bazarnews

کد خبر: ۶۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت تاکید کرد.

« محمد خدابخشی » افزود: بودجه عمومی دولت همان بودجه وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی و بقیه بودجه کشور مربوط به شرکت های دولتی و موسسه های غیر انتقاعی وابسته به دولت است که اغلب شرکت های درآمد هزینه ای هستند.
وی اظهارداشت: آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد قطع وابستگی بودجه عمومی کشور از نفت است.
نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیب منابع بودجه عمومی کشور در حال حاضر شامل در آمدهای حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی و سایر ملک و املاک مازاد دولت، مالیات و فروش اسناد قرضه یا اسناد خزانه است.
وی در ادامه افزود: بطورکلی این سه منبع منابع اصلی بودجه عمومی کشور را تشکیل می دهد.
خدابخشی اظهارداشت: وقتی کشور بخواهد وابستگی این بودجه را به نفت کم کند باید منابع مربوط به فروش نفت خام و میعانات گازی را از روش های دیگری تامین کند به یک معنا از الزامات بودجه بدون نفت اینکه منابعی را شناسایی و احکامی را در بودجه آورد تا بتوان درآمدهای جدیدی را خلق وجایگزین درآمدهای نفتی کرد.
وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: اقتصاد ایران به اندازه کافی متنوع است بنابراین با بازنگری در معافیت های مالیاتی باتوجه به اینکه 40 درصد از مجموع 100 درصد اقتصاد کشور مشمول معافیت های مالیاتی است می توان منابع جدیدی را خلق و مورد استفاده قرارداد.
نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: معافیت های که در گذشته وضع شده اگر ضرورت دارد تداوم پیدا کند بطورحتم باید تداوم یابد اما اگر در بازنگری که انجام می شودضرورتی به تداوم برخی از معافیت های مالیاتی نیست باید برادامه اعمال این معافیت ها تجدید نظر کرد تا بتوان بخش قابل توجهی از منابع که نیاز است با بازنگری در معافیت های مالیاتی تامین شود.
وی اظهارداشت: جلوگیری از فرار مالیاتی از موضوعات بسیار مهم دیگری است که در حال حاضر باید بصورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد.
خدابخشی تصریح کرد: وقتی صحبت از فرار مالیاتی در کشور می شود به این معنا نیست که از افراد و گروه های شغلی که در حال حاضر مالیات پرداخت می کنند مالیات بیشتری گرفته شود بلکه منظور وصول مالیات از کسانی که به هیچ وجه مالیات پرداخت نمی کنند و به اصطلاح سازمان مالیاتی را دور می زنند.
وی گفت: برای قطع وابستگی بودجه به نفت باید با ساماندهی معافیت های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و دیگر اقدامات منابع جدید و پایداری را خلق و جایگزین منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی کرد.
نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: مطابق زمان بندی که مجلس در رابطه با بودجه کشور تعیین کرده دولت موظف به اینکه تا 15 آبان ماه سال جاری بودجه شرکت های دولتی را به این نهاد قانون گذاری ارائه دهد.
وی اظهارداشت: بودجه شرکت های دولتی پس از تقدیم از سوی دولت به مجلس در نهایت به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع و این کمیسیون هم بودجه مربوطه را به دیوان محاسبات جهت بررسی بیشتر ارسال می کند.
خدابخشی اذعان داشت: دیوان نیز طی 20 روز موظف به رسیدگی بودجه شرکت های دولتی و ارائه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات است و کمیسیون نیز پس از بررسی نهایی این بودجه را تصویب خواهد کرد.
وی گفت: خروجی کمیسیون به عنوان بودجه شرکت های دولتی همزمان با لایحه بودجه سال 99 در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.
نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که اهمیت دارد و نمایندگان مجلس از دولت انتظار دارند با توجه به اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه اکنون در دستور کار دولت است اینکه به بهانه اصلاح ساختار بودجه طرح ها و پروژه های زیر ساختی که در مناطق کمتر توسعه یافته در حال اجرا و تکمیل است این طرح ها و پروژه ها را متوقف نکند.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «سید وحید موسوی، حمیدرضا کجوری، مهدی شیار و مطهره مهرابی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

برچسب ها: بودجه ، نفت ، خدابخشی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: