bazarnews

کد خبر: ۶۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
خلیل رنجبر گفت: آموزش و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی مهمترین راه‌های پیشگیری از دیابت در مدارس با نیازهای ویژه است.

خلیل رنجبر، چاقی و افزایش وزن را از عوامل مهم و خطرساز در بروز دیابت عنوان و اظهار کرد: خودمراقبتی و اتخاذ شیوه زندگی سالم بە عنوان یکی از اصول پیشگیری و کنترل بیماری دیابت به دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی، متوسطه پیش حرفه ای دوره اول و حرفه ای دوره دوم آموزش داده می شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان عنوان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تحرک بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه در قالب اجرای طرح حیاط پویا، المپیادهای ورزشی و نرمش صبحگاهی در 22 مدرسه مستقل و مدارس ضمیمه با نیاز ویژه استان انجام گرفته است.

خلیل رنجبر با بیان اینکه برنامه‌های مکمل درس تربیت بدنی با هدف ایجاد انگیزه برای تحرک، پویایی، شادابی و نشاط در مدارس با نیازهای ویژه اجرا شده است، افزود: با رشد روزافزون آمار مبتلایان به دیابت نوع یک که دانش‌آموزان نیز جزو این گروه هستند، ضرورت برنامه‌های آموزشی دیابت در مدارس قطعی است.

وی اضافە کرد: اقدامات آموزش و پرورش باید بر اساس اسناد بالادستی باشد و سند تحول، سند بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که در آن بر توجه به پویایی دانش‌آموزان تأکید شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، تصریح کرد: این بیماری با اصلاح رفتار، فرهنگ و سبک زندگی ما قابل پیشگیری و کنترل است و آموزش مربیان بهداشت، مدیران و آموزگاران بدون شک نه تنها برای دانش آموزان مبتلا به دیابت بلکه برای سایر دانش آموزان نیز مفید و با نتایج ارزشمندی همراه خواهد بود.

رنجبر اعلام کرد: افزایش وزن در کودکان خطر ابتلا به دیابت و بیماری فشارخون در بزرگسالی را بالا می‌برد، به همین دلیل آموزش‌های تغذیه سالم و بهداشتی برای والدین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید در سرفصل‌های آموزشی مدارس گنجانده شود.

بە گفتە وی کودکان و نوجوانان دیابتی می‌توانند همچون سایر دانش‌آموزان به مدرسه بروند و تحصیل کنند از این رو لازم است با این دانش‌آموزان مثل سایر دانش‌آموزان به دور از هرگونە ترحم و با آگاهی درست برخورد شود .

برچسب ها: دیابت ، بیماری ، رنجبر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: