bazarnews

کد خبر: ۶۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
در گفتگو با دانش آموخته دانشگاه شیکاگو مطرح شد؛
حسین جوشقانی گفت: به نظر نمی‌آید که موفقیت بانک مرکزی بر پایه شانس بوده باشد، به نظر می‌آید که بانک مرکزی از ابزار‌ها استفاده بهتری می‌کند. این نکته خیلی مثبت است.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: حسین جوشقانی، دانش آموخته دانشگاه شیکاگو امریکا، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره نحوه عملکرد بانک مرکزی در ماه‌های اخیر در حوزه ارز گفت:  در بحث ارز، بازه زمانی بسیار مهم است. آن چه که از خروجی نظام ارزی ما در حدود یک سال اخیر برون می‌آید، این است که از ابزار‌های به روز، برای کنترل نرخ ارز بیشتر و بهتر استفاده می‌شود و در نتیجه خیلی موفق‌تر از قبل بودند.
 
*موفقیت بانک مرکزی شانسی نیست

وی افزود: به نظر نمی‌آید که این موفقیت بر پایه شانس بوده باشد، به نظر می‌آید که بانک مرکزی از ابزار‌ها استفاده بهتری می‌کند. این نکته خیلی مثبت است.

*نباید به شوکها بی اعتنا بود

این استاد اقتصاد درباره مدیریت شوک‌ها و هیجاناتی که روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارند، گفت: اتفاقی که در یک ماه اخیر افتاده، بیشتر شوک‌ها و هیجاناتی است که در بازار اعمال می‌شود، ولی به این معنی نیست که این‌ها گذرا و کم اهمیت است. اتفاقا در بحث بلند مدت سیاست گذاری پولی کشور خیلی به نتیجه این که تا چه حد می‌توان این شوک‌ها را کنترل کرد، وابسته است.
 
*هیجانات قابل کنترل هستند

جوشقانی گفت: اگر بتوانند این هیجانات را چه در بحث اقتصادی و چه در بحث سیاسی مدیریت کنند، امیدوار هستیم که بتوانند این سیاست‌ها را ادامه دهند، ولی اگرنشود، عواقب خیلی خطرناکی می‌تواند داشته باشد. من فکر می‌کنم این هیجانات قابل کنترل هستند.
 
*ابزارهای بانک مرکزی خوب اما کوتاه مدت است
 
این استاد اقتصاد درباره مدت زمان تاثیر گذاری ابزارهای بانک مرکزی گفت: البته ممکن است آقایان یک یا دو سال با استفاده از ابزار‌های نوین در دنیا شرایط را مدیریت و کنترل کند ولی، این ابزار، کوتاه مدت هستند. با این که خیلی خوب هستند، باید استفاده شوند و توسعه پیدا کنند که باعث یادگیری سیاست مداران ما هم می‌شود، ولی نباید فراموش کنیم برای اقتصادی که ۳۰ تا ۴۰ درصد تورم دارد، این ابزار‌ها برای ۶ ماه یا نهایتا دو سال دیگر می‌توانند کارایی داشته باشند.
 
وی افزود: نرخ ارز در اقتصاد متورم باید ساز و کاری داشته باشد که هم قیمت بالا برود و هم این بالا رفتن مدیریت شده باشد. در هشت ماه اخیر، دلار در بازه ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان بوده، یعنی ترندی نداشته که بگوییم رو به بالا بوده است یا پایین. در حالی که بدون هیچ توقفی سطح عمومی قیمت‌ها ماهانه ۲ تا ۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
*مدیریت شناور یا تثبیت شناور؟
جوشقانی با انتقاد از تفکر تثبیت شناور نرخ ارز در کشور، گفت: در کشور ما، فکر می‌کنیم که مدیریت شناور نرخ ارز یعنی تثبیت شناور. یعنی نرخ ارز تلورانس داشته باشد. منظور از شناور در دنیا این نیست. منظور این است که شما سعی کنید ترند نرخ ارز را با تورم هم راستا کنید. شما با هر تولید کننده، صادرکننده و حتی وارد کننده‌ای صحبت کنید، می‌گوید اگر نرخ ارز قابل پیشبینی باشد، من می‌توانم در این فضا کار کنم. بخش تولید زمانی نمی‌تواند کار کند که نمی‌داند امروز که دلار ۱۳ هزار تومان است، ۶ ماه آینده چقدر خواهد بود؟
 
*دولت مدیریت نکند،بازار مدیریت خواهد کرد

وی در پایان گفت: به نظر من سم اصلی در اقتصاد ما این است که تعیین نرخ ارز در کشور ما، سازوکاری نیست که بتواند در بلندمدت کارایی داشته باشد.باید ساز و کاری طراحی کنیم که این نرخ ارز مدیریت شود. اگر دولت نتواند مدیریت کند، بازار این کار را خواهد که آن را هیچ کدام ما دوست نخواهیم داشت.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: