bazarnews

کد خبر: ۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
قانونی بودن افشای اموال وزرا، پدیده شوم قاچاق به دلیل زنجیره فساد اداری در سیستم گمرکی، افزایش قیمت خوراک مایع صنایع پتروشیمی کاهش قیمت نفت، صعود نرخ طلا و کاهش قیمت دلار، صدور گواهی ترخیص خودرو به صورت الکترونیکی، عقب نشینی بانک ها از اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیونی و شناسایی خاوری مفسد اقتصادی مهمترین اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز چهارشنبه (5 آبان ماه 1395 ) بودند.
بازار نیوز - برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی روز چهارشنبه بازار نیوز در ادامه آمده است که با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود. گزیده اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز چهارشنبه ( 5 آبان‌ماه ۱۳۹۵) را در لینک‌های زیر بخوانید.


معمولا در دولت هایی که نرخ نقدینگی افزایش پیدا کرده و به دنبال آن اسکناس جدید و بدون پشتوانه مالی چاپ شده است، باعث سخت شدن معیشت مردم شده اند که اعتبار سیاسی و اجتماعی آن دولت ها زیر سوال رفته است.

 به همین منظور سید محمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز می گوید: از نظر سیاسی دولت روحانی قابل مقایسه با دولت آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی نیست و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تمام تلاش مردم این بود که از شر دولت قبلی نجات پیدا کنند، اما از نظر شاخص های کلان اقتصادی از جمله نرخ نقدینگی هزار هزار میلیارد تومان دولت آقای روحانی بدهکار شده است. دولت بیش از درآمد خود هزینه می کند، بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار با تک نرخی شدن ارز بسیار زیاد است، مگر اینکه قیمت هر بشکه نفت از ۴۰ دلار به ۸۰ یا ۱۰۰ دلار برسد، همچنین در حال حاضر دولت درآمد قابل توجهی ندارد، بنابراین افزایش حقوق کارکنان دولتی تورم زا خواهد بود.


بعد از ماجرای ورود ۲۱۰ و ۵۲ کانتینر کالای قاچاق از مبادی ورودی گمرک به کشور، طی چند روز گذشته باز هم شاهد اتفاقات ناگواری در حیطه ورود غیرقانونی کالاهای قاچاق به کشور بودیم، طی ماه های گذشته انواعی از خودروهای لوکس تا مشروبات الکلی به کشور قاچاق شد و هنوز سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام مانده است. 

محمود نجفی عرب عضو اتاق بازرگانی در بخش صنعت و تولید کننده در حوزه دارو در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: معتقدم آسیب جدی را فساد اداری به چرخه صنعت کشور وارد می کند و این کار یک فرد نمی تواند باشد بلکه گروهی با همکاری هم در مبادی مرزی اقدام به ورود و حتی خروج کالاهای قاچاق می کنند، ضمن اینکه همه ورود کانتینرهای قاچاق را به عینه می بینند! با وجود بحث پولشویی و عدم خروج  ارز از کشور قاچاقچیان کالا، هزینه فروش سوخت به خارج از مرزها را با خرید کالای قاچاقی وارد کشور می کنند، به طوری که اعداد فروش سوخت با واردات قاچاق همخوانی دارند، دلیلی ندارد که ۱۵۷ مبادی ورودی گمرکی در کشور وجود داشته باشد بنابراین وجود این همه مبادی ورودی در کشور ما موضوع عجیب و غریبی است که هیچ کجای دنیا آن را به خود ندیده است.

فروش بنزین با کارت سوخت از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و الان نزدیک به ۱۰ سال است که از عمر کارت سوخت می گذرد، در این مدت هزینه های بسیاری برای استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها شد که با حذف کارت سوخت تمامی این هزینه ها هدر رفت، به طوری که بنا به اعلام ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت با تولد کارت سوخت، بیشتر از ٣‌ هزار پمپ بنزین کشور به سامانه هوشمند سوخت مجهز شده‌اند که این تجهیزات حداقل ١٠٠‌میلیارد تومان هزینه را به دوش دولت تحمیل کرده است.

منتقدان حذف کارت سوخت معتقدند، این کارت‌ ها ابزار شفاف‌ سازی مصرف و عرضه بنزین بوده‌اند و در کنترل قاچاق سوخت نقش داشته‌ اند. این در حالی است که حامیان حذف این کارت‌ها می‌گویند، کارت سوخت مانع سوء استفاده قاچاقچیان نشده و آنها با خرید کارت سوخت ساکنان شهرهای کم‌ مصرف از آن در قاچاق بنزین بهره‌گیری می‌کردند، گروه سومی هم وجود دارد که معتقد است، با تک‌نرخی‌ شدن بنزین و رسیدن قیمت آن به نرخ کشورهای منطقه دیگر نیازی به این ابزار وجود ندارد زیرا قاچاق سوخت به کشورهای همسایه توجیه خود را از دست داده است. با این حال حداقل ١٠٠‌میلیارد تومان هزینه‌ای که برای تجهیز جایگاه‌ها به سامانه هوشمند شده، توجیه خود را از دست داده است.


روابط عمومی بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم را در سال ۱۳۹۵، ۸,۷ درصد اعلام کرد.


دلار ارزان شد + جدول قیمت

سکه بر مدار صعود



سکه بر مدار صعود + جدول قیمت
سکه بر مدار صعود + جدول قیمت
سکه بر مدار صعود + جدول قیمت




رییس پلیس بین الملل ناجا، ضمن اشاره به ارتباط با ۱۹۰ کشور دنیا از طریق اینترپل، درباره پرونده خاوری، گفت: الان پلیس، خاوری را شناسایی کرده، اما برای ادامه باید مقامات قضایی و سیاسی کشور اقدام کنند.


به گفته رئیس کل بانک مرکزی، چشم‌انداز سال ۱۳۹۵ روشن است زیرا انتظار می‌ رود تداوم سیاست‌های احتیاطی، افزایش صادرات نفت به همراه تکانه‌های مثبت در رشد و رفع کامل تحریم‌های اقتصادی، رشد GDP واقعی را به ۵ درصد و یا حتی بیشتر برساند.

در واقع در سه ماهه اول سال جاری تولید ناخالص داخلی ۵.۴ درصد رشد کرد و نرخ تورم از اوج دو رقمی خود به نرخ تک رقمی رسید که این خود محصول سیاست های پولی سختگیرانه بانک مرکزی بود.

 تازه‌ترین شاخص بهای تولیدکننده (PPI) افزایش امیدوارکننده ۳.۲ درصدی را تجربه کرد. ثبات بازار ارز به مهار انتظارات تورمی انجامید و اکنون با بازگشت ثبات به بازار ارز اقداماتی در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز آغاز شده است.


بعد از بخشنامه گمرک ایران مبنی بر ثبت کامل اطلاعات خودروهای وارداتی، امکان صدور گواهی ترخیص خودرو به صورت الکترونیکی فراهم شد.


بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تمامی پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و LAB (الکیل بنزن خطی) به جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد. با ابلاغ و اجرای این مصوبه قیمت معادل هر کیلوگرم خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان گران خواهد شد.

با افزایش قیمت خوراک مایع صنایع پتروشیمی احتمال گرانی قیمت انواع مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، حشره کش، رنگ و رزین، برخی از محصولات پلاستیکی، الیاف مصنوعی روغن‌های صنعتی و صنایع دارویی در بازارهای داخلی مصرف قوت گرفته است.

همچنین دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، با تایید جایگزینی ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای در محاسبه نرخ خوراک مایع صنایع پتروشیمی، گفت: این جایگزینی با توجه به بالا بودن قیمت های پایه فقط منجر به ورشکستگی صنایع پتروشیمی خوراک مایع خواهد شد.

با افزایش قیمت انواع فرآورده نفتی، گرانی کلید خورد
با افزایش قیمت انواع فرآورده نفتی، گرانی کلید خورد

در حالی که تردید سرمایه گذاران نسبت به اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش تولید افزایش یافته و حجم ذخایر نفت خام آمریکا افزایش قابل توجهی یافته است، قیمت نفت امروز برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت.



ایران سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات دارد و در مقابل، میزان واردات شیرینی و شکلات به ایران رقمی حدود سه میلیون دلار است. 

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی میزان واردات شیرینی و شکلات در نیمه نخست امسال فقط یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است و اگر همین رقم را برای نیمه دوم سال نیز در نظر بگیریم، حجم واردات رسمی این محصولات در سال به زحمت به سه میلیون دلار می‌رسد، اما مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی شیرینی، شکلات و بیسکوئیت ایران که معتقد است که میزان واردات قاچاق شیرینی و شکلات بسیار بیشتر از واردات رسمی آن است، حتی مدعی شده است که این محصولات قاچاق حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت نظارت دولت نیز به فروش می‌رسد.
با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از شکلات‌های موجود در بازار به ادعای دبیر انجمن شیرینی و شکلات به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و به طبع واردکننده آن‌ها عوارض و تعرفه پرداخت نمی‌کند، بنابراین می‌توان سود فروش این محصولات را بسیار بالا ارزیابی کرد به طوری که این شکلات ها با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت فروش در بازار به ایران وارد ‌می‌شوند.


افزایش مبلغ وام ازدواج اگرچه در ابتدا الزامی بود اما رشد ناگهانی و ۳۰۰ درصدی آن بدون وجود منبع و نقدینگی بانک ها باعث شد تا بسیاری از متقاضیان در صف انتظار وام بانکی بمانند.


آمارهای هفت ماه منتهی به مهر سال جاری مهر تاییدی است بر اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز ملی صادرات درخصوص عقب‌ماندن صادرات از برنامه سال ۹۵.
 هرچند آمارهای جدید منتشر شده از سوی گمرک ایران درخصوص حجم تجارت خارجی در هفت ماه منتهی به مهر امسال همچنان حکایت از سبقت صادرات از واردات دارد، اما حجم صادرات در این آمار نشان می‌دهد با توجه به هدف‌گذاری ۶۸ میلیارد دلاری برای صادرات کالا و خدمات در سال ۹۵، در این مدت، هنوز میزان صادرات در بخش کالا به ۲۵ میلیارد دلار نیز نرسیده است. محمدرضا نعمت‌زاده در روز ملی صادرات عنوان کرده بود که با توجه به اینکه برنامه افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کالا و خدمات نسبت به سال گذشته در دستور کار دولت قرار دارد، اما در ۶ ماه نخست امسال ۵/ ۲۸ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی و خدمات صادر شده است.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح برنامه‌های راهبردی تحولات جمعیتی، گفت: جمعیت فعلی ایران به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

تویوتا ستون پنجم داعش شد

شرکت تویوتا جدیدا اعلام کرده است که چهار کشور عربی ۶۰ هزار دستگاه خودرو از این شرکت خریداری کرده اند که تمامی این خودروها در اختیار گروه تروریستی داعش قرار گرفته اند.


پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌های دقیق خود برای فروش بلیت هواپیما در ایام اربعین را مشخص کرد، حالا سازمان راهداری نیز توضیحاتی جدید درباره چگونگی مدیریت سفرهای اربعین ارائه کرده است.


بر اساس معاملات صورت گرفته در تهران نرخ اجاره بهای آپارتمان ها با وجود افزایش تقاضا برای اجاره مسکن در مقایسه با نرخ های سال قبل تغییر محسوس و هیجانی نداشت.

نرخ اجاره بهای مسکن  ثابت ماند

در حالی مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه در مهرماه سال جاری را ۶,۶ درصد اعلام کرد که بانک مرکزی امروز خبر داد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۳ درصد افزایش داشته است.


افزایش 9.3 درصدی شاخص بهای کالا


نرخ قطعی رهن واحد تجاری در تهران +جدول


نرخ قطعی رهن واحد تجاری در تهران +جدول


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: