bazarnews

کد خبر: ۶۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
اختلاف سازمان بورس و اتاق بازرگانی؛
محمدرضا معتمد گفت: ما اطلاعی نداشتیم که آن مرکز دقیقا کار رتبه بندی انجام می‌دهد یا فعالیت دیگر، بنابراین کار به بحث‌های حقوقی کشید.

گروه بازرگانی بازارنیوز: محمدرضا معتمد، مدیر کل نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره شکایت سازمان بورس از اتاق بازرگانی در پی فعالیت مرکز رتبه بندی اتاق، توضیح داد: هر کس بخواهد فعالیتی را که در قانون بازار بورس و اوراق بهادار، ذیل نهاد‌های مالی در بازار سرمایه قرار دارد، بدون مجوز انجام دهد، ما مجبور هستیم ورود و پیگیری کنیم.

وی افزود: ما اطلاعی نداشتیم که آن مرکز دقیقا کار رتبه بندی انجام می‌دهد یا فعالیت دیگر، بنابراین کار به بحث‌های حقوقی کشید.

مصوبه کمیسیون تلفیق، نه نظر بورس بوده و نه نظر دولت!

معتمد درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۹ درباره محول کردن وظیفه رتبه بندی بازرگانان به اتاق بازرگانی ایران، گفت: تبصره‌ای الحاقی در کمیسیون تلفیق به تبصره ۱۹ اضافه کردند که بخش‌هایی از رتبه بندی در اتاق بازرگانی انجام شود که این نه نظر سازمان بورس  و نه نظر دولت بوده است؛ باید ببینیم چگونه  و بر چه  اساسی در کمیسیون تلفیق این کار انجام شده است.

وی افزود: ما کار‌های  قانونی و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم که ببینیم منشا، منظور و تفسیر این تبصره چیست و این رتبه بندی در حوزه نهاد‌های مالی است یا مورد دیگر؛ سپس بر اساس آن، تصمیمات قانونی خود را می‌گیریم.

منتظر بازگشت نمایندگان هستیم

وی در واکنش به فرصت اندک برای بررسی این موضوع با توجه به نزدیکی بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹ در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: در حال حاضر مجلس تعطیل است و ما نمی‌توانیم خواستگاه این کار را پیدا کنیم. منتظریم تا ۵ اسفند که نمایندگان برگردند و ما بفهمیم دلیل و منشا این کار چه بوده و بعد از آن بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

معتمد درباره موازی کاری اتاق بازرگانی با سازمان بورس در رتبه بندی بازرگانان، گفت: اگر رتبه بندی در اتاق بازرگانی بر اساس آنچه که در قانون بورس و اوراق بهادار به سازمان بورس واگذار شده باشد، عملکرد این مرکز در اتاق بازرگانی موازی کاری با ماست. باید دید هدف قانون گذار و اعضای کمیسیون تلفیق از این کار چیست.

وی در پایان درباره شائبه لابی گری اتاق بازرگانی با اعضای کمیسیون تلفیق برای محول کردن رتبه بندی به اتاق در قانون بودجه اظهار داشت: ما در جلسات کمیسیون تلفیق حضور نداشتیم و نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در آنجا رخ داده است. اجازه دهید پس از مشخص شدن این موضوع، نظر خود را اعلام کنیم.
 
ارسال آیین‌نامه رتبه بندی بازرگانان به دولت و تفکیک وظایف دستگاه‌ها
 
گفتنی است صبح امروز، در حاشیه نشست اتاق تهران، مسعود خوانساری، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره تشکیل مجدد مرکز رتبه بندی بازرگانان توسط اتاق بازرگانی، گفت:  آیین‌نامه‌ای در این باره تدوین شده است که هفته آینده تقدیم دولت می‌شود. در این آین‌نامه، وظایف هر دستگاه مشخص و از یکدیگر تفکیک شده است و بنابراین مشکلی بین سازمان بورس و اتاق وجود نخواهد داشت.

مصوبه کمیسیون تلفیق تاکیدکننده آیین‌نامه است

وی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1399، مبنی بر واگذاری رتبه بندی بازرگانان به اتاق بازرگانی، گفت: مهم‌تر از این مصوبه، آیین‌نامه‌ای است که با توجه به قوانین موجود تهیه شده و هفته بعد به دولت می‌رود. قانون شدن و درج در قانون بودجه سال آینده، تاکیدی است بر این که اتاق بازرگانی رتبه بندی را انجام دهد.

خوانساری درباره شائبه موازی کاری با وزارت صمت در بحث رتبه بندی بازرگانان، گفت: در آیین‌نامه مشخص شده که وظیفه وزارت صمت، در حوزه سامانه هاست و بخشی از رتبه‌بندی مربوط به سازمان بورس و بخشی هم مربوط به اتاق خواهد بود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: