bazarnews

کد خبر: ۶۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
حسین زندی رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری افزایش قیمت بنزین به طور حتم اثر خود را بر بخش‌های مختلفی بر جای می‌گذارد. اصلاً در شرایط کنونی اقتصاد کشور که جو روانی اثر بیشتری در تعیین قیمت‌ها دارد نمی‌توان با اعلام افزایش یک کالا شاهد افزایش در بخش‌های دیگر نبود اما موضوع مهم آن است که این افزایش در قیمت حمل‌ونقل به دلیل سهمیه مناسبی که برای خودروهای باری در نظر گرفته شده است چندان محسوس نیست.

 در هر صورت به دنبال افزایش قیمت بنزین شاهد تبعات قیمتی خواهیم بود چرا که این موضوع تأثیر خود را بر افزایش هزینه‌ها به جای می‌گذارد. اما یکی از موضوعاتی که طی هفته‌های اخیر روی داده است غلیه حاشیه بر متن بوده است. یعنی در صورتی که افزایش قیمت بنزین اثری محدود بر قیمت کالاها داشته باشد اما حواشی صورت‌گرفته موجب شده که افزایش قیمت انتظاری در قیمت کالاها صورت بگیرد. در واقع بازار در شرایط کنونی دچار التهاب است و در چنین شرایطی که منطق بر بازار حاکم نیست نمی‌توان افزایش قیمت بسیاری از کالاها را واقعی دانست.
به همین منظور نیز در جلسات متعددی که با اعضای اتحادیه داشتیم از آنها خواسته شده که فعلاً هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند. اما موضوع مهم این است که سایر اقلام افزایش قیمت داشته و باعث شده هزینه ما افزایش پیدا کند. در این جلسات با محاسبه‌ای که صورت گرفت، همه متفق‌القول بودند که اثر افزایش قیمت بنزین حداقل 7 درصد و سقف آن 10 درصد است. اما در شرایط کنونی که حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا کرده است شاهد افزایش بیشتر از این درصدها خواهیم بود. تلاش داریم در صورتی که افزایش نرخ بنزین اثری در قیمت کالاهای دیگر داشته باشد با یک شیب ملایم و معتدل صورت بگیرد که شوک به بازار وارد نشود. اما مسئله اینجاست که به دلیل شرایط روانی دیگر فقط موضوع بنزین مطرح نیست بلکه کالاهای مصرفی دیگر نیز اثرات خود را گذاشته است. بنده به نمایندگی از اتحادیه حمل و نقل شهری، آژانس‌ها، وانت‌بارها و سایر اتحادیه‌های مرتبط، در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با مقامات دولتی و انتظامی داشتیم که نگذاریم به جامعه شوک وارد شود. در این جلسات مقرر شد به نیسان 800 لیتر به ون 600 لیتر سهمیه بنزین 1500 تومانی تعلق بگیرد. به عنوان نمونه برای خودروی نیسان محاسبه کردیم که این خودرو در ماه چهار تا پنج روز تعطیل بوده یعنی روزانه نزدیک 30 لیتر بنزین دارند و در شهر این بنزین کفایت می‌کند. درواقع سهمیه بنزین خودروهای باری در جلساتی که با مسئولان داشتیم، افزایش پیدا کرد تا تغییر نرخ بنزین تاثیری در قیمت حمل و نقل کالاها برجای نگذارد.
مسئولان قول داده‌اند باز هم سهمیه‌ها را مورد بررسی قرار دهند و اگر در بررسی‌ها متوجه شوند این بنزین کفاف نمی‌دهد باز هم بازنگری در این موضوع را اعلام ‌کنند، فعلاً در این موضوع توافق شده است. با وجود این رانندگان اظهار می‌کنند لوازم یدکی، لاستیک و سایر اقلام خودروها گران شده است. به هر حال اتحادیه‌ها، دولت و تعزیرات همگی تلاش می‌کنند که فشار کمتری به مردم وارد شود اما به هر حال قیمت سوخت 50 درصد افزایش پیدا کرده و امیدواریم این افزایش قیمت اقلام با شیب ملایم صورت بگیرد. در هر صورت ما در اتحادیه حمل‌ونقل شهری به اعضایمان تاکید کرده‌ایم که باید خود را با شرایط اقتصادی کشور همراه و از حاشیه‌ها دوری کنند.
یکی از موضوعات قابل توجه در خصوص حمل و نقل کالا در سطح کشور این است که 70 درصد حمل و نقل بین شهری توسط کامیون‌های گازوئیلی انجام می‌شود و 20 تا 30 درصد از جابه‌جایی کالاها به عهده خودروهای بنزینی است که رفت و آمد عمده آنها درون شهر است. اینها آن دسته از خودروهای بنزینی هستند که از مبادی بار مانند میدان میوه و تره‌بار و سایر جایگاه‌ها که ماشین‌های گازوئیلی بار را خالی می‌کنند، کالاها را به داخل شهر انتقال می‌دهند. آمد و شد آن دسته از خودروهای بنزینی چون وانت که در بین شهرها تردد دارند نیز در فواصل 100 کیلومتر و عمدتاً بین شهرهایی چون قزوین، ساوه، رودهن، بابل، آمل و ساری است. بنابراین 70 تا 80 درصد سوخت بین شهری برعهده کامیونت‌ها و کامیون‌های گازوئیلی است که اثری از افزایش قیمت بنزین نخواهند داشت. زمانی که آمار و ارقام مشخص است و می‌توان محاسبات دقیق برای میزان مصرف خودروهای باربری داشت نباید اجازه داد حواشی ناشی از قیمت بنزین قیمت را تعیین کند.
در هر صورت این اتحادیه دارای 7 هزار عضو رسمی است. علاوه بر اتحادیه حمل‌ونقل شهر، اتحادیه وانت‌بارها نیز 7 هزار عضو دارد که در مجموع 14 هزار وانت‌بار تحت پوشش این دو اتحادیه قرار دارند. به همین اندازه وانت‌بارهای شخصی نیز که تحت پوشش اتحادیه نیستند فعالیت می‌کنند که همچنان بلاتکلیف‌اند اما در جلسه اتاق اصناف، قرار بر این شد برای تأمین سوخت سهمیه‌ای وانت‌بارهای شخصی نیز تمهیداتی اندیشیده شود. وانت‌بارهای شخصی برای دریافت سوخت ارزان باید خود را تحت پوشش اتحادیه درآورند اما اکنون که فرآیند پوشش آنها در اتحادیه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، گویا تا زمان ثبت‌نام آنها در اتحادیه‌ها قرار است از سهمیه سوخت ارزان بهره‌مند شوند تا مشکلی در افزایش قیمت کرایه‌ها پیش نیاید که این موضوع نیز اثری در قیمت کالاهای دیگر بر جای نگذارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: