bazarnews

کد خبر: ۶۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
 دولت آمریکا فروش تسلیحات ضدتانک به اوکراین را تصویب کرد. پیشتر کنگره آمریکا فروش این تسلیحات را تایید کرده بود.

وزارت امورخارجه  آمریکا اعلام کرد که فروش دست‌کم ۱۰ دستگاه پرتاب موشک و تجهیزات لازم به ارزش ۲/ ۳۹ میلیون دلار تایید شده است. در مجموع قرار است که ۱۵۰ سلاح "جاولین" به اوکراین داده شود.

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که فروش این تسلیحات در راستای منافع ملی ایالات متحده بوده و به کشور اوکراین کمک می‌کند که از "تمامیت ارضی و استقلال" خود دفاع کند.

به گزارش دویچه وله آمریکا کمک‌های نظامی خود به اوکراین را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. این تصمیم پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه اتخاذ شد. اوکراین پیشتر نیز از آمریکا خواسته بود که موشک‌های پیشترفته ضدتانک از نوع "جاولین" را در اختیار این کشور قرار دهد.

"جاولین" یک سلاح ضدتانک موثر است. شرکت‌های لاکهید مارتین و ریتیون این سیستم ضدتانک را ساخته و در سال‌های گذشته آن را به‌طور مداوم تکامل داده‌اند. این سیستم ضدتانک می‌تواند از فاصله دور هدف خود را تشخیص داده و سپس هدایت آن به‌طور اتوماتیک و از هوا صورت می‌گیرد.

به گفته شرکت‌های سازنده این سیستم می‌تواند برای مقابله با تانک، دیگر خودروهای زرهی و هم‌چنین سنگر به کار گرفته شود. این سیستم سبک است. این سیستم موشکی قابل حمل و استفاده توسط نفر پیاده است.

پس از شلیک، موشک هدف خود را به‌طور اتوماتیک پیدا کرده و سپس نابود می‌کند. به همین دلیل در ارتش آمریکا درباره سیستم هدایتی بسیار دقیق این موشک گفته می‌شود: «شلیک کن و به چیزی دیگر فکر نکن.»

به گفته کارشناسان نظامی این سلاح می‌تواند در جنگ داخلی اوکراین بسیار کارآمد باشد. زیرا اغلب نبردها در مناطقی صورت می‌گیرند که ساختمان‌های زیادی در آنجا قرار دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ماه ژوئیه امسال در تماسی تلفنی از دونالد ترامپ خواسته بود که فروش این سلاح ضدتانک هر چه زودتر صورت گیرد. تا چند هفته گذشته تاریخ دقیقی برای فروش سیستم ضدتانک جاولین در نظر گرفته نشده بود.

اما به نظر می‌رسد که تایید ارسال این سلاح به اوکراین در پی گفت‌وگوهای خبرساز و جنجالی ترامپ و زلنسکی صورت گرفته باشد. حزب دموکرات آمریکا ترامپ را متهم می‌کند که با دادن وعده به زلنسکی، از او خواسته است که پرونده‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش بگشاید. ترامپ تا کنون تمامی این اتهامات را رد کرده است.

برچسب ها: تسلیحات ، امریکا ، اوکراین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: