا اینکه در آن مقطع زمانی اجازه صادرات سیب و پرتغال را بدهی یا اینکه آنها را ذخیره کنی که اوج مصرف در عید است، این اتفاق در مورد خرما هم همینطور است که شما پرسیدید . به هر تقدیر ما در فصولی از سال باید اجازه بدهیم کالا صادر شود حتی اگر لازم باشد در یک مقطعی اجازه واردات بدهیم.

قبول دارید زندگی به مردم سخت می‌گذرد؟

بله، من این را با همه وجود درک می‌کنم، شرایط اقتصادی شرایط بسیار سختی است یک واقعیت است که با آن مواجه هستیم. الان اگر بروید درد و دل تولید کننده‌ها را بشنوید می‌بینید که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
از این طرف هم مردم هستند.

بله طبیعتا مردم هستند.

قبول دارید قیمت‌ها بی حساب و کتاب بالا رفت ؟ یعنی هیچ حساب و کتابی پشتش نیست.

ببینید ما دو بحث داریم، یکی بحث گرانی کالاست که من می‌پذیرم و یکی هم بحث گران فروشی است، شاید سال گذشته همین سیب زمینی برای آن تولید کننده 700 ، 800 تومان تمام می‌شد او قانع بود هزار تومان بفروشد و در تهران به قیمت 1700 تومان به دست مصرف کننده برسد . اما الان قیمت سیب زمینی برای آن مصرف کننده 3500 الی 4000 تومان تمام می‌شود. وقتی نتواند این را 5000 تومان بفروشد طبیعی است که براش نمی‌صرفد.

کاش قیمت اعلام نمی‌کردید که اگر از این قیمت پایین تر هم تولید شود، آن ها خودشان را ملزم نکنند به اینکه به این عدد برسند.

نه عددی که عرض کردم عدد مثالی و حدودی بود و آن قیمت آنالیز خاص خودش را دارد، مثلا الان گندمی که برای کشاورز 1400 تومان تمام می‌شود اگر بیایی این را 1300 تومان بخری معنایش این است که کشاورز شما دیگر تولید نکن. باید یک قیمتی داشته باشد که برای تولید کننده توجیه داشته باشد از طرف مصرف کننده هم همین است. یعنی میخواهم بگویم آن فشاری که مردم با آن مواجه هستند، این فشار واقعیتی است که از مرحله تولید تا مصرف کننده قابل تعریف و توضیح است.

دقیقا همین است الان مشکل ما نه تولید کننده است و نه مصرف کننده، هردوی آن‌ها حق دارند و از مردم هستند، تولید کننده هم وقتی دارد یک چیزی تولید می‌کند و می‌فروشد می‌خواهد بعدش چیزی برای خودش بخرد، حالا چه برای خودش چه برای زمین کشاورزی‌اش،  بحث فاصله بین تولید کننده تا مصرف کننده است، آنجاست که این قیمت ها را دچار اخلال می‌کند و معیشت را به مردم سخت می‌گیرد.

عرض کردم به شما به جهت آن چیزی که عرض کردم.

شما باید آن جا را کنترل کنید.

کنترل می‌شود، اما در مواقعی واقعا سخت است، مثلا اگر یک کالا در یک مقطع زمانی با حجم زیادی در کشور تولید می‌‍شود، مدیریت کردن بسته بندی و ذخیره آن صرفا کار دولت نیست، این را بخش خصوصی باید انجام دهد. مثلا همین خرما وقتی در یک مقطع تاریخی تولید می‌شود و به سردخانه می‌رود اوج مصرفش در ماه مبارک رمضان است، دولت تا کی مخواهد بخرد و ذخیره کند تا در آن فصولی که مورد نیاز است عرضه بکند. لذا اینجا امکان دارد که به قول شما دلال پیدا بشود و با قیمت ارزان بخرد و بگذارد در مواقعی که نیاز شد با  قیمت بالا بفروشد. این واقعیتی است که در بازار وجود دارد .

