bazarnews

کد خبر: ۵۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد:
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت : کاهش فساد، فقط از طریق نظارت دقیق و شفاف بوجود می‌آید که امروزه این نظارت دقیق و شفاف از طریق سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتالی میسر است. یعنی ما هرچه قدر بتوانیم بستر‌های سیستمی خود را افزایش دهیم، هر چه قدر ارتباط بین ارباب رجوع و کارمند دولت را کمتر کنیم، شاهد فساد کمتری خواهیم بود.
گروه اقتصادکلان بازارنیوز: کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به وجود رانت در فضای مبادلات ارزی کشور گفت : به واسطه تفاوت نرخ ارز، بین بازار آزاد و نیما یا ارز دولتی، این انگیزه در بازار ایجاد می شود که خیلی از افراد نخواهند منابع ارزی خود را به داخل کشور برگردانند، یا آن را به قیمت بالاتری در اختیار افرادی قرار بدهند که با آن قاچاق کالا یا مواد مخدر انجام بدهند. به دلیل اینکه واردات و صادرات از طریق کارت‌های بازرگانی و بازرگانان صورت می‌گیرد، بحث شناسایی بازرگانان از طریق کارت بازرگانی پیش می آید که این موضوع محل سو استفاده افراد است.

وی در خصوص کارت‌های بازرگانی افزود: شرایطی که برای صدور کارت بازرگانی در گذشته داشتیم بسیار آسان بود. در سال گذشته، به دلیل محدودیت‌ها و تغییر نظام ارزی کشور، دولت شرایط را سخت کرده و در خصوص واردات کالا، رتبه بندی کارت‌های بازرگانی را تصویب کرد. اما در دوره جدید، با مشکل بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات مواجه هستیم. در حال حاضر این موضوع در دولت در حال بررسی است که ان شاءالله بتوانیم با پیمان سپاری ارزی یا تعهد ارزی برای این موضوع راه حل خاصی فراهم کنیم. برای تسهیلات ارزی که پرداخت می‌شود امروزه بحث تعهد ارزی را داریم، افرادی که تسهیلات ارزی دریافت می‌کنند بحث تعهد ارزی و برگرداندن کالا‌ها یا رفع تعهد برای ادامه مسیر اقتصادی شان لازم است. در خصوص بحث صادرگنندگان هم این امر دارد صورت می‌گیرد که این مورد هم برای افرادی که کالاهایشان را صادر می‌کنند، خواهیم داشت.

هیچ جامعه‌ای در دنیا عاری از فساد نیست
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه هیچ جامعه عاری از فساد وجود ندارد، اظهار داشت: امروزه جوامع درگیر فساد هستند و شدت و ضعف آن در جوامع مختلف، متفاوت است. ما نمی توانیم جامعه‌ای داشته باشیم که عاری از فساد باشد، اما چه شده که الان صدای فساد و فساد کردن را بیشتر از گذشته می‌شنویم. توجه ما همیشه در برخورد با مصادیق بوده و همیشه دنبال این بودیم که یک فسادی رخ بدهد و مفسد را دستگیر کنیم، انگار اگر این کار را کردیم دیگر فسادی بوجود نمی‌آید. هیچ وقت نیامدیم با اسباب و عللی که به وجود آورنده فساد هستند و آن چیزی که بستر فساد را بوجود آورده است، مقابله کنیم.
وی افزود : مفسدین اقتصادی ما مفسدین یقه سفیدی هستند که با اصحاب قدرت در ارتباط هستند و فساد‌های منسجمی انجام می‌دهند؛ و افراد زیادی در بخش‌های مختلف  برای خودشان دارند. ما باید فرصت بوجود آمدن فساد را از این افراد بگیریم، یعنی شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای باشد که امکان بروز و ظهور فساد برای این افراد فراهم نشود و توانایی این کار را نداشته باشند. زمانی این اتفاق می‌افتد که اقتصاد ما یک اقتصاد شفاف و تحت کنترل و قابل رصد باشد. هرجا اقتصاد تاریک و مبهم و قابل رصد نبود آنجا محل تجمع مفسدین می شود. یک روز در حوزه ارز است، یک روز در حوزه زمین است. هرجا که منافع ایجاب کند و بتوانند از دست قانون فرار کنند، تجمع می‌کنند و آنجا را محل فساد می‌کنند.

کاظم پالیزدار  افزود: تمام تلاش ما این است که این منفعت‌ها از بین برود. این امر فقط از طریق نظارت دقیق و شفاف بوجود می‌آید که امروزه این نظارت دقیق و شفاف از طریق سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتالی میسر است. یعنی ما هرچه قدر بتوانیم بستر‌های سیستمی خود را افزایش دهیم، هر چه قدر ارتباط بین ارباب رجوع و کارمند دولت را کمتر کنیم، شاهد فساد کمتری خواهیم بود.
وی در پایان با اشاره به سابقه بحران ارزی در کشور گفت : سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ کشور چندین  بحران ارزی داشته است. در بحران سال‌های  ۹۰ و ۹۱ دولت مقدار زیادی منابع ارزی در جامعه تزریق کرد تا بتواند با بحران ارزی کنترل و مقابله کند. تفاوتی که این دوره با دوره‌های پیش دارد این است که مفسدین را سریعا شناسایی کردیم و این افراد به دادگاه معرفی شدند. به واسطه وجود سیستم‌های نظارتی که خیلی هم از عمر آن‌ها  نمی‌گذرد، توانستیم بخشی از افرادی که سو استفاده کردند را دستگیر کنیم. مثل کسانی که در حوزه موبایل و کالا‌های اساسی خریدار بودند، و منابع ارزی شان را برنگرداندند.
برچسب ها: فساد ، رانت ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: