خبر امضای تفاهمنامه همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا برای پروژه مشترک تولید نخستینخودرو برقی ایرانی درحالی از سوی عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا اعلام شد که پرسشهای بسیاری پیرامون کموکیف این خودرو و اینکه در کدامیک از سه سگمنت تمامبرقی، هیبرید و پلاگینهیبرید خواهد بود، ایجاد شده است. بنابر آنچه از مفاد تفاهمنامه سایپا و مپنا اعلام شده، این تفاهمنامه مبنای همکاری دو گروه برای «تولید و توسعه خودرو الکتریکی» با هدف طراحی، تامین قطعات، تولید و توسعه خودرو الکتریکی است که بهامضای سیدجوادسلیمانی و عباس علیآبادی مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا رسیده است. براساس این تفاهمنامه، شرکتهای سایپا و مپنا اقدام بهمشارکت و همکاری درخصوص طراحی، نمونهسازی، تست، تجاریسازی و تولید خودروهای جدید با پلتفرم الکتریکی خواهند کرد.
ارزیابی مثبت مپنا از توانمندیهای سایپا
مدیرعامل مپنا درحاشیه بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با اشاره به توانمندیهای دانش بنیان گروه مپنا در عرصه صنعت و همچنین برنامهریزی ها و پیشرفت ها و دستاوردهای سایپا در زمینه توسعه محصول و طراحی خودروهای جدید، گفت: «برای نخستینبار از نزدیک شاهد برنامهریزیها، پیشرفتها و موفقیتهای سایپا برای تولید خودروهای جدید کیفی بودم و بهمتخصصان این مجموعه تبریک میگویم که در آینده محصولاتی زیبا و باکیفیت مناسب برای عرضه بهبازار در دست طراحی و تولید دارند.»
بهگفته وی، آینده این شرکت با ورود محصولات جدید خودرو برقی بهبازار متفاوت خواهد بود. علیآبادی در ادامه با بیان اینکه سایپا روند رو بهپیشرفت صنعتخودرو جهان در زمینه برقیسازی حملونقل را بهخوبی درک کرده است، اظهار داشت: «گروه مپنا نیز از مدتها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و قصد دارد با مشارکت سایپا نخستینخودرو برقی را در کشور طراحی و عرضه کند.»
اقدامات مپنا درخصوص پلتفرمهای برقی
علیآبادی با بیان اینکه در زمینه ایجاد پلتفرمهای برقی اقداماتی را آغاز کردهایم که با سایپا به اشتراک خواهیم گذاشت، تاکید کرد: «تلاش میکنیم محصولاتی برقی در شأن مردم تولید کنیم تا هم منافع اقتصادی سرشاری نصیب کشور کنیم و هم بهذینفعان دو مجموعه سود برسانیم.»
وی پیش از این در گفتوگو با «دنیایخودرو» در این خصوص گفته بود: ««ایجاد زیرساختهایی برای تولید و توسعه خودروهای پلاگین-هیبرید همچون داخلیسازی باتری لیتیوم و احداث ایستگاههای شارژ، از برنامههای مهم و بزرگ شرکت مپناست که نمونه آن احداث نخستینایستگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد بود؛ این ایستگاه میتواند در کمتر از 15 تا 20 دقیقه برای طی مسافت 250 کیلومتر خودرو برقی را شارژ کند.»
وی یادآور شد: «بسته بهقابلیت باتری و میزان شارژپذیری آن میتوان باتری خودروهای برقی را برای پیمایش 50 تا 500 کیلومتر مسافت شارژ کرد.»
مدیرعامل مپنا در ادامه توضیح داد: «خودروهایی که درحال تلاش برای ساخت آنها هستیم، نه از نوع هیبرید و نه از نوع تمامالکتریکی، بلکه از نوع پلاگین-هیبرید هستند.»
بهگفته وی، این خودروها مانند خودروهای هیبرید دوموتوره هستند؛ اما قابلیت شارژ شدن با اتصال بهمنبع برق در ایستگاههای شارژ را نیز دارند. این درحالیاست که موتور برقی خودروهای هیبرید تنها با کار کردن موتور بنزینی شارژ میشوند و از خارج خودرو شارژپذیری ندارند.
علیآبادی درخصوص قیمت باتریهای لیتیوم ساختداخل اظهار داشت: «زمانی قیمت باتری برقی خودرو بهازای هرکیلوواتساعت 700 یورو بود؛ اما با توسعه تجاریسازی این فناوری، این قیمت بهکمتر از 200 دلار رسیده و تلاش ما نیز کاهش بیشتر این قیمت بهکمتر از 100 دلار بهازای هرکیلوواتساعت است.»
براساس صحبتهای قبلی مدیرعامل مپنا و مفاد اعلامشده تفاهمنامه سایپا و مپنا بهنظر میرسد همکاری مپنا و سایپا نیز با طراحی و تولید خودروهای پلاگین-هیبرید آغاز خواهد شد و درمراحل توسعهای بهخودروهای تمامالکتریکی تسری و تعمیم خواهد یافت.
مزایای تولید خودروهای برقی
به گفته مدیرعامل مپنا، تولید خودروهای برقی درزمینه میزان آلایندگی زیستمحیطی و نیز مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز، برای مردم بهصرفه و برای کشور بسیار سودمند خواهد بود و کاهش مصرف سوختهای فسیلی را در پی خواهد داشت.
وی همکاری مپنا و سایپا را نخستینگام در زمینه تولید خودروهای برقی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: «باایجاد پیوند و مشارکت میان دو مجموعه، از دانش و توانمندیهای دو طرف و نیز فناوریهای نوین موجود در کشور استفاده خواهیم کرد.»
علیآبادی با بیان اینکه گروه مپنا و گروه سایپا در آینده همکار و شریک خوبی برای هم خواهند بود، گفت: «تیمی توانمند متشکل از متخصصان هر دو گروه تشکیل خواهیم داد تا محصولی باکیفیت و درسطح استانداردهای روز بینالمللی تولید کنیم.»