چه کسی باید به آن نظارت کند؟

ما به عنوان تنظیم بازار باید این کار را انجام بدهیم کما اینکه انجام دادیم .
چه زمانی می‌خواهید انجام دهید که می‌گویید باید انجام بدهیم؟

در مورد همین خرمایی که فرمودید، خود مدیر عامل سازمان ما به کرمان رفت و آنجا بادوستان به توافق رسید که در ایام ماه مبارک رمضان بخش عمده‌ای در بازارهای مختلف کشور عرضه کند و این کار هم اتفاق افتاد، از این طرف هم ما با میادین میوه و تره بار بازار به توافق رسیدیم  و به آن‌ها فضای مجانی دادند.
الان قیمت خرما پایین آمده ؟

قیمت خرما پایین آمده، منظور شما چه عددی هست؟

به عدد قبل از ماه مبارک رمضان

الان از قبل ماه رمضان گران‌تر نیست. قیمتی که مثلا شما یک هفته پیش قبل ماه رمضان می‌دیدید از قیمت هایی که امروز می‌بینید بالاتر نیست، اما اینکه قیمت گران است من هم قبول دارم، یعنی اینکه قیمت خرما در بازار 25 تا 30 هزار تومان است و شاید خرمای مرغوب تا 32 هزار تومان هم برود.

قبل از ماه رمضان این قیمت نبود. مصداقی صحبت کنیم، شما 20 فروردین ماه اعلام کردید افزایش قیمت اقلام نخواهیم داشت.
واقعا در مورد 70 80 درصد اقلام این اتفاق افتاد.

الان علاوه بر بحث خرما و شکر بحث افزایش قیمت را در ماکارونی و تن ماهی هم داشتیم. قیمت اقلامی که سر سفره مردم است طوری شده که نمی‌توانند بخرند.

قبول دارم. حجم عمده ای از  اقلام کالاهای اساسی در سبد خانوار است که مثلا دو نمونه‌اش ماکارونی و تن ماهی هستند و هر کدام از این‌ها توضیحات خاص خودش را دارد. در مورد ماکارونی با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی قانون بودجه به دولت تکلیف کرد که برای صنایع مصرف کننده آرد گندم را از قیمت 950 تومان به 1850 تومان افزایش بدهند. یعنی کارخانه دار ماکارونی گندمی را که تا آخر اسفند 950 تومان تحویل می‌گرفت، از 20 فروردین به بعد 1850 تحویل گرفت. در بحث حقوق و دستمزد کارگر که حتما شما اطلاع دارید که افزایش پیدا کرد یعنی کارمندان از نظر حقوقی افزایش داشتند. حالا نمی دانم شما داشتید یا نه ؟
نه حقوق من هنوز افزایش پیدا نکرده

خدمت شما عرض کنم کارگرانی هم که...

تا جایی که میدانم 400 هزارتومان بوده

حالا شما وسط دعوا نرخ تعیین نکنید.

نه حدودی  می‌گویم.

به هر حال در بخش کارگری هم داشتیم آن مقداری که شما می‌گویید هم داشتیم، گندمی که 950 تومان می‌خریدند 1850 تومان شد و حقوق و دستمزد کارگرها هم افزایش پیدا کرد.

این افزایش یک چند دهم افزایشی بود که قبلا گران شده بود.

ببینید وقتی ماده اصلی ماکارونی که گندم است از 950 تومان به 1850 رسید و تقریبا دو برابر شد، قیمت ماکارونی با لحاظ کردن همه این موضوعات ( چون در سازمان حمایت همه این‌ها آنالیز می‌شود یعنی 1 و 2 و 3 همه این‌ها پرداخته می‌شود) به قیمتی رسیدند که حدود 70 تا 72 درصد قیمت ماکارونی را افزایش دادند. همین ماکارونی از 3100 تا 3400 تومان بر اساس نوع ماکارونی به 4500 تا 5100 تومان رسید.

آقای قبادی پس واقعا شرمنده‌ام این قدر که شما آنالیز دقیق می‌کنید، شما قیمت ماکارونی را 70 درصد بالا می‌برید بعدا هم نظارت می‌کنید که همان 70 درصد قیمت در بازار عرضه شود؟

در برنامه شما الان قیمت‌هایی که روی ماکارونی درج می‌شود به سمع و نظر مردم می‌رسد شما می‌توانید تا سال آینده همین موقع مطمئن باشید یک ریالی کم و زیاد نمی‌شود. اما تخفیف را داریم خود کارخانه دار های ماکارونی گفتند ما راضی نیستیم در ماه رمضان قیمت‌ها افزایش پیدا کند و اینها در ماه رمضان تا 35 درصد هم تخفیف دادند.

شما شلف همه فروشگاه های زنجیره ای کشور مشاهده کنید مملو از ماکارونی است . کل ایامی که این مشکلات بوجودآمد دو الی سه روز بود و کارخانجات به شکل درستی همکاری کردند . تخفیف دادند و در مغازه‌ها هم به حمد خدا به اندازه کافی ماکارونی وجود دارد. در مورد تن ماهی هم خود ماهی در تن ماهی حدود 50 درصدش وارداتی است و خود ظرفی هم که در آن قرار می‌گیرد وارداتی است، چون از ارز 4200 به ارز نیمایی تقریبا 8 تا 900 هزار تومان انتقال پیدا کرد یعنی از گروه یک کالاهای 4200 به نیمایی تبدیل شد. تقریبا دو برابر شد یعنی کالایی که شما تولید می‌کنید و پنجاه درصد آن وارداتی است طبیعتا یک درصدی هم افزایش قیمت دارد همه افزایش قیمت هایی که مورد بحث هست علت خاص خودش را دارد. یک زمان در یک مغازه‌ای و در یک صنفی امکان تخلف هست، امکان گران فروشی هست، اما پشت این افزایش قیمت‌ها منطق هست.

پس به نظرم آقای قبادی شما یک مصاحبه بگذارید و بگویید پشت همه‌ی این افزایش قیمت‌ها منطق است حالا هرکس داشت بخرد، هرکس هم نداشت نخورد.

زمانی شما میخواهید از یک قشری از مردم حمایت کنید کما اینکه الان دولت دارد این کار را انجام می‌دهد و به اقشاری از جامعه سبد کالا توزیع می‌کند. اما یک واقعیت هایی اقتصادی هست که ما با آن مواجه هستیم و باید با منطق پیش برویم. الان من در محضر شما هستم به این خاطر که توضیح بدهیم چرا ماکارونی این افزایش قیمت را پیدا کرد اگر شما نپذیرفتید  بگویید ما چه کار کنیم؟

آقای قبادی حرف و منطق شما قبول؛ اما بالاخره مردم باید قدرت خرید داشته باشند یا نه ...

بله قبول دارم من هم از مردم هستم.

خب افزایش قیمت پدید می‌آید، مردم از کجا بخرند و بخورند؟

شما وقتی گندم را از کشاورز 1400 می‌گیری و 1700 تومان می‌دهی، یعنی با یک افزایش قیمت مواجه می‌شوی طبیعتا آن حلقه آخر که مردم هستند هم با این افزایش قیمت مواجه هستند مگر اینکه دولت بیاید و بحث حمایتی داشته باشد .

الان یک سوال جدی برای خودم بوجود آمد. همه‌ی این قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد مورد تایید شماست؟

خیر، بخش عمده ای اینطور نیست، ببینید نظام اقتصادی ما با یک سری ابر چالش‌ها مواجه است، بحث‌های تورم، بیکاری و سیاست‌های پولی و مالی و حجم نقدینگی را داریم، همه این‌ها آثار و طبعاتی را به دنبال خواهد داشت. من هیچ وقت این افزایش قیمت‌ها را تایید نخواهم کرد و قبول هم ندارم اما یک سری افزایش قیمت ها منطق دارد.
برای آن‌هایی که منطق نیست چطور آقای قبادی؟ چرا شما خودتان وارد نمی‌شودید تا قیمت‌ها را اعلام بکنید و هرکس هم تخطی کند فلان جریمه برایش اتخاذ شود؟

ما در مورد مرغ این کار را انجام دادیم، چرا ؟ چون تعداد تولید کنندگان مرغ کشور محدود هستند و به راحتی می‌توانی رصد بکنی جوجه یک روزه‌ای که تحویل می‌گیرند ، دانی که به آن‌ها تحویل می‌شود، دارو و واکسن همه اینها محاسبه می‌شود و خروجی آن مرغ 11500 تومان می‌شود. اما در مورد گوشت قرمز شما با تعداد زیادی از افراد مختلف دامدار و کشاورز مواجه هستی و نمیتوانی کشاورز را ملزم بکنی که دام را با این قیمت به من بده، او صاحب مال خودش هست و مختار است، یعنی آنجا عرضه و تقاضا مطرح است.

مثلا گوشت را کیلویی پنج دلار وارد می‌کنید مشخص است که این باید با چه قیمتی در بازار بیاید.

گوشت وارداتی را بعدا در خدمت شما هستم شما فرمودی گوشت، در کشور ما گوشت مرغ تولید داخل است و گوشت قرمز هم 85 تا 90 درصد آن از محل تولید داخل است، یعنی از فزایند توزیع و عرضه خاص خودش برخوردار است، یعنی شما نمیتوانی به یک دامدار و زارع تحکم بکنی که با این قیمت به من بفروش، به هر شکل یک شرایط عرضه و تقاضا است.

چند بار وزیر جهاد کشاورزی قیمت گوشت قرمز را اعلام کرده، الان شما با همین روش محاسباتی حساب کنید که قیمت یک کیلو گوشت قرمز گوسفندی چقدر است؟

شما فرض کنید من می‌گویم 50 هزار تومان، شما می‌توانی به یک دامدار در روستا بگویی حتما باید گوسفندت را کیلویی ۲۵ هزارتومان به من بدهی تا من گوشتش را ۵۰ هزارتومان بدهم، شما نمی‌توانی چنین تکلیفی بکنی.
چطور مرغ را توانستید ؟
مرغ دلیل خاص خودش را دارد، چون تولید کنندگان محدودیت دارند و بخش عمده‌ای از نهادهایی که ما به این‌ها می‌دهیم یعنی غذای مرغ از محل واردات است، دولت کاملا اشراف دارد؛ اما دامدار گوسفند در روستا از هیچ امکانی برخوردار نیست، شما به او جو یا کاه نمی‌دهی او خودش علفش را تهیه می‌کند، خودش به چرا می‌برد، شما هیچ امکانی به او نمی‌دهی که بعد یقه‌اش را بگیری و بگویی قیمت گوشت را من تعیین می‌کنم اما مرغدار  چشمش به دست وزارت جهاد کشاورزی است.

من اینطور فهمیدم که قیمت گوشت قرمز در بازار قابل تنظیم نیست .

نه اینکه قابل تنظیم نیست، نمی‌توانی تعیین بکنی، اینکار را می‌شود انجام داد اما به اعتقاد من مداخله‌ی درستی نیست، یعنی در کشور سابقه نداشته که در مورد گوشت قرمز قیمت گذاری بکنی.

در مورد گوشت قرمز چه کاری می خواهید انجام دهید؟

عرض کردم 85 تا 90 درصد آن تولید داخل است، امیدواریم امسال وضعیت تولید دام خیلی بهتر شود. به هر ترتیب امسال چراگاهای ما به جهت این بارندگی‌ها که خداوند در حق ملت ما ارزانی داشت شرایط بسیار مطلوبی داشته، امیدوارم این قیمت‌ها بالاتر نرود، آن 10 تا درصد ۱۵ درصد گوشت قرمزی که وارد می‌شود بخشی از آن در صنعت استفاده می‌شود، یعنی در سوسیس و کالباس و صنایع مصرف کننده گوشت، شما آنجا می‌توانی قیمت گذاری بکنی چون کل محصولش را به آن مجموعه می‌دهی یا قیمتش از محل واردات کاملا مشخص است، شما آنجا می‌توانی تعیین کننده باشی، قیمت گذاری بکنی، کما اینکه این اتفاق می‌افتد اما در مورد مابقی گوشت شما نمی‌توانی نقش اساسی داشته باشی.
کارشناس‌ها می‌گویند دولت اصلا اعتقادی به بحث نظارت بر بازار ندارد.

بنده به عنوان دبیر تنظیم بازار این موضوع را تکذیب می‌کنم، حداقل بنده به این معتقدم که به هر شکل یک منطق اقتصادی به نام عرضه و تقاضا وجود دارد و باید به این اعتقاد داشته باشیم؛ اما در شرایطی که کشور ما قرار دارد حتما باید دولت نظارت و سیاست گذاری بکند حتی اگر لازم باشد زمانی مداخله بکند کما اینکه اتفاق افتاده، عرض کردم مثلا وقتی معاون وزیر به کرمان می‌رود و در مورد خرما صحبت می‌کند یا به استان خوزستان می‌رود و در بحث شکر ورود پیدا می‌کند، نشان می‌دهد با این اعتقادی که شما در خصوص دولتمردان دارید حداقل من در تنظیم بازار به آن اعتقاد ندارم و تا به حال کسی به بنده نگفته شما باید این تفکر را داشته باشی .
به نظرتان مصوبات ستاد شما در معیشت مردم واقعا تاثیر داشته است؟
قطعا بدانید که بی تاثیر نبوده، من می‌خواهم یک مثال بزنم، شاید واقع قضیه این است که شما در یک مقطع با مشکل لاستیک کامیون‌دارها رو به رو بودی و ستاد تنظیم بازار این موضوع را حل و فصل کرد، خاطرت بود در مورد گوشت قرمز چه صف‌هایی بود؟ اگر خاطرتان باشد در یک مقطعی مردم از ۷ صبح ساعت‌ها در صف منتظر می‌ماندند مثلا برای دریافت ۲ کیلو گوشت، ما واقعا نگران شدیم و ستاد تنظیم بازار به این قضیه سروسامان داد، از روزی که این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد تا آخر سال ما این موضوع را تمام کردیم.

گوشت را هدفمند توزیع کردیم، یعنی به جامعه هدف دادیم، به ادارات دولتی و دستگاه‌هایی که به هر شکلی ‌کارکنان و پرسنل داشتند بر اساس سیستم، مقادیری گوشت تحویل دادیم. در بخش مرغ خاطرتان هست که گوشت مرغ تا ۱۶،17 هزارتومان رفت، الان در میادین میوه و تره بار گوشت مرغ زیر قیمت مصوب تنظیم بازار توزیع می‌شود، الان کیلویی یازده هزار تومان مصرف کننده است اما در میادین شهرداری ۱۰ هزار تومن هم هست .

ستاد تنظیم بازار زمانی که وارد عمل شد قیمت‌ها بالا رفت، یعنی از قبل این موضوعات را پیش‌بینی نمی‌کرد که بتواند خوب عمل بکند یا یک برنامه ریزی داشته باشد که اصلا این اتفاقات پیش نیاید؟
قبول دارم الان در تنظیم بازار ما تقریبا حدود ۱۰۰ قلم کالا را رصد می‌کنیم. قبل از این حدود ۶۰ قلم بود،  زمانی هم هست که ستاد تنظیم بازار یک تصمیمی می‌گیرد. یک دستگاه خوب عمل نمی‌کند آن دستور ستاد تنظیم بازار را خوب مدیریت نمی‌کند، امکان دارد آنجا ما نشت کار داشته باشیم و با مشکلاتی مواجه باشیم طبیعی است که از بین ۶۰ قلم کالایی که در ستاد تنظیم بازار رصد می‌شود در برخی مواقع دچار مشکل شویم، در مورد همین شکری که شما فرمودید همین امروز خود من در بیشتر فروشگاه های زنجیره ای دیدم که با نرخ ۳۴۰۰ تومان فروش می‌رفت، البته بسته بندی ۴۰۰۰ تومان، هشدار داده شده بود و حتی تاکید هم شده بود اما به هر ترتیب غفلت یا حوادثی که کشور با آن مواجه می‌شود باعث می‌شود که ما با مشکل رو به رو شویم.

یکی از بحث‌هایی که الان مطرح می‌کنند این است که چرا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت و شکر گرفته شود و از کالاهای ردیف یک خارج شود و در ردیف کالاهای ردیف دوم قرار بگیرد این که دست خود شماست و دولت است، شما باید برای آن جلسه بگذارید.
انقدر این را تکرار کردند که جدی جدی یک منطق می‌شود، ببینید در مورد بسیاری از کالا ها در مورد ۷۰ درصد کالاها این ارز ۴۲۰۰ به هدف می‌خورد حالا عرض کردم همه می‌گویند وضع بازار انقدر خراب هست کالایی که با ۴۲۰۰ وارد می‌شود به هدف نخورد، مثال میزنم برنج هندی ، تقریبا در یک سال گذشته ما کمترین نوسان قیمت را داشته‌ایم یعنی نشده که قیمت‌های سازمان حمایت را بیاورم حداکثر بین منفی ۵ درصد تا مثبت ۵ درصد نوسان داشته، یعنی قیمت برنج هندی تقریبا می‌شود گفت که زیر قیمت نرخ‌های مصوب عرضه می‌شود. یا مثلا در مورد کره‌ای که با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شود قیمت همان است یا همین گوشتی که شما فرمودید، عرض کردم بالای ۹۰ درصد تمام گوشتی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شد در اسفند ماه دقیقا با همان قیمت‌ها به جامعه هدف تحویل داده شد یا مثلا روغن نباتی...
الان بحث گوشت هست؟

بحث ارز ۴۲۰۰ را گفتیم بگذارید یکی دو نمونه مثال بزنیم، یک اشکالی که هست ما کم حرف می‌زنیم و شما بلندگو دستتان است، ببینید من میخواهم بگویم مسئول اول تا اخر کار نیستم بنده هم یک حلقه از حلقه‌های انتهایی هستم در واقع روغن خام با ارز ۴۲۰۰ وارد بازار می‌شود الان شاید در طول یک سال گذشته ما در روغن نباتی کمترین درصد بالا و پایین شدن قیمت ها را داشته‌ایم، قبول دارم بعضی مواقع نشت کار هست، آیا در مجموعه‌ی نیروهایی که زیر نظر خود شما هستند همه صد درصد کارشان را درست انجام می‌دهند؟ بنده قبول دارم بخشی از این اتفاق نیفتاده، اما در مورد بسیاری از کالاها من با اطمینان میتوانم عرض کنم که هفتاد درصد اقلامی که با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شوند همان قیمتی است که از سازمان حمایت داده می‌شود.
حرف شما را قبول دارم، آن ۷۰ درصد قبول اما الان بحث این ۳۰ درصد است که جزو کالاها اساسی مردم است و به مردم فشار می‌آورد، ببینید پشت همه این موضوعاتی که شما می‌گویید منطق و دلیل است، وقتی که بحث کارشناسی می‌کنیم منطقی است و آدم باید بپذیرد  اما یک موضوع مغفول مانده، خواهش می‌کنم به این سوال پاسخ دهید، چه کسی به فکر جیب مردم است ؟

ببینید ما واقعیت‌های موجود را خدمت شما عرض کردیم این را بپذیریم که ما در شرایط بسیار سختی هستیم، دشمنان جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه ما آغاز کرده‌اند، بحث قاچاق را داریم، یعنی الان شیب قاچاق کالا برعکس شده، در سنوات گذشته بسیاری از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد مثل همین برنج، خیلی از کالاها که به شکل قاچاق از خارج به داخل وارد کشور می‌شد، الان معکوس شده بحث‌های روانی هست و این اتفاق که شایعه بندازند در سایت های خبری و بخواهند اخبار جعلی را پمپاژ کنند. الان شبانه روز علیه اقتصاد کشور ما در حال انتشار اخبار کذب هستند، کشور در مورد شکر واقعا مشکلی ندارد، بسیاری از افراد می‌آیند شکر بخرند مگر شکر در سبد خانوار چقدر می‌تواند مصرف شود ؟

 من خیلی از افراد را سراغ دارم که در ماه یک کیلو مصرف شکر دارند، چند روز پیش که با مدیر عامل دولتی ایران صحبت می‌کردم به من گفت برای بازدید از یک فروشگاهی رفتم و دیدم که یک خانوم و آقا حدود ۱۰ کیلو شکر خریدند گفت از آن‌ها پرسیدم که چرا اینو میخرید؟ دشمنان ما فضا را طوری القا می‌کنند ک الان بخشی از احتکار های ما خانگی است، مثلا مصرف ما در ماه مبارک رمضان خیلی بالا می‌رفت، این ماه مبارک رمضان نسبت به ماه گذشته خیلی افزایش خرید نداشتیم، با بررسی که همکاران بنده داشتند گفتند مردم معمولا در ماه گذشته خرید کرده‌اند و الان در فریزر گذاشته‌اند و مصرف می‌کنند یعنی گاهی بحث‌های روانی هم در جامعه شکل می‌گیرد که حقیقت و واقعیت هم ندارد.
سه سوال دیگر دارم و خواهش می‌کنم کوتاه جواب دهید که انشاالله برنامه را تمام بکنیم.
در مکانیسمی که برای توزیع همین اقلامی ک با دلار ۴۲۰۰ تومنی مثل گوشت و .. درنظر گرفته‌اید
قرار بود یک هماهنگی با ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها داشته باشید، برای مثلا همین بحث توزیع گوشت، که آن قضیه گویا بهم خورد، درست می‌گویم ؟

 نه ببینید عرض کردم در بحث توزیع گوشت ما دنبال یک شرایطی بودیم که جامعه هدف گوشت یارانه‌ای تحویل بگیرند، با دوستان ستاد هدفمندی یارانه‌ها به توافق خوبی رسیدیم اما واقعیت قضیه این است ک ما دیدیم آن جامعه‌ی هدف کارمندی، کارگری، بازنشستگی بهتر جواب می‌دهد، اما در بحث ستاد هدفمندی یارانه‌ها واقعا اگر ستاد اقتصادی دولت بخواهد به ما دستور دهد و این را به ما بگویند که بیایید هدفمند توزیع بکنید، ما کارهای مقدماتی را طوری پیش برده‌ایم ک اگر فردا در یک کالایی محدودیت ایجاد شد بتوانیم این را به شکل هدفمند توزیع بکنیم.

یک خبری  بود که ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها گفتند ما اون اطلاعاتمان را در اختیار شما قرار نمی‌دهیم.
نه واقعا قرارنیست که اصلا ما اطلاعاتی از سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بخواهیم و آن ها بگویند ما نمی‌دهیم ما واقعا به خودمان اجازه نمی‌دهیم هیچ اطلاعاتی را بگیریم اما آن افرادی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد یعنی دهک‌های یک تا ده را تعریف می‌کند ما فقط اون دهک‌ها را خواسه‌ایم که به ما داده شود نه این  که اطلاعات خانواده را بگیریم ما نیاز نداریم و اصلا چنین تقاضایی نداشتیم سازمان هدفمند کردن یارانه ها هم تکذیب کرد.
قیمت برنج ایرانی خیلی افزایش داشته، قرار است این قیمت کاهش پیدا کند یانه ؟
تا ۳۳/۳ میلیون تن مصرف برنج کشور است بیش از نیمی از این مقدار تولید داخل هست که مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین قیمت خواهد کرد، دولت هم مداخله نمی‌کند و البته ما خودمان را مکلف نمی‌دانیم اگر شالیکارهای ما با کاهش قیمت مواجه شوند ما خرید تضمینی می‌کنیم، دولت این را قبول کرده یک بخشی هم وارداتی است و آن بخش وارداتی را هم مدیریت کرده.

مکانیزم عرضه و تقاضا به ضرر مردم تمام می‌شود، چه زمانی قرار است شما ورود بکنید؟

ما آن بخشی که مربوط به برنج خارجی است را...

نه من برنج داخلی را عرض میکنم که قیمتش به بالای 25 هزار تومان رسیده.

 تنها راه این است که قیمت برنج داخلی از طریق برنج وارداتی تضمین شود، ما نمی‌توانیم و کسی هم به خودش اجازه نمی‌دهد با شالیکار حرف بزند و بگوید شما قیمت برنج رو کاهش بده.
مثلا اگر یک شالیکار دلش بخواهد و قیمت برنجش را ۷۰ هزار تومن بدهد ؟
خب نمی‌تواند بفروشد
یعنی الان گرانی قیمت بخاطر شالیکار است؟
نه نمی‌خواهم این را بگویم، عرضه و تقاضا است، الان قیمت‌هایی که برنج داخلی دارد به نسبت قیمتهایی که به اعتقاد ماهم باید باشه قبول دارم کمی بالاست اما با تولید محصول جدید امیدواریم انشالله قیمت‌ها پایین بیاید ، در مورد برنج داخلی نمی‌توانیم مداخله آنچنانی داشته باشیم.

اگر قرار است هرکس خودش قیمت ها را تنظیم کند پس واقعا کار ستاد تنظیم بازار چیست؟

من می‌توانم در بخش برنج خارجی به شما تضمین بدهم دقیقا قیمت‌ها با مکانیزم عرضه و تقاضا که چه عرض کنم با قیمت نرخ گذاری که سازمان حمایت انجام میدهد تنظیم می‌شود اما در مورد محصول داخلی شما نمی‌توانی خیلی مداخله بکنی آنجا فقط عرضه و تقاضا تعیین کننده است.

الان در عرضه و تقاضا هم بخواهیم نگاه بکنیم باز مشکلی نداریم. فرضا می‌گوییم برنج که هست پس چرا قیمته پایین نمی‌آید و مدام بالا می‌رود ؟

چون هزینه‌های تولید بالا می‌رود.

به بحث دلالی اعتقادی ندارید؟
شما شک نکنید ما با بخش دلالی برخورد می‌کنیم.

شاید برخوردتان خیلی قوی نبوده که الان زور دلال‌ها بیشتر است..
مثلا در مورد شکر شما اگر یک اماری بگیرید دو سه هفته اخیر با کسانی که احتکار کردند خیلی برخورد کردیم.

در حوزه برنج چطور ؟
برنج هم همین است؛ برنج خارجی،  اما برنح داخلی مکانیزم خودش را دارد که عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

قرار است یک معاونتی به نام معاونت بازرگانی در ذیل آقای رییس جمهور تشکیل شود، همه‌ی ماموریت‌های شما به آن معاونت واگذار می‌شود یا آن معاونت چیز دیگری‌ است ؟
خبری که بنده دارم این است که مجلس شورای اسلامی در حال برسی بحث تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت معدن تجارت است،اگر مجلس شورای اسلامی رای دهد و وزارتخانه تشکیل شود طبیعتا وزارتخانه جدید به نام وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود مثل وزارت بازرگانی قدیم که حالا ممکن است عنوانش به عنوان وزارت خدمات بازرگانی و تجارت تغییر بکند، یا هر عنوان دیگری، ظاهرا اقای رییس جمهور این پیشنهاد را داده‌اند که اگر این اتفاق نیفتد به عنوان یکی از معاونت‌های ریاست محترم جمهوری به عنوان معاونت بازرگانی این اتفاق بیفتد که موضوعات مختلفی که در بازار هست زیر نظر معاونت انجام وظیفه کند.

ان‌شاالله تشکیلاتی راه بیفتد که وضع مردم بهتر شود. اگر حرف پایانی دارید بفرمایید.

میخواهم این را با اطمینان عرض بکنم که ما کشور بسیار بزرگ و غنی و دارای امکانات بسیاری زیادی در هستیم، در بسیاری از کالاها واقعا خودکفا هستیم و هیچ نیازی به بیگانگان نداریم، واقعا چشممان به تولیدات داخل است و اعتقاد دارم اگر در بحث تولید داخل مقداری مساعدت کنیم بازار خودش تنظیم می‌شود، بازار راه خودش را طوری انتخاب خواهد کرد که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.
من فقط خواستم این اطمینان را بدهم که ما از جهت تامین کالاهای اساسی و سفره مردم واقعا هیچ مشکلی در کشور نداریم مردم خیالشان راحت باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: