bazarnews

کد خبر: ۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
ظرفیت جدید فروش نفت نرخ رشد را افزایش می‌دهد
قائم وزیر صنعت در امور تولید گفت: طی چند سال گذشته در صنعت و اقتصاد رشد منفی را داشته ایم و امروز بر اساس آمار در 5 ماهه نخست سال جاری در 22 گروه کالایی رشد مثبت را تجربه کرده ایم .
بازار نیوز - رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید گفت : حمایت از تولید شاه بیت اقتصاد مقاومتی است چرا که تولید به عنوان محور در فعالیت های جامعه است . وی افزود : در وزارت صنعت وضعیت تولید دائما توسط گروههای منتخب در 50 قلم رصد می شود .

قائم وزیر صنعت در امور تولید خاطر نشان کرد : ما در چند سال گذشته در صنعت و اقتصاد رشد منفی را داشته ایم و امروز بر اساس آمار در 5 ماهه نخست سال جاری در 22 گروه کالایی رشد مثبت را تجربه کرده ایم .

وی ادامه داد : البته در برخی از اقلام مثل سیمان وکاشی رشدمان منفی بوده است .
رحمانی گفت : در سال 92 صنعت 2 درصد رشد منفی داشته است اما امسال رشد صنعت 4 و دو دهم درصد بوده است وتا آخر سال بهتر هم خواهد شد .

قائم وزیر صنعت در امور تولید با اشاره به برنامه های در دست همچون رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط در این وزارتخانه تاکید کرد : تولید افزایش یافته است و از رکود در حال خروج هستیم اما چون در طی چند سال گذشته به دلایل تحریم ، رکود جهانی وسیاست های انقباضی دچار مشکل بوده ایم این روند ملموس نشده است .

وی افزود : اینکه که ما یک معیاری داشته باشیم که تولید چقدر فعال است باید بررسی و بر اساس آمارهای میدانی مسئله خروج از رکود احساس شود .

رحمانی ادامه داد : آمارهایی که در حال حاضر از واحدهای صنعتی ارائه می شود درست نیست و باید در آمارگیری تجدید نظر شود چرا که هنوز واحد هایی که از قبل وجود داشته و از بین رفته اند در آمارگیری محاسبه می شود .

قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید تصریح کرد : وقتی ما می گوییم صنعت شاید به معنای صنایع در نظر گرفته شود اما این درحالیست که ساختمان و بخش های دیگر نیز در این مقوله وجود دارند .

وی افزود : بر اساس تورم و تحریم صنعت کشور آسیب دیده است و ما به عنوان متولی صنعت می گوییم روند امروز صنعت رو به بهبود است .
در ادامه همچنین محمدرضا پورابراهیمی در خصوص بررسی راهکارهای خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی افزود : ظرفیت جدید فروش نفت و افزایش قیمت ها منجر به افزایش نرخ رشد خواهد شد . وی ادامه داد : واقعیت های میدانی و آمارها نشان می دهد که واحدهای صنعتی در کشور دچار مشکل هستند و این نواقص مربوط به چند سال اخیر نیست و ظرف طولانی مدت است .

رییس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد : بر اساس واحد ها حدود 50 درصد از واحد های صنعتی در کشور غیر فعال هستند و در واحد های فعال ظرفیت تولید 45 درصد است که این میزان 30 درصد ظرفیت اقتصاد ایران است 
پورابراهیمی گفت : با توجه به افزایش قیمت نفت در سال گذشته ممکن است این افزایش را در سال آینده نداشته باشیم و در آن زمان سهم صنعت در واقعیت های میدانی خود را نشان می دهد .

وی افزود : میزان واردات ما کاهش پیدا کرده و کالاهای واسطه ای دیگر به کشور ورودشان کند شده است و این به معنای کم شدن تولید در کشور است .
پورابراهیمی در پاسخ به سوالی در خصوص تضاد در آمارهای موجود گفت : در حوزه عملیات میدانی وقتی آمار می گیریم باید به مولفه های مختلف توجه کنیم .

وی ادامه داد : به طور مثال بر اساس آمار وزارت صنعت امسال برای حل بحران واحدهای تولیدی در صنعت برای 7500 واحد خط اعتباری در نظر گرفته شده است .
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود : حال بر اساس همین آمار ما می گوییم که باید مشکلات غیر از مشکلات مالی واحد های صنعتی حل شود و کاملا مشخص است که وضعیت بنگاه های اقتصادی ما بیمار است .

پورابراهیمی گفت : در حال حاضر یک سوم اقتصاد ایران فعال است و دو سوم دیگر غیر فعال است .
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: