bazarnews

کد خبر: ۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس اقتصادی کشورمان در خصوص فسادهای مالی گفت: طبیعتا جنس فساد مبارزه خاص خودش را می طلبد و اگر فساد مربوط به ساختار باشد باید آن را اصلاح کرد.
هر نهادی که ادعا کرده با فساد مبارزه کرده است، دروغ گفته است!/ با کسانی که فکر می‌کنند بیت‌المال ارث پدری‌شان است، برخورد شودجهانبخش محبی‌نیا کارشناس اقتصادی و نماینده مردم در دولت دهم در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: بخشی از فساد از ساختار نهادها و بخشی از اقتصاد است، اقتصادی‌های که در آن عرضه و تقاضا تعیین کننده تعادل نیست باید منتظر فساد هم باشد.

بخشی از فسادها از انحصارها بر می‌آید، چه دولت و چه بخش خصوصی وقتی انحصار داشته باشد و اختیار مفرد یک بخش از اقتصاد به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شود، اطمینان داشته باشید که فساد پیش می آید. به طور مثال بازار گندم را در سالهای که ما نیاز به گندم وارداتی داریم در اختیار افراد خاص می گذاریم و متاسفانه این افراد هم همان گندم را با کیلویی 600 تومان خریداری می کنند و بعد از چند ماه و در یک شرایط خاص با قیمت دو برابر به دولت می فروشند! این هم بخشی از فساد است. 

فساد مالی رتبه بندی جهانی ایران را در مبارزه با طرح فساد پایین آورد!
کارشناس اقتصادی کشورمان تاکید کرد: گونه دیگر فساد به مسئله پرداخت ها و دریافت ها بر می گردد که در واقع برداشت های غلط قانون و جاه طلبی‌ها باعث به وجود آمدن فیش های نجومی می شود. آنچه که ما می توانیم در مبارزه فساد بیان کنیم این است که ما با اصطلاح مبارزه با فساد با وجود تلاش ها و  مجاهدات های که داشتیم موفق عمل نکردیم و وجود همین فسادها رتبه بندی جهانی کشور ما را در مبارزه با طرح فساد پایین می آورد. 

وی افزود: همین مهم وضعیت مملکت ما را وخیم نشان می دهد، در داخل باعث فرار سرمایه می شود و اعتماد مردم به دولت را سلب می کند. سرمایه گذار خارجی ایران را به عنوان جایگاه سرمایه انتخاب نمی کند و در حوزه سیاست باعث نارضایتی مردم از نظام سیاسی و اقتصادی می شود و بدترین آثار عفونت فساد همین است.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای مبارزه با فساد گفت: در واقع صحبت در این مورد دیگر ملال‌آفرین شده است و به اعتقاد بنده راهکار لازم برای مبارزه به آن این است که قبح فساد را که ریخته شده را برگردانیم.

متاسفانه بسیاری از مفسدان اقتصادی  بعد از ارتکاب اعمال فساد آمیز خیل راحت در جامعه از چپاول بیت المال سخن می گویند و در واقع مسئله مهمی که جای بحث دارد نوع برخوردها با این افراد است. باید اجازه ورود نهاد ها و افراد را برای ورود به فساد ندهیم و لازمه آن یک سیستم کنترل نظارت و ارزیابی به روز است که متاسفانه این سیستم در مملکت ما وجود ندارد.

هر ارگان و نهادی که ادعا کرده با فساد مبارزه کرده است، دروغ گفته است!
محبی نیا اذعان داشت: هر ارگان و نهادی ادعا کرده که در زمینه مبارزه با فساد با قدرت عمل کرده دروغ گفته است! چرا که هیچ نهادی در کشف و جلوگیری از فساد نمی تواند ادعا کند که موفق عمل کرده چه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، مجلس و چه حراست سازمان ها!

اگر ما در زمینه نظارت و ارتکاب قبل از جرایم قوی بودیم، نباید فساد به وجود می آمد. حتی بخش زیادی از موارد فساد در مملکت هنوز شناسایی نشده است. یک نمونه آن وجوهی است که دولت آمار آن را در این سال های اخیر وارد بودجه نکرده است و هنوز هیچ نهاد اجرایی گزارش کاملی از این هزار میلیارد تومان ها را ندارد و چه بسا که افراد از سود همین وجوه در بانک ارقام نجومی را از بیت المال چپاول کنند و با این شرایط می توان گفت که متاسفانه باز هم مردم این نظام باید کتک خور زیاده طلبی و نادانی این افراد شوند که برای رسیدن به خواسته های خود رحمی به مملکت نمی کنند.

نماینده مردم در دولت دهم در خصوص راهکارهای دیگر برای مبارزه با فسادهای مالی اضافه کرد: امر نظارت یک مسئله مهمی است که باید از ورود افراد ناسالم به صورت جدی جلوگیری شود، ضمن اینکه باید نظارت ها در حوزه صادرات، واردات، مباحث مربوط به اجرای آیین نامه معاملاتی، ترک تشریفات، نظارت بر پروژه ها و بسیاری از موارد دیگر را دو چندان کنیم هرچند که ما هنوز ارزیابی درستی از فساد سیاسی و فرهنگی در بخش های کلان  نداریم.

متاسفانه در یک فضایی زندگی می کنیم که مسئله فساد از روال طبیعی خارج شده و به حوزه های دیگر هم سرایت کرده است پس باید برخوردها جدی تر شود و ما هم باید به کسی که برای مردم مظلوم جهت گیری می کند رحم نکنیم.

با کسانی که فکر می کنند بیت المال ارث پدری‌شان است، برخورد شود
کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر در مبارزه با فساد که باید بررسی شود برخورد با مسئولینی است که نزدیکان و اقوام خود را وارد سیستم نظام می کنند و جالب اینجاست که به نوعی با وزارت خانه ها، موسسه و نهادها برخورد می کنند که انگار ارث پدریشان است! و معاونین هم به راحتی تسلیم این نیروها می شوند!

نباید اجازه داد تا این افراد وارد نظام شوند و بیت المال که امانت ملت است توسط مجلس در اختیار آنها قرار بگیرد و به عنوان ملک شخصی از آن استفاده کنند. این مسیر باید تبیین شود تا حباب های فساد را در بطن جامعه از بین ببرد.

محبی نیا در خاتمه در خصوص راههای دیگر مبارزه با فساد گفت: به اعتقاد من باید دولت ها و ngo ها فساد را مانعی برای توسعه زندگی بدانند. اگر چشم ها را در برابر فساد ببندیم قطعا گریبان گیر همه خواهد شد ضمن اینکه پدیده قاچاق هم در مملکت ما بخشی از فساد است اما با پوشیدن بعضی از لباس های مصلحتی قباهت فساد را ندارد در صورتی که همه اینها از یک جنس هستند و جلوی پیشرفت کشور را می گیرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: