bazarnews

کد خبر: ۶۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
در برنامه دستخط مطرح شد؛
علی عبدالعلی زاده گفت : خانه 940 هزار تومانی شهرک غرب در سال 84 الان متری 42 میلیون تومان به فروش می‌رود. چرا؟ برای اینکه 16 سال است که در کشور مسکن ساخته نمی‌شود. آقای احمدی‌نژاد قطار ساخت شهری کشور را روی مسکن مهر برد، مسکن مهر خوب بود که برای فقرا خانه بسازیم. ما هم می‌ساختیم ولی نه اینکه بانک مسکن را بگوییم تنها وام به مسکن مهر بدهد. بانک‌های دیگر فقط وام به این بدهند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز : علی عبدالعی زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات، هفته گذشته میهمان برنامه دستخط بود. خلاصه ای از نکات مهم مطرح شده در این برنامه  را از زبان عبدالعلی زاده می خوانید :

*دولت در بعد اقتصادی عملکرد موفقی نداشت

من فقط اشاره به بعد اقتصادی می‌کنم که دولت عملکرد موفقی نداشته است. من از همان اول دولت که سیاست مهار تورم را با رکود و فشار اقتصادی بر جامعه آغاز کردند، مخالف بودم. این را به دوستان گفتم، همه صاحب‌نظران اقتصادی در کتاب‌ها و مقالاتشان اعلام کردند که بدترین شکل برخورد با تورم و مهار تورم همین شکلی است که دولت آقای روحانی انتخاب کرده است، یعنی با فشار آوردن بر روی رونق اقتصادی و بردن رونق به رکود، می‌خواهند تورم را کنترل کنند و نرخ آن را پائین بیاورند.

*دولت احمدی نژاد دولت افراط بود و دولت روحانی، دولت تفریط!

8 سال دولت قبل آقای روحانی بود که دولت افراط بود و بی‌حساب پول در جامعه ریخت. 800 میلیارد دلار درآمد را در جامعه بدون برنامه ریختند. تورم شدید به وجود آورد و ارزش پول ملی یک سوم شد. دولت آقای روحانی هم تفریط کرد. رکود را انتخاب کرد و هر نوع فعالیت را قبض کردند، وام به تولید ندادند. آنها می‌گفتند به هر ترتیبی نرخ تورم یک رقمی شود، خود این موتور توسعه و رونق جدید منطقی است. من از این سر در نیاوردم و آن زمان هم گفتم این چیزی است که تا الان جایی ندیدم و نخواندم. آقایان این کار را کردند و زیر 10 درصد آمدند ولی جوانان بیکار ماندند، کار در جامعه تولید نشد. بعد از یک رقمی شدن حرکتی که ایجاد نشد، ما گرفتار رکود تورمی هم شدیم. یعنی الان تورم به بالای 30 درصد برگشته است ولی همان رکود وجود دارد، یعنی نه تنها رونق ایجاد نشده که رکود هم هست.

*هیچ شاخص اقتصادی، بیانگر خروج از رکود نیست

کدام شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد ما از رکود خارج شده‌ایم؟ کدام بخش کشور رونق دارد؟ افزایش تولید ناخالص ملی کجاست؟ نشانه‌های رکود، شاخصه‌های اقتصادی است. بخش مسکن باید رونق داشته باشد. بخش مسکن نسبت به دو سال قبل خود هم اوضاع بدتری در 98 دارد. بقیه بخش‌ها هم به همین شکل است. مگر واحدهای تولیدی تعطیل راه افتادند؟ الان در شرایطی هستیم که شرایط نه جنگ و نه مذاکره، لازمه‌اش این است که اگر بخواهد طولانی شود یک اقتصاد فعال در داخل کشور داشته باشیم.من قبول دارم درآمد ارزی کشور کم است ولی کشور ما آنقدر استعداد و امکانات دارد که می‌شود با حداقل ارز هم کشور را در رونق نگه داشت و با رونق فعال کرد.

*روحانی در 6 سال حتی نتوانست دهکهای بالا و پایین جامعه را مشخص کند

دولت آقای روحانی وقتی سرکار آمد، همه دوستانی که دور آقای روحانی بودند به اتفاق می‌گفتند یارانه را قطع کنید یا حداقل یارانه‌ها را از دوسوم کشور قطع کنید و یک‌سوم دهک‌های خیلی پائین را حتی اضافه یا پرداخت کنید.به تصویب مجلس هم رسید ولی دولت اقای روحانی نتوانست در کشور در 6 سال تعیین کند چه کسی فقیر و چه کسی غنی است که بتواند یارانه او را قطع کنند. این کم‌لطفی در اقتصاد شد و دولت آقای روحانی نه تنها نتوانست باری از اقتصاد کشور را بردارد، در شرایط سخت امروز بار زیادی در حوزه اقتصاد بر روی دوش مردم گذاشت.

*آخوندی گفت اقتصاددانان دولت اجازه نمی دهند خانه بسازم

خانه 940 هزار تومانی شهرک غرب در سال 84 الان متری 42 میلیون تومان به فروش می‌رود. چرا؟ برای اینکه 16 سال است که در کشور مسکن ساخته نمی‌شود. آقای احمدی‌نژاد قطار ساخت شهری کشور را روی مسکن مهر برد، مسکن مهر خوب بود که برای فقرا خانه بسازیم. ما هم می‌ساختیم ولی نه اینکه بانک مسکن را بگوییم تنها وام به مسکن مهر بدهد. بانک‌های دیگر فقط وام به این بدهند. انبوه‌سازان پیمانکار مسکن مهر شوند.

بقیه هم باید مسکن بسازند. برای بقیه مردم مسکن ساخته نشد. در دولت آقای روحانی هم که رکود حاکم کردند. من خدمت آقای آخوندی رفتم. من خیلی ارادت به آقای آخوندی دارم و ایشان را خیلی قبول دارم، به ایشان گفتم چرا بخش مسکن را راکد نگه داشتید؟ چرا فعال نمی‌کنید؟ گفت اقتصاددانان دولت اجازه نمی‌دهند. می‌گویند اگر فعال کنید تورم بالا می‌رود. بالا برود! این کارگران ساختمانی که بیکار کنار خیابان نشسته‌اند و نان به خانه نمی‌برند، اینها اولی هستند یا نرخ تورم؟

*به جهانگیری گفتم این طوری نرخ تورم را پایین نمی آورند

من به آقای جهانگیری  همان اول که شروع کردند نرخ تورم را پائین بیاورند، عرض کردم آقای دکتر جهانگیری پائین‌ آوردن نرخ تورم ضروری است، ولی نه به این سبک! تورم دو ریشه اساسی دارد. یکی استقراض دولت و دیگری خلق پول توسط بانک‌ها. حجم استقراض بیشتر است، مخصوصاً الان که نفت نمی‌توانیم بفروشیم استقراض بیشتر است.

*7 هزار مالیات بگیر به جان 7 هزار کارخانه دار موفق افتاده اند

الان در جامعه «4 هزار هزار میلیارد تومان» نقدینگی داریم. «یک‌هزار هزار میلیارد تومان» ظرفیت مالیاتی در کشور وجود دارد. چقدر مالیات وصول می‌کنیم؟ وصولی مالیات در سال 97، حدود 107 هزار میلیارد تومان است. جشن گرفتند که از 100 هزار میلیارد تومان گذشتیم. شما خودتان را با اصل ماموریت مقایسه کنید. هزار هزار میلیارد تومان ظرفیت مالیاتی کشور است و باید مالیات وصول کنید. 107 هزار میلیارد وصول می‌شود، یعنی ده درصد کار خود را انجام می‌دهیم. پس این سیستم مالیاتی غلط است. گذشت آن دوران که باید از کارمند مالیات بگیریم. همین عبث است. 7-6 هزار نفر مالیات‌بگیر به جان 8-7 هزار نفر صاحب کارخانه و مدیران شرکت‌های موفق این کشور افتاده‌اند، چون به آنها می‌گویند مالیات بیشتری بگیرید. من اینها را می‌شناسم و سال به سال مالیات را افزایش می‌دهند بدون این که درآمد آنها بیشتر شود. الان در جریان هستم برخی مودیان مجبور هستند به قول خودشان از زیان مالیات بدهند. باید سیستم مالیات‌گیری کشور عوض شود.

*وزرایی که بدون پول نمی توانند کار کنند باید بروند

من بدون این که از دولت یک ریال بگیرم در شهر جدید هشتگرد شهرک گلخانه‌ای ساختم. 84 گلخانه در 100 هکتار ساختم و الان هم فعال هستند. آنجا هم در هر گلخانه ده نفر کار می‌کنند یعنی 840 شغل ایجاد کردم. برای پایلوت و نمونه این را ساختم. آن زمان من وزیر مسکن بودم. گفتم فضای سبز هشتگرد در کمربندی یک بخشی را شهرک گلخانه‌ای می‌کنیم. زمین کشاورزی و فضای سبز است. الان دارند کار می‌کنند و در بازارهای داخلی پخش می‌کنند و مواد غذایی به مردم می‌دهند. چرا این را در هزار ضرب نمی‌کنیم؟ آقای خاتمی وقتی افتتاح کرد گفت آقای عبدالعلی زاده می‌شود ایران هم مثل بقیه کشورها پر از گلخانه  شود و یک روزی از تهران تا قزوین و زنجان و تبریز می‌رویم دو طرف اتوبان گلخانه باشد. گفتم چرا نمی‌شود این کار را کرد؟ در گلخانه می‌توانیم از 100 کیلومتری آب بیاورید و توجیه اقتصادی دارد. همه جا را می‌توان گلخانه کاشت.

آنوقت کارخانه ساخت گلخانه 3-2 تا در کشور است الان بیکار هستند. تولید ندارند. کسی سفارش کار نمی‌دهد. مهندسان کشاورزی بیکار هستند، در کوچه‌ها علاف هستند. کارگرانی که باید اینجا کار کنند، دیپلمه‌ها بیکار هستند. من وزیر بودم بدون پول مدیریت می‌کردم. در دولت هم به آقای خاتمی گفتم که وزرایی که از شما پول می‌خواهند اشتباه اینجا آمدند. در جنگ می‌گفتیم که تنگه هرمز هم بسته شود ما می‌ایستیم. تنگه هرمز هم بسته می‌شد که پول نبود به این وزرا بدهید. حالا که جنگ تمام شده و تنگه هرمز هم باز است، این آقایان می‌گویند پول بدهید. شما بگویید سوءتفاهم پیش آمده، هر وزیری می‌تواند برود و با وضع فعلی وزارتخانه خودش را اداره کند و پول از دولت نخواهد. اگر نمی‌تواند برود و یکی دیگر جای او بیاید. آقای خاتمی هم گفتند این پیشنهاد خیلی خوبی است. همان سال‌های اول دولت بود که گفت این پیشنهاد خیلی خوبی است. آقایان یک هفته فکر کنید. هفته بعد وزرایی بیایند که می‌توانند بدون پول کار کنند. (می‌خندد)

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: