مصطفی تنها گفت: در بحث تایر سواری از لحاظ تولید مشکلی وجود نداشته و ما قیمت محصولات خود را با همان قیمت مصوب میفروشیم، زیرا اصلا نمیتوانیم خارج از آن بفروشیم. این که چه فعل و انفعالاتی در بازار رخ میدهد که منتهی به این اختلاف قیمت میشود را نمیدانم.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، در پاسخ به سوالی درباره علت اختلاف قیمت شدید بین تایر مصوب دولتی با بازار آزاد گفت: ما از نظر تولید کاهشی نداشتیم که بازار بخواهد با کمبود مواجه باشد. تولید تایر سواری از لحاظ حلقه در ۹ ماهه اول سال جاری، ۱۴ درصد بیش از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.
وی افزود: در بحث تایر سواری از لحاظ تولید مشکلی وجود نداشته و ما قیمت محصولات خود را با همان قیمت مصوب میفروشیم، زیرا اصلا نمیتوانیم خارج از آن بفروشیم. این که چه فعل و انفعالاتی در بازار رخ میدهد که منتهی به این اختلاف قیمت میشود را نمیدانم.
تنها همچنین تاکید کرد: برخی تولید کنندگان داخلی، فروش اینترنتی دارند و میشود خیلی راحت در سایتهایشان تایر به قیمت مصوب خرید.
*واردات بی حد تایر سنگین،علت کنترل قیمت
وی درباره کنترل قیمت لاستیک کامیون توسط وزارت سمت گفت: مسئله در اساس به واردات بی حد تایر سنگین در پی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و کاهش تعرفه واردات به ۵، ۶ درصد مربوط است. تاثیر گذاری سامانههای توزیعی که وزارت صمت راه اندازی کرد، ذیل این واردات بود.
*9 ماهه اول سال جاری با مشکل تامین مواد اولیه رو به رو بودیم
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان درباره ارزی که برای واردات مواد اولیه تایر تخصیص داده میشود گفت: کشور تحریم است و بانک مرکزی تحت شرایط تحریم، مدیریت ویژهای اعمال میکند؛ گاهی کرکره را بالا میکشد و گاهی پایین. در نتیجه این اتفاق، تامین مواد اولیه تایر در ۹ ماهه اول سال جاری دچار اختلال بوده و با مشکلات بسیاری در تامین بهنگام مواد اولیه رو به رو بودیم.
وی تاکید کرد: به هنگام یعنی مثلا تولید کننده، مواد اولیه را برای مردادماه نیاز دارد، ولی این مواد در شهریورماه به دستش میرسد. طبیعتا در این میان، وقفه ایجاد میشود و تولید نوسان پیدا میکند.
وی افزود: اگر کارخانجات تولیدی بخواهند به صورت انبوه مواد اولیه تهیه کنند دو مشکل بر سر راهشان است. یکی این که برخی مواد اولیه زمان انقضا دارند و دوم این که نقدینگی کارخانجات هم حدی دارد و تا مقدار معینی میتوانند وام بگیرند و در نتیجه نمیتوانند انبوه خریداری کنند.
*قول مساعدت مدرس خیابانی
تنها از قول مساعدت مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برای تامین ارز تایرسازان خبر داد و اظهار کرد: قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به ما گفت که به دلیل تجربه از مشکلاتی که سال گذشته داشتیم، هرچقدرارز نیاز داریم را به وزارت صمت اعلام کنیم تا به ما تخصیص دهند تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم. به برخی از مواد اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی و به برخی دیگر نیز ارز نیمایی تعلق میگیرد.
*40 تا 45 درصد مواد اولیه تایر وارداتی است
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصد مواد اولیه تایر، وارداتی است و مابقی در داخل تولید میشود. البته مواد اولیه تولیدی در داخل هم خود، نیاز به واردات دارند. به عنوان مثال نخ تایر در داخل تولید میشود، ولی برای تولید آن نیاز به واردات ماده اولیه است.
*تولید کنندگان داخلی مواد اولیه هرطور دلشان بخواهد قیمت میگذارند
تنها در پایان گفت: از طرفی مواد اولیه تایری که در داخل تولید میشود، مشمول قیمت گذاری نیست، بنابر این هر طور که دلشان بخواهد قیمت تعیین میکنند. وزارت صمت باید راهکاری بی اندیشد که تمام سیستم مشمول قیمت گذاری باشند نه فقط محصول نهایی که تایر است.