bazarnews

کد خبر: ۶۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
خوشه محتوایی یکی از مواردی بود که سئوکار پس از آپدیت Hummingbird گوگل مطرح نمود. گوگل در این آپدیت به کلیدواژه‌های معنایی رو آورد و کوئری‌هایی که مبتنی بر نیاز جستجوکننده‌ها بود را پیاده کرد.

 در حقیقت گوگل رفتار جستجوکننده‌ها را بررسی کرد و راه‌حلی برای صرفه‌جویی در وقت آن‌ها پیدا کرد تا در کمترین زمان ممکن بتوانند به جواب سوالات خودشان برسند.

اینکه کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن پاسخ سوالات‌شان را از گوگل دریافت کنند مزیت مهمی است و فعالیت وبسایت‌ها را به نحوی تحت تاثیر قرار می‌دهد و ارزش وبلاگ سایت را بالاتر می‌برد. گوگل در این آپدیت چیزی از خوشه‌ی محتوایی مطرح نکرده است. اما در حال حاضر خوشه‌ی محتوایی یکی از بهترین ایده‌هاست که سئوکارها می‌توانند برای بهینه‌سازی استراتژی سئو سایت یا مشاوره سئو از آن استفاده کنند.

 

خوشه محتوایی چیست؟

با یک مثال موضوع را برای شما شرح می‌دهیم: به طور مثال یک کسب و کار در حوزه‌ی تولید محتوا قصد دارد از این خوشه برای فعالیت‌های بلاگ خود استفاده کند تا در گوگل رتبه‌ی بهتری کسب کند. قبل از هر چیز این کسب و کار باید موضوعات مختلف و متناسب با کسب و کار خود را شناسایی کند. به این موضوعات، محتوای کلیدی یا سرشاخه گفته می‌شود، این موضوعات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بازاریابی محتوا
  • استراتژی محتوا
  • مهارت‌های نویسندگی
  • کانال‌های بازاریابی

این سرشاخه‌ها تعیین‌کننده فعالیت کلی وبسایت هستند. یعنی موضوعاتی هستند که این کسب و کار قصد دارد به صورت ویژه روی آن تمرکز کند. حالا باید برای هر کدام از این سرشاخه‌ها، خوشه‌های موضوعی پیدا کند.

بازاریابی محتوا: تکنیک‌ها – اصول – فرایند – روش‌های جدید – آپدیت‌های دنیای محتوا – بهینه‌سازی محتوا – انواع محتوا و چندین و چند موضوع دیگر.

استراتژی محتوا: اصول – روش‌ها – نحوه‌ی تعیین استراتژی – رویکردهای استراتژی – استراتژی متناسب با هر کسب و کار  و موضوعاتی از این دست.

مهارت‌های نویسندگی: نحوه نگارش - اصول نگارش برای وب – نویسندگی قدرتمند – کپی‌رایتینگ – نویسندگی سئومحور – قالب‌های نویسندگی و صدها موضوع دیگر

کانال‌های بازاریابی: سئو – شبکه‌های اجتماعی – رپورتاژ – پست مهمان – بک لینک و موضوعات مختلف دیگر

بعد از اینکه تمام این موضوعات با جزئیات دقیق نگارش شدند و روی سایت منتشر شدند باید لینک‌سازی داخلی انجام شود و در تمام این مقالات به فراخور موضوع به سرشاخه‌ها و یا سایر موضوعات لینک داده شود. در حقیقت شما یک شبکه می‌سازید. شبکه‌ای قدرتمند که استراتژی وبسایت شما را تعیین می‌کند.

اما هنوز تمام نشده است. هر کدام از موضوعات که به سرشاخه‌ها لینک داده شده‌اند خودشان می‌توانند یک سرشاخه‌ی جدید به حساب بیایند. به طور مثال شما می‌توانید صدها موضوع برای سئو ، نویسندگی برای وب، انواع استراتژی محتوا و مواردی از این دست استخراج کنید. با استفاده از این استراتژی، در گذر زمان به یک مرجع پویا و قدرتمند تبدیل می‌شود که کاربران به آن‌ها اعتماد دارند و می‌توانند جواب تمام سوالات‌شان را در وبسایت‌شان پیدا کنند. با این ایدئولوژی‌ها گوگل هم به شما اعتبار می‌بخشد چرا که شما به صورت مداوم موضوعات مهمی که در دنیای وب وجود دارند را پوشش می‌دهید و به سوال جستجوکننده‌ها پاسخ می‌دهید. در نتیجه SERP شما بهبود پیدا می‌کنید و نرخ کلیک بسیار بالاتری را تجربه خواهید کرد.

 

چگونه خوشه محتوایی بسازیم؟

برای اینکه بتوانید این استراتژی قدرتمند را متناسب با کسب و کار و فعالیت خود بهبود ببخشید باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید و مطابق روشی که در ادامه گفته می‌شود جلو بروید تا نتیجه بگیرید. می‌دانید که خوشه محتوایی زمان‌بر است و ممکن است به این زودی‌ها به جواب نرسید. اما می‌توانید مطمئن باشید که نتیجه‌ی آن هم شما را در گوگل معتبرتر می‌کند و هم کاربران و مشتریان احتمالی شما به تخصص شما ایمان می‌آورند.

1. اهداف‌تان را آنالیز کنید و کلیدواژه‌ها و موضوعات خود را استخراج کنید.

قبل از اینکه سراغ تولید محتوا ی انبوه و بدون نتیجه بروید باید ببینید اهداف کسب و کار شما چیست و قصد دارید چه کسانی را جذب کنید؟ چه کسانی قرار است مشتریان احتمالی شما باشند؟ چه محصول و خدماتی ارائه می‌دهید و به طور کلی هدفتان چیست؟

سپس باید موضوعات و کلیدواژه‌های سرشاخه را تعیین کنید اما چند نکته‌ی زیر را مدنظر داشته باشید.

  • هدف شما از این استراتژی سئو چیست و قصد دارید دقیقا به چه نتایجی برسید؟
  • روی چه موضوعاتی باید تمرکز کنید و اولویت‌بندی‌های شما چه مواردی هستند؟
  • اهداف تبدیل شما چه چیزهایی هستند؟

حالا می‌توانید کلیدواژه‌های اصلی خود را متناسب با این سوالات و جواب‌های آن استخراج کنید و استراتژی خود را بهینه‌سازی کنید.

2. کل محتوای سایت را بهینه‌سازی کنید.

اگر در حال حاضر یک وبسایت فعال هستید و مدت‌هاست که محتوا تولید می‌کنید و یک وبلاگ پربار هم دارید. سعی کنید متناسب با این سرشاخه‌ها لینک‌سازی داخلی و دسته‌بندی موضوعات را انجام دهید. یعنی محتوای قبلی خود را متناسب با سرشاخه‌ها ویرایش کنید و لینک‌سازی را متناسب با قواعد خوشه‌محتوایی انجام دهید. این کار دو منفعت عمده برای شما دارد. اول اینکه محتوای قبلی شما پربارتر می‌شود و دوم اینکه کلیدواژه‌های اصلی شما لینک داخلی دریافت می‌کنند و قدرت آن‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است از این طریق بازدید هم دریافت کنند. یعنی شما هم از نقطه نظر سئو صفحات قبلی خود بهبود پیدا می‌کنید و هم استراتژی سئو خود را برای بیشترین میزان دریافتی و تبدیل مشتریان بهینه می‌کنید.

3. صفحات سرشاخه‌ی خود را تعیین کنید و برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

اگر قبلا برای صفحات سرشاخه‌ی خود متناسب کلیدواژه‌های آن‌ها محتوا تولید کرده‌اید سعی کنید محتوای خود را پربارتر و قوی‌تر کنید. مثال‌های متعددی به آن اضافه کنید. تصاویر و اینفوگرافی به آن اضافه کنید. توضیحات خود را گسترده‌تر کنید و  آن‌ها را به یک صفحه‌ی قدرتمند تبدیل کنید. اگر هنوز این صفحات سرشاخه را ندارید آن‌ها را تولید کنید. به زبان ساده‌تر بگوییم: بهترین محتوایی که می‌توانید را برای این صفحات بنویسید و سعی کنید کلیدواژه‌های مهم و اساسی را در آن بیاورید و به قول معروف سئو کنید.

4. نقشه‌ی خوشه‌ها و سرشاخه‌ها را تعیین کنید و لینک‌سازی کنید.

پس از این سه مرحله باید قبل از هر چیز یک نقشه برای محتوای خود ایجاد کنید. شبکه‌ی آن را رسم کنید و موضوعات را مشخص کنید. بعد از اینکه به یک نقشه‌ی جامع دست پیدا کردید. حالا لینک‌سازی را شروع کنید. از ریز موضوعات شروع کنید و سعی کنید به شاخه‌ی بالایی آن لینک بدهید. در هر محتوای جدیدی که تولید می‌کنید هم باید این نکات را رعایت کنید.

سعی کنید موضوعات را متناسب با ترندهای دنیای روز انتخاب کنید و یک تقویم محتوایی داشته باشید تا متناسب با آن موضوعات را منتشر کنید. اگر گروه نویسندگان دارید سعی کنید آن‌ها را متناسب با توانایی و تخصص‌شان روی موضوعات دسته‌بندی کنید و به هر کدام موضوعات خاصی در یک شاخه بدهید. این کار باعث می‌شوند تا هم کیفیت محتوای شما در این موضوعات بالاتر برود و هم نویسندگان روی موضوعات تسلط پیدا می‌کنند و انرژی کمتری از آن‌ها تلف می‌شود. در ضمن نویسندگان شاخه‌ها و خوشه‌ها را خواهند شناخت و متناسب با آن محتوا تولید می‌کنند تا شما بتوانید به راحتی به سرشاخه‌ها لینک بدهید.

 

جمع بندی

در عصر جدید دنیای دیجیتال مارکتینگ، استراتژی‌های موفق پیروز میدان هستند و بدون استراتژی عمل کردن تبعات خوبی ندارد. در حال حاضر استراتژی خوشه محتوایی در اکثر کسب و کارهای موفق جریان دارد. هم فرایند تولید محتوا را آسان‌تر می‌کند و هم رابطه‌ی شما با گوگل بهتر می‌شود. اگر هنوز برای وبلاگ و محتوای سایت خود یک استراتژی در نظر گرفته‌اید خوشه‌ی محتویی می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد. 

برچسب ها: سئو ، سایت ، گوگل
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: