bazarnews

کد خبر: ۶۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
یادداشت مدیر مسئول/
اگر اثر نهایی افزایش نرخ ارز در مجموع به نفع تولید نهایی باشد، ممکن است در بلندمدت تولید رونق گرفته و اشتغال افزایش یابد اگرچه تجربه سال‌های گذشته کشور، موید این موضوع نیست.

گروه بورس،بانک وبیمه بازارنیوز: جهش نرخ ارز در گام نخست منجر به تشدید خروج سرمایه و گسترش صادرات مواد خام از کشور می شود چراکه انعطاف پذیری تولید به اندازه ای نیست که از فرصت افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت (ارزان شدن کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی) در راستای افزایش تولید و صادرات بهره ببرد. اگر اثر نهایی افزایش نرخ ارز در مجموع به نفع تولید نهایی باشد، ممکن است در بلندمدت تولید رونق گرفته و اشتغال افزایش یابد اگرچه تجربه سالهای گذشته کشور، موید این موضوع نیست.
از دیگر آثار جهش غیرمنتظره نرخ ارز در کوتاه مدت، خروج سرمایه انسانی است. بلافاصله پس از جهش نرخ ارز در کشور (کاهش قیمت دلاری کالاها و دستمزدها)، کسانی که به سادگی امکان تغییر محل زندگی و کار خود را دارند (خلبانان، ملوانان، مهندسان نفتی فعال در میادین نفت و گاز، نخبگان دانشگاهی و دانشمندان برتر و ...) برای حفظ ارزش دلاری دستمزد خود به خارج از کشور مهاجرت می کنند. چراکه در کوتاه مدت تعدیل دستمزدها آهسته تر و کمتر از تعدیل قیمت ها صورت می پذیرد. بنابراین اولین راهکار برای صاحبان مشاغل ذکر شده، خروج از کشور جهت حفظ درآمد ارزی خواهد بود.
سلبریتی ها نیز از این قاعده مستتنی نیستند. بخشی از هنرمندان و ورزشکاران مشهور که امکان مهاجرت و فراهم کردن شرایط اشتغال خود در خارج از کشور را دارند، اقدام به مهاجرت می کنند. تفاوت این گروه با سایر افراد این است که آنها قدرت رسانه ای داشته و از این فرصت بهره کافی را می برند. بنابراین در حالی که مانند سایر نخبگان منافع شخصی خود را در خروج از کشور جستجو می کنند، از اظهارنظرها و موضع گیری های سیاسی نیز ابایی ندارند.
در چنین شرایطی لازم است دولت با کنترل شدید نرخ ارز و پرهیز از هر گونه آزمون و خطا در این خصوص، ثبات را به این بازار برگرداند تا سایر متغیرها نیز بتوانند خود را با شرایط تعادلی جدید وفق دهند. در نتیجه این اقدام و بازگشت ثبات به اقتصاد، روند خروج سرمایه (انسانی و فیزیکی) و سوء استفاده برخی سودجویان متوقف خواهد گردید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: